Saturday, December 10, 2011

Rahmati Kami Berdua Sahaja!

Seorang sahabat Nabi s.a.w. pernah berdoa di dalam solatnya 'ya Allah, rahmatilah aku dan Muhammad, dan janganlah Engkau rahmati orang lain bersama kami'. Begitu sekali kasihnya pada Rasulullah s.a.w. Tetapi doa ini didengari oleh Rasulullah s.a.w. dan Baginda nampaknya tidak begitu bersetuju.

Ketika Rasulullah s.a.w. bertemu dengan lelaki ini, Baginda ingin membuat teguran berkaitan doa tadi. Namun begitu yang mengkagumkan saya ialah Rasulullah s.a.w. memulakan dengan senyuman. Nabi senyum lalu berkata : 'mengapa engkau sempitkan sesuatu yang luas?'. Maksudnya 'mengapa disempitkan rahmat Allah SWT hanya pada kita berdua? Bukankah rahmat Allah itu luas meliputi semua makhluk?'.

Hadith ini memberi banyak pengajaran, antaranya ialah cara Rasulullah s.a.w. bercakap dan menasihati sahabat Baginda. Begitu juga pengajaran yg penting ialah - rahmat Allah itu luas, maka janganlah disempitkan. Janganlah kita ingin menyempitkan rahmat Allah hanya pada orang-orang yang mentaati Allah, kerana mungkin sahaja orang yang melakukan maksiat itu akan bertaubat dan mereka juga akan masuk dalam rahmat Allah. Jangan pula kita menyempitkan rahmat Allah hanya pada kita dan orang yang 'sealiran' dengan kita, lalu dinafikan pula rahmat Allah dari mereka yang tidak sama 'aliran' dengan kita. Kita semuanya makhluk Allah dan kita semua berada dalam rahmat Allah swt.

Berdoalah agar rahmat Allah itu menemani kita hingga kita bertemu di syurga, insya Allah!

1 comment:

raddthtl said...

http://raddthtl.blogspot.com/