Tuesday, January 24, 2012

Program 'Tafsir Asas' - Siri 1

Pemuda Iman bersama Ibnu Mahdi Research Team (IMRT), Al-Ahkam.net dan Surau al-Ikhwan

menganjurkan:

PROGRAM 'TAFSIR ASAS' - Siri 1 - Surah ad-Dhuha hingga Surah an-Naas


'Program yang akan membicarakan tafsir dan pengajaran yang 'ringkas dan padat' tentang 22 surah pendek dalam juzuk 30 bermula dari Surah ad-Dhuhaa.'


Penyampai:

Ust. Syed Syahridzan (TV al-Hijrah)
Ust. Mohd. Syauqi Mohd. Zahir (UIAM)
Ust. Adlan Abd Aziz (al-ahkam.net)


Tarikh : 29 Jan 2012 - Ahad

Masa : Bermula 9 pagi

Tempat : Surau al-Ikhwan, Jalan Pinggiran Putra 3/1, Desa Pinggiran Putra, 43000 Kajang, Selangor

JEMPUT HADIR, PENYERTAAN ADALAH PERCUMA!

Wednesday, January 11, 2012

SIRI PEMBUKUAN HADITH NABI S.A.W. : SIRI 2

AL-AHKAM.NET
&
ISLAMIC INFORMATION & SERVICES FOUNDATION
&
IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
(Kumpulan Pengkaji Hadith dibawah Penyeliaan Ustaz Adlan Abd Aziz)


menganjurkan


SIRI Sejarah Pembukuan Hadith: Siri 2 - Zaman Tabi'in

Akan disampaikan oleh

: Ustaz Adlan Abd Aziz dan AHLI-AHLI IBNU MAHDI RESEARCH TEAM


Tarikh & Masa: Ahad, 15 Januari 2012, 9:00 A.M to 1:00 P.M
Tempat: IIS Hall, No 1-5-2, Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur



Program ini PERCUMA.

Tempat adalah TERHAD!

DAFTAR DI = http://imrt-event2.eventbrite.com/

Tuesday, January 03, 2012

'Pelik" Bukan Ukuran

Tulisan ini khusus untuk mereka yang sering mengutamakan ukuran pemikiran sendiri dalam menerima atau menolak sesuatu pandangan sama ada dalam agama atau yang berkaitan urusan keduniaan.

Antara yang saya temui sama ada penulisan atau percakapan : ada mereka yang mudah menolak sesuatu yang kita sampaikan hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'tidak pernah didengari' dan yang sewaktu dengannya.

Persoalannya:

1. Adakah kita telah cukup penuh dengan maklumat sehingga kita boleh 'detect' sesuatu itu benar atau salah hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'boleh diterima akal' atau apa sahaja ukuran pemikiran kita semata?

2. Adakah semua perkara yang kita 'terima' sebagai kebenaran tidak ada unsur 'ajaib' atau 'pelik'? Ajaib dan pelik itu perkara yang biasa wujud dalam hidup tapi ia bukan sebab utk kita menolak sesuatu fakta atau kebenaran.

Kita pernah temui sebahagian yang mempertikaikan urusan agama atau pandangan ulama, malah mempertikaikan hadith sahih, mereka mendasarkan kepada 'boleh diterima akal' sbg syarat penerimaan dan 'tidak logik' atau 'pelik' sebagai syarat penolakan. Ini bukan penilaian yang tepat pada setiap keadaan.

Mari kita insafi kembali syarat penerimaan dan penolakan maklumat dalam diri kita masing2. Adakah cukup kita menyandarkan kpd 'pelik' dan 'tak logik' utk menerima dan menolak?

Begitu banyak perkara pelik bagi sebahagian manusia tetapi tidak pula pelik bagi yang lain. Begitu banyak juga situasi yang kita temui pada awalnya pelik tapi akhirnya setelah kita fahami maka ia amat 'logik' pula. Berhati2lah dalam menerima dan menolak sesuatu, terutama apabila ia melibatkan agama dan ilmuan dalam agama. Berhati2 itulah kunci kejayaan.

Saturday, December 10, 2011

Rahmati Kami Berdua Sahaja!

Seorang sahabat Nabi s.a.w. pernah berdoa di dalam solatnya 'ya Allah, rahmatilah aku dan Muhammad, dan janganlah Engkau rahmati orang lain bersama kami'. Begitu sekali kasihnya pada Rasulullah s.a.w. Tetapi doa ini didengari oleh Rasulullah s.a.w. dan Baginda nampaknya tidak begitu bersetuju.

Ketika Rasulullah s.a.w. bertemu dengan lelaki ini, Baginda ingin membuat teguran berkaitan doa tadi. Namun begitu yang mengkagumkan saya ialah Rasulullah s.a.w. memulakan dengan senyuman. Nabi senyum lalu berkata : 'mengapa engkau sempitkan sesuatu yang luas?'. Maksudnya 'mengapa disempitkan rahmat Allah SWT hanya pada kita berdua? Bukankah rahmat Allah itu luas meliputi semua makhluk?'.

Hadith ini memberi banyak pengajaran, antaranya ialah cara Rasulullah s.a.w. bercakap dan menasihati sahabat Baginda. Begitu juga pengajaran yg penting ialah - rahmat Allah itu luas, maka janganlah disempitkan. Janganlah kita ingin menyempitkan rahmat Allah hanya pada orang-orang yang mentaati Allah, kerana mungkin sahaja orang yang melakukan maksiat itu akan bertaubat dan mereka juga akan masuk dalam rahmat Allah. Jangan pula kita menyempitkan rahmat Allah hanya pada kita dan orang yang 'sealiran' dengan kita, lalu dinafikan pula rahmat Allah dari mereka yang tidak sama 'aliran' dengan kita. Kita semuanya makhluk Allah dan kita semua berada dalam rahmat Allah swt.

Berdoalah agar rahmat Allah itu menemani kita hingga kita bertemu di syurga, insya Allah!

Tuesday, December 06, 2011

Respon Tentang Isu 'Kritikan Terhadap al-Albani'

Dipendekkan cerita :

Apabila saya dan beberapa org sahabat (terutama al-ahkam.net, Pemuda Iman & Xifu Naser) menganjurkan beberapa program ilmiah membincangkan dan mengkritik pandangan Syeikh al-Albani dalam kajian hadith (sejak 2007 lagi), maka terdapat salah faham, buruk sangka dan juga tuduhan tidak berasas dilemparkan kpd kami.Berikut adalah jawapan ringkas saya dan juga jemputan untuk program ilmiah akan datang.

*Terima kasih kepada akhi 'hanif1165' kerana rakaman, jazakumullahu khairan!

KLIK DI SINI

Sunday, December 04, 2011

Dengan Ilmu, Tiada Istilah 'Buang Masa'


"Jangan tolak ilmu dan perbincangan ilmiah dengan pelbagai alasan"

Sedar atau tidak, kita pernah terpengaruh dengan pandangan sebahagian (dengan niat yg pelbagai) yang nampaknya macam betul, tapi bila difikirkan, ia tidaklah benar 100%. Ini biasa kerana kita manusia yang lemah. Tapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk terus terpengaruh, bukan?

Antara pandangan yang mempengaruhi kita ialah - kita tidak boleh berlebihan dalam berbicara tentang ilmu atau ilmuan, tentang kajian dan intelektual, tentang maklumat, fakta dan pro atau kontra sesuatu idea. Ini katanya 'membuang masa'. Tapi adakah benar kita membuang masa, atau sebenarnya kita 'mengisi masa' dengan perkara yang positif?

ADAKAH MASA KITA CUKUP UNTUK ILMU ATAU?
Saya pernah bergurau dengan seorang sahabat : 'tak apa kalau tak datang kuliah saya pun, tapi dengan syarat pergilah program ilmu yg lain, jangan pula tak datang kuliah (saya atau sesiapa) tapi tidur di rumah'. (mungkin beliau pun sedang membaca tulisan ini).

Dan saya pernah juga menulis di FB bahawa kalau kita - sebagai muslim masa kini yang mempunyai banyak cara dan teknik menuntut ilmu - tidak dapat menghadiri atau mengikuti perkembangan ilmu atas dasar 'sibuk' tidak mengapa. Tapi agak pelik kalau kita boleh berjam-jam bersukan, membeli-belah, tidur, makan, melepak di kedai makan tanpa makan, main game dan segala hobi lain, tapi kita sibuk dan tak sempat untuk menghadiri atau mengikuti program ilmu...hmm?

MAJLIS ILMU - BUANG MASA?
Bahkan ada sesetengah pihak yang lebih 'canggih' dan 'maju' ketika mana cuba menghalang orang lain berdiskusi ilmiah, atau mengikuti perbincangan berfakta, atau sekurang-kurangnya mengisi masa dengan berbicara tentang ilmu dan pengetahuan dengan alasan - membuang masa. Membuang masa? Apakah kita sebenarnya faham maksud 'membuang masa'?

Ia lebih luas dan besar jangkauannya dari yang kita sangka. Di mana-mana tempat sama ada dalam atau luar negara, kita dapati ramai ilmuan dalam pelbagai bidang menghabiskan masa bertahun malah puluhan tahun mengkaji sesuatu yang kita sendiri tidak faham! Adakah sanggup kita berkata kepada mereka 'anda semua membuang masa sahaja' hanya kerana kita tidak faham matlamat mereka? Sudah pasti tindakan kita adalah lambang kita sebenarnya tidak pandai menghargai ilmu dan hasil ilmu orang lain!

DENGAN ILMU, MASA DIKORBANKAN TAPI IA TIDAK TERBUANG!
Saya pernah menonton di kaca tv bagaimana seorang pemegang 'phd' dalam bidang kajian fosil dinosaur (pengkhususan t-rex!) yang telah beruban rambutnya, kusut masai pula kerana berada di tapak kajian mencari bukti fosil untuk kajian, adakah saya akan mentertawakannya dengan berkata 'buang masa'?

Saya juga bertemu secara berhadapan dengan pengkaji-pengkaji hadith yang bekerja tanpa populariti di sebuah pangsapuri, ada yang muda, ada yang tua dan terketar tangannya mencatat dengan 'pensel', kemudian menunggu giliran untuk dicetak kajian mereka yang mana telah bertahun dimulakan tapi belum dihabiskan. Adakah tergamak saya mengatakan kepadanya 'mengapa buang masa'?

Juga saya pernah duduk bersebelahan seorang pendakwah yang begitu sederhana, tapi telah menghabiskan masa hidupnya sebelum dan selepas pencen untuk pergi berdakwah mengislamkan sebahagian masyarakat di pedalaman. Adakah itu 'buang masa'?

Anda sendiri pernah melihat orang lain melakukan sesuatu untuk ilmu dan kajian, adakah anda akan menyatakan 'mengapa buang masa'?

Kalau kita semak kembali apakah aktiviti kita seharian atau bulanan, berapa peratuskah masa yang benar-benar diisi? Kalau ia diisi dengan sesuatu, adakah ia aktiviti paling menguntungkan bagi kita? Ya, kita perlu bahagikan masa untuk semua keperluan hidup, tapi apakah ilmu bukan keperluan?

Bagi para ilmuan yang cintakan ilmu, masa dirasakan 'tidak cukup' untuk menghilangkan dahaga ilmu. Setiap ilmu diraikan, setiap ilmuan dihormati dan dinasihati, setiap majlis ilmu dipromosikan dan cuba diikuti dan paling penting:

'ilmu mendidik kita untuk menyedari bahawa kita kurang berilmu dan perlu ditambah'

Bagi saya dan saya yakin bagi anda juga - ilmu dan perbincangan ilmiah adalah di antara keperluan harian yang penting (kalaupun tidak paling penting) yang perlu ada dalam hidup dan yakinlah jika anda berada dalam program ilmu (bukan hanya ilmu khusus agama, tapi ilmu apa sahaja yang positif) anda sebenarnya ....

TIDAK MEMBUANG MASA, MALAH MENGISI MASA DENGAN BIJAK, LEBIH BIJAK DARI YANG MENUDUH ANDA MEMBUANG MASA!

Tuesday, November 29, 2011

Akhlak Rasulullah s.a.w. - Renungan Untuk Semua

Hari ini saya menyampaikan kuliah 'Akhlak Rasulullah s.a.w.'. Di antara yang saya kongsi bersama para hadirin ialah:

1- Kita perlu mempelajari bentuk rupa paras Rasulullah s.a.w. di samping kita mempelajari akhlak Baginda. Malah mempelajari akhlak dan budi pekerti Rasulullah s.a.w. sebenarnya tidak dapat dipisahkan dari mempelajari rupa paras fizikal insan agung ini. Oleh itu kita dapati para ulama hadith sepanjang zaman mengumpulkan begitu banyak hadith-hadith 'rupa paras' Nabi s.a.w.

2- Jangan kita anggap mempelajari akhlak Rasulullah s.a.w. ini ibarat mempelajari sesuatu yang mustahil untuk kita ikuti atau contohi. Sebahagian kita berkata : 'Nabi s.a.w. tak apalah, kita ni manusia biasa, kita tak boleh contohi Baginda'. Ini tanggapan yang salah dan seolah 'berputus asa' sebelum mencuba. Sedangkan Nabi s.a.w. diutuskan sebagai contoh ikutan terbaik dan Baginda mengajarkan kita pelbagai akhlak mulia untuk kita ikuti sedaya mampu. Kalau tak dapat ikut semua, jangan sesekali tinggalkan semua!

3- Bila diperhalusi, kita akan dapat melihat bahawa akhlak Nabi s.a.w. ialah akhlak yang 'terbaik, sesuai dengan keadaan dan kepelbagaian sifat manusia'. Inilah yang ingin kita ambil sebagai contoh. Nabi s.a.w. senyum dan redha pada keadaan tertentu, marah dan menegur pada keadaan yang lain. Nabi s.a.w. bertolak ansur dan bertegas mengikut kesesuaian. Baginda s.a.w. memberikan respon sesuai dengan keperluan para sahabatnya dalam keadaan yang berbeza. Inilah kepakaran Baginda s.a.w.!

4- Juga bila dilihat dengan mendalam, kita dapati bahawa Baginda begitu merendah diri dan bersikap amat sederhana sehingga disenangi oleh setiap lapisan masyarakat. Baginda boleh berjalan bersama sahabatnya, boleh menunggang unta bersama dengan mereka malah ada yang menunggang di belakang Baginda di atas unta yang sama. Baginda boleh makan semua makanan yang dimakan oleh sahabat-sahabatnya, juga Baginda berpakaian seperti mereka.

5- Marilah kita bersama mempelajari akhlak Baginda s.a.w. dengan mempelajari kehidupan Baginda dan hadith-hadith Baginda. Itulah caranya untuk kita memperbaiki kehidupan kita agar lebih 'berakhlak' dan pasti kita akan dapat melihat kesannya di depan mata kita, insya Allah!

Thursday, November 24, 2011

Ketika Marah, Perlu Diam Sejenak


Kita semua pasti akan melalui ketikanya di mana kemarahan kita tidak tertahan lagi. Lalu kita lepaskan kemarahan itu dengan pelbagai cara. Antara cara yang amat mudah dan amat melegakan ialah dengan lisan, iaitu mengeluarkan pelbagai kata-kata sama ada kata-kata kesat, kata perli dan biadap, atau penghinaan terhadap seseorang atau sesiapa sahaja yang menyebabkan kemarahan.

Biasa kita dengar bahawa cara inilah yang banyak mendatangkan kesan buruk - pergaduhan, persengketaan, dendam, pembunuhan, perceraian dan bermacam-macam lagi. Dan biasanya ia akan menjadikan kita 'menyesal'.

Kebiasaannya - saya dan anda - akan cepat menuturkan sesuatu yang dianggap 'melepaskan' kemarahan ketika mana kita marah.

Di sinilah letaknya salah satu daripada cara atau teknik penting untuk kita mengelakkan 'penyesalan' dan banyak perkara negatif hasil daripada tidak mengawal percakapan ketika marah.

Teknik itu ialah - ketika marah, diam sejenak. Diam sejenak bermakna kita sedang menahan marah itu pada ketika kemuncaknya. Bayangkan pada waktu itu kita tuturkan kata-kata tertentu, mungkin ia akan membawa kehancuran dalam hidup, maka kita diam sejenak untuk membiarkan suhu kemarahan itu turun perlahan-lahan.

Teknik ini bukan cadangan saya, tetapi ia ada dalam sebuah hadith - yang diriwayatkan antaranya oleh Imam Ahmad dalam 'al-Musnad' dan juga Imam al-Bukhari dalam 'al-Adab al-Mufrad' :

وإذا غضبت فاسكت

Maksudnya: Dan apabila kamu marah, maka diamlah.

Percayalah, jika anda ingin merasai kebaikan teknik ini, amalkanlah teknik 'diam sejenak' ini dan anda pasti akan merasai kelegaannya dan ia akan membawa kebaikan yang amat banyak dalam hidup anda, insya Allah!

Friday, November 18, 2011

Mendidik Anak Mencintai Nabi s.a.w. - Perlu Serius

Mendidik kecintaan terhadap Rasulullah s.a.w. dalam diri anak-anak dan cucu kita adalah satu tuntutan yang amat penting. Kita sebagai ayah, ibu atau datuk dan nenek perlu berfikir adakah kita beenar-benar serius dalam mendidik anak-anak dan cucu ke arah mengenali dan menyayangi Rasulullah s.a.w.?

Pertama, lihat dalam sukatan persekolahan anak dan cucu kita - adakah ada di dalamnya subjek atau sukatan yang menyentuh tentang Rasulullah s.a.w.? Jika ada, adakah ia banyak dan mencukupi atau hanya sekadar ada semata-mata?

Kedua, lihat pada bahan bacaan anak dan cucu kita - adakah dalam bahan bacaan itu ada maklumat tentang Nabi s.a.w. atau mereka hanya membaca bahan-bahan hiburan kosong dan kartun yang tidak ada unsur agama?

Ketiga, lihat pula pada perbualan kita dan mereka, adakah kita bercerita atau bercakap dgn mereka sesuatu yang berkaitan dengan diri Rasulullah s.a.w.? Atau kita hanya - marah, perintah, larang, bergurau, cerita yang tak berfaedah? Atau sekadar membawa mereka ke taman permainan atau pusat hiburan dan itu sahaja?

Keempat, lihat pada pendedahan mereka terhadap media dan alat teknologi masa kini - kalau televisyen, apa rancangan yang mereka lihat? Kalau internet, apa laman web yang mereka layari? Adakah kita pernah terfikir - segala yang mereka lihat itu membawa kepada cinta Nabi s.a.w. atau sekadar buang masa?

Jangan salah faham bahawa saya kononnya nak menghalang para pembaca untuk berhibur bersama anak-anak dan cucu, tetapi perlu juga difikirkan 'isi kandungan' kehidupan seharian dan hiburan itu sendiri - adakah membawa ilmu dan manfaat atau sekadar haabis begitu sahaja?

* Kalau perkara-perkara di atas tidak dipandang serius oleh ibu bapa dan datuk nenek, bagaimana kita boleh berangan-angan bahawa anak dan cucu kita akan cintai Nabi s.a.w. kalau tidak ada masa langsung untuk 'Nabi s.a.w.'?

Tuesday, November 15, 2011

Buku: Rasa 'Ingin Membeli' atau 'Ingin Membaca'?

Ramai di antara kita dikurniakan satu nikmat yang cukup besar iaitu : Rasa ingin membeli buku. Mengapa saya katakan ia nikmat yang cukup besar? Lihatlah kepada segolongan masyarakat yang sentiasa melintasi kedai-kedai buku atau rak-rak buku di pasaraya, tetapi tidak langsung rasa ingin singgah membeli buku-buku yang bermanfaat. Dalam masa yang sama kita dapat lihat dalam kalangan yang singgah pula berapa ramai yang membeli? Mungkin dibelinya alat tulis atau mungkin juga gula-gula dan coklat, tapi buku?

Maka di antara yang sedikit yang membeli buku dan bahan bacaan ialah diri kita. Alhamdulillah di atas rasa keinginan dan juga rasa mudah membelanjakan wang pada bahan bacaan. Ada yang begitu banyak wangnya habis dibelanjakan untuk membeli alat-alat perhiasan atau alat-alat komunikasi - yg tidak dinafikan juga penting - tetapi amat sukar untuk berbelanja membeli bahan bacaan. Kalau bertemu dengan buku yang berharga RM50 ke atas, maka terkeluarlah dari mulutnya : 'mahalnya!'.

Namun begitu satu lagi 'keinginan' atau 'rasa' yang boleh dianggap satu nikmat yang lebih besar ialah - rasa ingin membaca buku yang dibeli. Dalam kalangan yang membeli, berapa ramaikah yang sanggup membuka dan membaca helaian demi helaian hingga habis? Tidak ramai. Adakah kita ingin tergolong juga dalam golongan tersebut? Beratus-ratus ringgit kita habiskan malah juga ada yang menghabiskan ribuan ringgit membeli buku-buku tertentu, tapi malang nasib buku itu selepas dibeli, ia disimpan dan ditutup rapat tanpa dibuka. Kalau dibuka pun, hanya dibaca sekejap sahaja dan lepas itu mungkin mengantuk atau terus disimpan.

Semoga kita dikurniakan rasa 'ingin membeli' dan juga rasa 'ingin membaca' setiap buku yang telah kita beli lalu kita penuhkan rak buku atau ia berdebu dan kotor kerana tidak pernah dibuka!

nasihat untuk saya dan anda...B

Wednesday, November 09, 2011

Melagukan Al-Quran - Terkenang Abu Musa al-Asy'ari r.a.

Abu Musa al-Asy'ari (nama penuhnya Abdullah Bin Qais - wafat 44H) - seorang sahabat Nabi s.a.w. yang amat dikenali. Namun begitu tahukah anda bahawa beliau merupakan salah seorang sahabat yang mempunyai kelebihan khusus dalam satu kesenian - 'melagukan bacaan Al-Quran'.

Bayangkanlah kemerduan suara dan alunan bacaannya sehingga menjadikan Rasulullah s.a.w. amat suka mendengar bacaannya. Malah Rasulullah s.a.w. pernah dalam diam mendengar dan menghayati bacaan Abu Musa al-Asy'ari tanpa pengetahuan beliau. Lalu keesokan harinya Rasulullah s.a.w. memberitahu beliau tentang perkara itu lalu Abu Musa berkata : 'kalaulah aku tahu engkau sedang mendengar wahai Rasulullah, pasti akan aku lagukan dan indahkan lagi bacaanku'.

Umar Bin al-Khattab pula ada ketikanya mengajak para sahabat lalu duduk bersamanya.Kemudian Umar menyuruh Abu Musa al-Asy'ari memperdengarkan bacaannya, maka menangislah Umar dan para sahabat kerana kemerduan suaranya.

Masruq Bin al-Ajda' (wafat 62H), salah seorang tabiin pernah berkata bahawa beliau amat berharap Abu Musa al-Asy'ari memanjangkan bacaannya ketika menjadi imam kerana kemerduan suaranya.

Marilah kita berusaha untuk melagukan bacaan Al-Quran dan mengindahkannya lagi bersesuaian dengan saranan Nabi s.a.w. agar kita melagukannya, dan bersesuaian juga dengan apa yang dilakukan oleh Abu Musa al-Asy'ari r.a.!

Saturday, November 05, 2011

Beberapa Soalan Kepada Peminat al-Albani

Soalan-soalan berikut adalah untuk anda (pengguna pendapat al-Albani dalam hadith) agar anda dapat menetahui sejauh mana anda telah menjadi seorang pengkaji yang tahu cara membuat kajian berbentuk perbandingan, atau anda sekadar pengikut dan pentaqlid semata-mata.

1- Ketika menggunakan pandangan al-Albani, adakah anda merujuk terus kepada buku tulisan beliau atau hanya menggunakan sumber kedua atau ketiga yang menukilkan pandangan beliau? Atau anda hanya menggunakan buku terjemahan?

2- Tahukah anda bahawa al-Albani pernah mengubah sebahagian pandangan beliau yang terdahulu dalam buku-bukunya yang terkemudian?

3- Adakah anda mampu mengenal pasti manakah buku al-Albani yang lama dan juga bukunya yang terdahulu?

4- Pernahkah anda membuat perbandingan antara kajian al-Albani dengan kajian ahli hadith moden yang lain masa kini?

5- Pernah atau tidak anda membuat juga perbandingan kajian al-Albani dengan kajian ulama hadith silam seperti Ahmad Bin Hanbal, Yahya Bin Ma'in, al-Bukhari, Abu Hatim, Abu Zur'ah dan lain-lain?

6- Atau adakah anda menyangka bahawa pandangan al-Albani adalah 'muktamad' dan tak perlu pada kajian perbandingan?

7- Ketika membaca penilaian al-Albani terhadap seseorang periwayat hadith (sama ada thiqah, dhaif, soduq dll) adakah anda merujuk semula kepada buku-buku kajian periwayat (Buku al-Jarh wa at-Ta'dil atau buku al-Rijal) untuk membuat kajian lanjut atau pengesahan?

8- Pernahkah anda membaca buku-buku yang mengkritik al-Albani? Jika ya, adakah anda berusaha mencari jawapannya dan membela al-Albani atau and mengambil sikap menolak bulat-bulat?

9- Soalan terakhir untuk kali ini : adakah anda mampu untuk membela al-Albani dengan hujah atau anda lebih suka menganggap bahawa kritikan terhadap al-Albani ialah pemmbohongan semata-mata?

Terima kasih kerana sudi membaca dan menjawab!

Thursday, November 03, 2011

Wacana Ilmu Hadith: 'Isu-Isu Tentang Zikir Selepas Solat'

JEMPUT HADIR:

Khamis, 3 Nov 2011 - IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa

Bermula 8 malam

Wacana Ilmu Hadith - "ISU-ISU TENTANG ZIKIR SELEPAS SOLAT"

- Fokus pada isu-isu:

1- Zikir dengan suara yang kuat/nyaring

2- Zikir dengan menggunakan alat tasbih

Tuesday, November 01, 2011

Kuliah Pengajian Terkini

2 Nov (Rabu) - Sunan Ibn Majah - selepas Maghrib - Surau al-Kauthar, p18 r13, Putrajaya

3 Nov (Khamis) - 'Isu-Isu Berkaitan Zikir Selepas Solat' - 8 mlm - IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa

5 Nov (Sabtu) - Sunan Abu Daud - selepas Maghrib - Masjid as-Syariff, Meru

Wednesday, October 12, 2011

Siri Memahami Fiqh Hadith - #2

Siri Memahami Fiqh Hadith #2

'Lukisan, ukiran dan gambar - Halal atau Haram?'

Khamis, 13 Okt 2011

selepas solat Maghrib

Masjid al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras

Siri Huraian Sunan Ibn Majah

Kuliah - Siri Sunan Ibn Majah

Rabu , 12 Okt 2011

Selepas solat Maghrib

Surau al-Kauthar, p 18 r 13, Putrajaya

Thursday, September 29, 2011

Memperlekehkan Mazhab - Fahaman Yang Merugikan!

Terkadang kita merasa hairan dengan sebahagian ilmuan yang sentiasa menggambarkan kepada masyarakat bahawa Islam itu 'mudah' lagi 'memudahkan' tapi dalam masa yang sama mereka 'menyusahkan' dan 'menyempitkan'. Memang ia menghairankan!

Saya bercakap tentang mereka yang sentiasa mengagungkan fatwa-fatwa keras dan tegas daripada sebahagian ulama yang digelar 'salafi'dengan alasan ia adalah 'ilmu' dan ia adalah 'kebenaran'. Sehingga ada di antara mereka itu yang memberi gambaran seolah mengikuti mazhab-mazhab fiqh yang terkemuka (Hanafi, Maliki, Syafii dan Hambali) adalah 'longgar' dan tidak 'ilmiah'. Menurut mereka kita perlu mengambil yang paling 'tepat' dan mesti mengikut Al-Quran dan Hadith!.

Rupanya mereka memang memandang 'lekeh' dan 'rendah' kepada orang-orang yang mengikut mazhab. Di sinilah puncanya mereka sering memberikan kata-kata yang pelik seolah menggambarkan satu persoalan - nak ikut dalil (Al-Quran dan Hadith) atau nak ikut mazhab? Sedangkan semua yang mempelajari sejarah perkembangan mazhab mengetahui bahawa mazhab terhasil dari perbincangan dan pemahaman Al-Quran dan Hadith! Tiada pertembungan! Tapi mereka ini - sebahagian penyeru dan pendakwa 'salafi' atau 'ahli hadith' memberikan kita gambaran yang lain. Sehingga ada di antara mereka yang sanggup menyebut bahawa "apabila Nabi Isa a.s. turun di akhir zaman nanti, Baginda akan berhukum dengan Al-Quran dan Hadith dan bukannya mazhab"!

Mengapa perlu seorang berilmu tertipu dengan gambaran ini? Jelas sekali yang terpedaya ialah kerana beberapa sebab:

1-Tidak mengkaji sejarah perkembangan mazhab-mazhab itu sendiri.Terdapat banyak buku tentang ini dan antara buku yang saya cadangkan ialah hasil karya Dr.Mustafa az-Zarqa'.

2-Tidak mempelajari kisah hidup dan biodata para imam mazhab - Imam Abu Hanifah (wafat 150H), Imam Malik Bin Anas (wafat 179H), Imam as-Syafie (wafat 204H) dan Imam Ahmad Bin Hanbal (wafat 241H). Terdapat banyak juga buku tentang biodata mereka.

3-Tidak menyelidiki bagaimana setiap perbezaan dalam mazhab ini terhasil dan bagaimana dalil-dalil Al-Quran dan Hadith dibincangkan untuk menghasilkan ijtihad tentang sesuatu hukum. Mungkin buku cadangan yang saya boleh sebutkan ialah : Bidayatul Mujtahid karya Ibnu Rusyd.

4-Membanyakkan rujukan dalam bidang fiqh. Kebanyakan yang berfikiran seolah mazhab ini tidak sama dengan fiqh Al-Quran dan Hadith adalah yang terpengaruh dengan bacaan terhad daripada mereka yang menggelarkan diri mereka 'Salafi'.

5-Membaca sejarah perbezaan pandangan dan asal-usul sesuatu fatwa. Terkadang kita dapati fatwa itu sudah pun disebut oleh sebahagian sahabat atau tabiin sebelum daripada imam-imam mazhab. Maka bagaimana ia dengan mudah ditolak begitu sahaja?

Marilah kita menghormati kedudukan 'mazhab' dan pengikutnya yang berilmu. Kita kembali meletakkan kajian ilmu sebagai penentu kebenaran, bukannya golongan tertentu atas nama tertentu.

wallahu a'lam

Tuesday, September 27, 2011

Wednesday, September 21, 2011

Program 'Mengenali Asas Ilmu Hadith' - Jemput Hadir

Program 'Mengenali Asas Ilmu Hadith' - 2 siri

Penyampai: Ust. Muhammad Anwaruddin Bin Abd. Wahab (BERNAMA Arab Service)
Ust. Adlan Abd. Aziz (Pemuda Iman)

Tarikh: 22 dan 23 Sept (Khamis dan Jumaat)

Masa : Selepas Solat Isyak

Tempat: Masjid al-Mukhlisin, Alama Damai, Cheras

Program adalah PERCUMA

'..Program yang akan memberikan gambaran tentang asas dalam kajian Ilmu Hadith dan bagaimana ia berlaku sejak dahulu hingga kini, sesuai untuk semua peringkat Insya Allah...'

Setinggi Penghargaan kepada pihak masjid dan semua yang menjayakan..