Monday, December 10, 2007

MENDEKATKAN ILMU ISLAM KEPADA MASYARAKAT ATAU...?

Seringkali kita temui usaha pelbagai pihak dari dalam dan luar negara untuk mendekatkan ilmu-ilmu tentang Islam kepada masyarakat. Pelbagai istilah dan usaha dihasilkan untuk memudahkan dan menjadikan ilmu-ilmu Islam (yang seringkali dianggap susah) senang utk difahami seterusnya dipraktikkan.

Tetapi dalam masa yang sama kita juga dapati bahawa ada satu lagi masalah yang perlu difikirkan dan diselesaikan bersama iaitu - bagaimana mendekatkan masyarakat kepada ilmu-ilmu Islam.

Semudah mana sekalipun ilmu itu kita persembahkan dan bagaimana menariknya pun kita bentangkan, tetapi kalau tuan punya badan tak ingin menatapnya atau menghampirinya, adakah apa yg kita persembahkan itu akan bermanfaat utk dirinya?

Sudah tiba masanya kita fikirkan, adakah buku agama atau apa sahaja bentuk tulisan tentang ilmu-ilmu Islam itu tidak menarik, atau sebenarnya ia memang menarik tetapi tidak dipedulikan oleh masyarakat?

Penyelesaiannya bergantung kepada diri kita agar kita berfikir sejenak dan merenung kembali - kenapa diri ini tidak begitu berminat untuk menambah ilmu tentang Islam? Ketepikan soal-soal zahir dan luaran seperti 'buku tak cantik, laman web tak menarik, masa tak ada, harga mahal sangat dll'. Tetapi tanya diri kita, adakah kita BERMINAT untuk MENDEKATI ilmu-ilmu tentang Islam..?

Akhirnya juga fikirkan...adakah dengan MENDEKATI ilmu-ilmu Islam menjadikan masa kita terbuang atau duit kita terkurang? Adakah faedah MENDEKATI ilmu-ilmu Islam akan membantu kita di akhirat nanti?

Anda mampu berfikir...maka lakukanlah yg terbaik!

1 comment:

Anonymous said...

Ilmu Islam yang mana perlu di ketengahkan? Maksudnya apa tajuk yang sesuai untuk masyarakat setempat.