Wednesday, December 12, 2007

DAKWAH PERLUKAN KESABARAN

Dakwah dengan maksud 'menyampaikan Islam kepada manusia' adalah sesuatu yang amat tinggi nilainya di sisi Allah SWT.

Dakwah juga mempunyai banyak cara dan ruang untuk digunakan sepenuhnya oleh seorang yang bergelar 'pendakwah' atau 'da'ei'. Tidak semestinya cara saya berdakwah perlu diikuti dan boleh dilaksanakan oleh orang lain. Tidak semestinya juga cara dakwah anda perlu saya contohi 100% tanpa sebarang pengolahan.

Begitu juga dakwah perlukan sokongan dalam pelbagai bentuk sama ada moral atau material. Selain itu, dakwah juga perlukan matlamat dan perancangan rapi untuk mencapai matlamat tersebut.

TETAPI...apa yang lebih penting ialah - dakwah perlukan kesabaran. Manusia sering gopoh dan tergesa-gesa dalam hidupnya. Begitu juga para pendakwah, terkadang bermain di fikiran mereka ..'kenapa masyarakat tak nak ikut Islam 100%?'..'bila agaknya masyarakat akan kembali insaf?'..'kenapa dakwah aku tidak berkesan?'..'sampai bila keadaan akan berterusan sebegni?'....

Itu semuanya petanda kita kurang kesabaran. Sabar adalah aspek penting malah ia antara yang terpenting dalam kehidupan seorang pendakwah. Ia amat sukar dilakukan dan tidak ada yang akan memahaminya kecuali orang itu pernah melaluinya.

Ingatlah..kesabaran adalah sesuatu yang amat diperlukan oleh seorang pendakwah. Dan ketahuilah bahawa jalan dakwah adalah jalan yang telah dimulakan oleh orang-orang sebelum kita. Ia sedang dilakukan oleh kita. Ia juga bakal disambung oleh orang-orang selepas kita...

Bersabarlah..kesudahan yang baik adalah utk orang-orang yang bertaqwa.

No comments: