Artikel ringkas ini merupakan sambungan kepada ulasan yang telah saya mulakan di facebook berkaitan tajuk 'Penambahan lafaz 'Sayyidina' pada selawat ke atas Rasulullah s.a.w. di LUAR solat'. Ringkasnya, terdapat beberapa orang sahabat yang tegas menyatakan 'tidak boleh' dan saya pula menyatakan 'dibolehkan'. Maka saya mulakan perbincangan tentang hujah mereka yang menyatakan 'tidak boleh menambah lafaz Sayyidinia pada selawat di LUAR solat' dengan hujah pertama mereka iaitu:
'tiada hadith sahih yang menyebut lafaz 'sayyidina' dan tiada amalan dari salafussoleh'
Maka dalam tulisan ini saya ingin menyambung satu lagi hujah yang digunakan oleh sebahagian sahabat dalam mereka melarang penambahan lafaz 'sayyidina' dalam selawat sama ada di dalam solat atau di luar solat. Hujah kali ini berkisar tentang adanya hadith yang dikatakan melarang kita dari menambah 'sayyidina' atau 'sayyid' pada nama Nabi s.a.w. Adakah benar wujudnya hadith sahih sebegitu? Apakah maksud larangan di dalam hadith itu? Adakah ia bermaksud 'tidak boleh' sama sekali dalam semua keadaan dan situasi? Mari kita lihat bersama:
Pertamanya, kita sedia tahu bahawa setiap ayat Al-Quran dan hadith yang mengandungi larangan perlu difahami dengan baik. Adakah maksud larangan itu haram, atau maksudnya sekadar makruh atau kurang daripada itu iaitu 'tidak patut' iaitu dalam bab adab sahaja. Kegopohan kita mengambil larangan dengan hanya satu maksud akan menyebabkan kita keliru dengan maksud sesuatu ayat atau hadith. Itu secara teori.
Apabila kita melihat hadith yang melarang menggunakan perkataan Sayyid atau Sayyidina, kita perlu pastikan apakah hadith itu sahih. Sekiranya ia sahih, maka perlu dilihat apakah larangan yang ada dalam hadith tersebut membawa maksud haram atau apa? Itulah cara yang patut kita lakukan semampu mungkin bagi memahami. Di bawah saya menyebut dua hadith yang kerap disebut dan kita temui, satunya berkaitan dengan penambahan sayyidina di dalam solat dan satu lagi penggunaan sayyidina di depan Nabi s.a.w. sendiri. Semoga dua contoh ini cukup untuk membuatkan kita berfikir tentang persoalan gelaran Sayyidina kepada Rasulullah s.a.w.
HADITH YANG MELARANG?
1. Di antaranya ialah sebuah ungkapan yang dianggap hadith oleh sebahagian penuntut ilmu iaitu :
لا تسيدوني/ لا تسودوني في الصلاة
Maksudnya:
Jangan menjadikan aku sayyid (penghulu) dalam solat
Ungkapan di atas pada hakikatnya bukanlah hadith Nabi s.a.w. Ia telah dinilai sebagai palsu oleh ulama-ulama hadith contohnya Ali al-Qari dalam bukunya al-Masnu' dan lain-lain lagi. Saya pasti mereka yang melarang ucapan 'sayyidina' dalam solat juga tidak menggunakan hadith yang tidak sahih ini sebagai hujah.
Seperkara lagi, ungkapan di atas hanyalah berkaitan dengan ucapan Sayyidina di dalam solat.
2. Terdapat satu hadith yang sering digunakan untuk melarang lafaz Sayyidina dalam selawat ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dalam alMusnad dan Abu Daud dalam asSunan melalui sahabat yang bernama Abdullah Bin asSyikhhir iaitu ketika mana Rasulullah s.a.w. dikunjungi rombongan dari Bani 'Amir mereka berkata kepada Rasulullah s.a.w. 'Engkau Sayyid (penghulu) kami' lalu Rasulullah s.a.w. berkata : 'Sayyid yang sebenar ialah Allah'.
Hadith di atas jika dikira sebagai larangan, ia tidak disepakati oleh ulama yang menghuraikan hadith tersebut. Kalau dilihat dengan teliti, kita dapati hadith ini adalah sekadar untuk mengelakkan para sahabat dari terlalu mengagungkan Baginda s.a.w. di hadapan Baginda sendiri. Ia bukanlah larangan dari mengucapkan Sayyid secara umum pada setiap keadaan.
HADITH YANG MEMBOLEHKAN?
Pada hakikatnya, kita perlu tahu bahawa terdapat hadith lain yang menyebutkan bahawa Nabi s.a.w. sendiri menyatakan dirinya sebagai 'Sayyid semua anak Adam' (Hadith riwayat Muslim). Nabi s.a.w. juga pernah menggunakan gelaran Sayyid kepada orang lain contohnya Baginda pernah menyebut bahawa cucunya alHasan Bin Ali adalah 'sayyid' (Hadith riwayat alBukhari). Begitu juga Baginda s.a.w. menyebut bahawa Sa'id Bin Abi Waqqas adalah penghulu kaumnya (Hadith riwayat alBukhari dan Muslim). Manakala di kalangan sahabat kita dapati Umar Bin alKhattab r.a. pernah menggelarkan Abu Bakr asSiddiq dan Bilal Bin Rabah dengan gelaran 'Sayyidina' (Riwayat alBukhari).
Maka untuk menyatakan bahawa ada hadith yang melarang, kita perlu fahami bersama bahawa ia tidaklah sebegitu mudah dengan hanya menyatakan 'Nabi s.a.w. melarang menggunakan sayyidina' secara total dalam semua keadaan, dalam atau luar solat. Semoga dengan huraian ringkas ini kita dapat menilai kembali kenyataan atau hukum dan penilaian yang kita lakukan supaya ia lebih tepat dan jelas.
*Tulisan akan datang akan membicarakan tentang hadith2 yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. mengajar para sahabatnya cara berselawat dan ia tiada penambahan 'sayyidina'. Maka adakah ini menjadi bukti bahawa kita dilarang menambahkan sayyidina di dalam dan luar solat? Nantikan tulisan seterusnya dan hujah seterusnya yang akan dibincangkan.
Adlan Abd Aziz
Friday, March 30, 2012
Tuesday, March 27, 2012
Menyamakan Cara Solat Lelaki dan Wanita - Fiqh Sunnah, Salaf atau Salafi Moden?
Dari masa ke semasa masih ada dalam kalangan penuntut ilmu atau ilmuan yang membangkitkan cara solat mengikut 'salaf soleh' atau ikut 'Hadith Sahih'. Seruan yang amat baik pada luarannya tapi belum tentu jika dilihat pada isi kandungannya. Kenapa saya katakan begitu? Kerana ada di antara mereka yang melaungkan slogan tersebut tetapi bila dilihat kandungannya maka didapati ia hanya bersandarkan satu atau dua buku semata. Ada yang melaungkan demikian tapi dilihat memenangkan satu pandangan dan menolak pandangan lain yang juga ilmiah. Ada yang menggunakan slogan itu tapi dilihat begitu literal atau zahiri tanpa meraikan atau mempertimbangkan huraian yang begitu banyak dalam buku-buku ulama zaman berzaman.
Para pembaca tulisan saya pasti ada yang telah pun mengikuti perbincangan tentang 'meletakkan tangan atas dada ketika berdiri dalam solat'. Kita bincangkan secara bertulis dan kita juga bincangkan dalam wacana ilmiah berjam-jam yang dimuatkan rakaman audio dan video (tanpa diedit). Akhirnya kita buktikan bahawa 'meletakkan tangan di atas dada (sedekap) ketika berdiri dalam solat' bukan amalan salaf bahkan ia digembar-gemburkan sebagai amalan salaf. Hadith-hadithnya juga tidak sahih dan tidak ada salafusoleh yang mengamalkan demikian termasuklah selepas zaman itu khasnya dalam kalangan imam-imam mazhab. Maka kita bertanya - adakah ia amalan salaf atau amalan sebahagian salafi moden? Anda boleh jawab sendiri.
Kali ini saya ingin mengajak para pembaca yang mengikuti isu-isu berkaitan agar merenungkan satu lagi topik yang mungkin kecil atau diperkecilkan oleh sebahagian, tapi ia cukup penting sebagai satu lagi kajian kes untuk kita mengetahui - adakah ia benar-benar fiqh Sunnah, Salaf, atau hanya dibawa oleh Salafi moden?
Isunya ialah: Menyamakan cara solat antara lelaki dan wanita.
Secara ringkasnya dalam tulisan ini saya ingin menyatakan bahawa - Sebahagian pengikut Salafi Moden begitu lantang melaungkan bahawa sekiranya kita ingin mengamalkan solat mengikut Sunnah, kita perlu nyatakan bahawa cara pergerakan dalam solat keseluruhannya mestilah sama tak kira anda lelaki atau wanita. Cara berdirinya, cara rukuknya, cara sujudnya dan seluruhnya mesti sama antara lelaki dan wanita. Contohnya jika lelaki disuruh menjarakkan perut dari peha ketika sujud, maka wanita pun begitu. Jika lelaki disuruh membuka dan merenggangkan kedua tangan ketika sujud, wanita pun begitu. Maka ini mereka namakan sebagai - Fiqh Sunnah, Fiqh Salaf. Sehinggakan ada sebahagian mereka menyatakan bahawa - sesiapa yang menyatakan 'ada beza antara cara solat lelaki dan wanita', maka dia telah menyalahi Sunnah malah dikatakan berbohong atas nama Rasulullah s.a.w. dan pelbagai lagi tuduhan.
Artikel ini adalah permulaan untuk membincangkan dakwaan ini. Mohon pembaca ingat bahawa kita ingin lihat adakah benar isu ini ada dalam Fiqh Sunnah, atau Fiqh Salaf, atau Fiqh Salafi Moden?
Maka sebagai permulaan, saya ingin mengingatkan para pembaca bahawa jika kita membaca beberapa tulisan yang menghadkan fiqh solat kepada 'hadith-hadith sahih' atau fiqh 'salaf', kita akan berpuas hati bahawa pandangan di atas itu ialah SATU-SATUnya pandangan dalam agama tentang cara solat lelaki dan wanita. TETAPI jika kita melihat bagaimana fiqh solat dihuraikan oleh ulama-ulama zaman berzaman dan dalam kitab-kitab fiqh solat, maka kita akan dapati bahawa hampir kesemua atau majoriti ulama zaman berzaman menerima bahawa ADA beza antara cara solat lelaki dan wanita dalam beberapa aspek. Maka apa yang kita boleh faham di sini?
Adakah benar fiqh 'menyamakan' itu adalah benar-benar dipegang oleh SEMUA ulama fiqh dan hadith, atau ianya adalah dakwaan oleh sebahagian salafi moden yang cuba meng'sunnah'kan semua pandangannya, dan cuba meng'salafussoleh'kan semua pandangannya?
Adakah anda benar-benar pasti seruan mereka itu sama sahaja - Fiqh Sunnah = Fiqh Salafussoleh = Fiqh Salafi Moden?
Artikel ini akan bersambung insya Allah...renungkan dan buatlah pencarian dan kajian bagi yang mampu.
Adlan Abd Aziz
Para pembaca tulisan saya pasti ada yang telah pun mengikuti perbincangan tentang 'meletakkan tangan atas dada ketika berdiri dalam solat'. Kita bincangkan secara bertulis dan kita juga bincangkan dalam wacana ilmiah berjam-jam yang dimuatkan rakaman audio dan video (tanpa diedit). Akhirnya kita buktikan bahawa 'meletakkan tangan di atas dada (sedekap) ketika berdiri dalam solat' bukan amalan salaf bahkan ia digembar-gemburkan sebagai amalan salaf. Hadith-hadithnya juga tidak sahih dan tidak ada salafusoleh yang mengamalkan demikian termasuklah selepas zaman itu khasnya dalam kalangan imam-imam mazhab. Maka kita bertanya - adakah ia amalan salaf atau amalan sebahagian salafi moden? Anda boleh jawab sendiri.
Kali ini saya ingin mengajak para pembaca yang mengikuti isu-isu berkaitan agar merenungkan satu lagi topik yang mungkin kecil atau diperkecilkan oleh sebahagian, tapi ia cukup penting sebagai satu lagi kajian kes untuk kita mengetahui - adakah ia benar-benar fiqh Sunnah, Salaf, atau hanya dibawa oleh Salafi moden?
Isunya ialah: Menyamakan cara solat antara lelaki dan wanita.
Secara ringkasnya dalam tulisan ini saya ingin menyatakan bahawa - Sebahagian pengikut Salafi Moden begitu lantang melaungkan bahawa sekiranya kita ingin mengamalkan solat mengikut Sunnah, kita perlu nyatakan bahawa cara pergerakan dalam solat keseluruhannya mestilah sama tak kira anda lelaki atau wanita. Cara berdirinya, cara rukuknya, cara sujudnya dan seluruhnya mesti sama antara lelaki dan wanita. Contohnya jika lelaki disuruh menjarakkan perut dari peha ketika sujud, maka wanita pun begitu. Jika lelaki disuruh membuka dan merenggangkan kedua tangan ketika sujud, wanita pun begitu. Maka ini mereka namakan sebagai - Fiqh Sunnah, Fiqh Salaf. Sehinggakan ada sebahagian mereka menyatakan bahawa - sesiapa yang menyatakan 'ada beza antara cara solat lelaki dan wanita', maka dia telah menyalahi Sunnah malah dikatakan berbohong atas nama Rasulullah s.a.w. dan pelbagai lagi tuduhan.
Artikel ini adalah permulaan untuk membincangkan dakwaan ini. Mohon pembaca ingat bahawa kita ingin lihat adakah benar isu ini ada dalam Fiqh Sunnah, atau Fiqh Salaf, atau Fiqh Salafi Moden?
Maka sebagai permulaan, saya ingin mengingatkan para pembaca bahawa jika kita membaca beberapa tulisan yang menghadkan fiqh solat kepada 'hadith-hadith sahih' atau fiqh 'salaf', kita akan berpuas hati bahawa pandangan di atas itu ialah SATU-SATUnya pandangan dalam agama tentang cara solat lelaki dan wanita. TETAPI jika kita melihat bagaimana fiqh solat dihuraikan oleh ulama-ulama zaman berzaman dan dalam kitab-kitab fiqh solat, maka kita akan dapati bahawa hampir kesemua atau majoriti ulama zaman berzaman menerima bahawa ADA beza antara cara solat lelaki dan wanita dalam beberapa aspek. Maka apa yang kita boleh faham di sini?
Adakah benar fiqh 'menyamakan' itu adalah benar-benar dipegang oleh SEMUA ulama fiqh dan hadith, atau ianya adalah dakwaan oleh sebahagian salafi moden yang cuba meng'sunnah'kan semua pandangannya, dan cuba meng'salafussoleh'kan semua pandangannya?
Adakah anda benar-benar pasti seruan mereka itu sama sahaja - Fiqh Sunnah = Fiqh Salafussoleh = Fiqh Salafi Moden?
Artikel ini akan bersambung insya Allah...renungkan dan buatlah pencarian dan kajian bagi yang mampu.
Adlan Abd Aziz
Monday, March 19, 2012
Wacana Hadith: Alam Jin Menurut Hadith Nabawi
WACANA ILMU HADITH
"Alam Jin Menurut Hadith Nabawi : Siri ke 2"
Disampaikan oleh Ustaz Adlan Abdul Aziz
Tarikh : 5 April 2012 / 13 Jamadilawal 1433 H
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), No. 1-5-2 Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. (Atas Saba Islamic Media)
Penyertaan adalah percuma. Daftar kehadiran anda sekarang!.
Untuk keterangan lanjut : 019-7105167 : Ustaz Adlan
"Alam Jin Menurut Hadith Nabawi : Siri ke 2"
Disampaikan oleh Ustaz Adlan Abdul Aziz
Tarikh : 5 April 2012 / 13 Jamadilawal 1433 H
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), No. 1-5-2 Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. (Atas Saba Islamic Media)
Penyertaan adalah percuma. Daftar kehadiran anda sekarang!.
Untuk keterangan lanjut : 019-7105167 : Ustaz Adlan
Wednesday, March 07, 2012
Seminar Mini: Peranan Wanita Dalam Sejarah Ilmu Hadith
Bagaimanakah wanita memainkan peranan yang besar dan penting dalam sejarah periwayatan hadith? Jom hadiri seminar mini ini.
Akan disampaikan oleh:
Ust. Adlan Bin Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Berikut adalah butiran mengenai seminar mini tersebut:
* Tarikh: 11 Mac 2012
* Hari : Ahad
* Masa: Bermula 9 pagi
* Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), Setiawangsa
Daftar PERCUMA di SINI
Akan disampaikan oleh:
Ust. Adlan Bin Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Berikut adalah butiran mengenai seminar mini tersebut:
* Tarikh: 11 Mac 2012
* Hari : Ahad
* Masa: Bermula 9 pagi
* Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), Setiawangsa
Daftar PERCUMA di SINI
Tuesday, February 28, 2012
Wacana Ilmu Hadith - Menjawab Ust. Fathul Bari (UFB)
Wacana Ilmu Hadith - "Benarkah Imam al-Bukhari Melarang Beramal Dgn Hadith Dhaif? - Menjawab Ust. Fathul Bari (UFB)"
oleh Adlan Abd Aziz
Khamis, 1 Mac , selepas Maghrib
di IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa
oleh Adlan Abd Aziz
Khamis, 1 Mac , selepas Maghrib
di IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa
Thursday, February 23, 2012
The Power Of Small & Hadith Rasulullah s.a.w.

Apabila membaca buku-buku penulis barat tentang kebahagiaan dan kejayaan hidup, saya suka membandingkan idea mereka dengan apa yang ada dalam hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Ini semua saya lakukan sekadar mampu dan berikut ialah apa yang saya perolehi apabila membaca sebuah buku yang hebat...The Power Of Small
Sekadar ingin mencadangkan sebuah buku yang amat baik untuk dibaca. Buku terbitan tahun 2011 yang dikarang oleh dua pakar dalam bidang mereka - Linda Kaplan Thaler dan Robin Koval - amat menarik apabila dibaca dengan segala cadangan dan juga contoh kes sebenar yang berlaku.
Buku ini mengingatkan kita tentang kehidupan dan nasihat Rasulullah s.a.w. seperti sebuah hadith Nabi s.a.w. yang bermaksud: 'Jangan sekali-kali memandang remeh perkara yang baik, walau sekadar engkau bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria' [Hadith Riwayat Muslim].
Setiap perkara yang baik walaupun KECIL, ia BESAR pada diri orang yang menerimanya dan menghargainya. Bahkan perkara kecil yang berterusan amat penting. Menurut buku The Power Of Small:
'Numerous studies show that all kinds of "change" programs, wether they focus on health, career, relationships, or personal growth, are most succesfull when participants focus on frequent, achievable LITTLE goals'. (m.s. 62)
Ketika menulis ini saya terfikir pula tentang perkara baik yang paling disukai oleh Rasulullah s.a.w.: 'Yang berterusan walaupun sedikit'. [Hadith Riwayat al-Bukhari].
Menurut buku ini lagi:
'An essential ingredient in making small talk is finding a way to make the other person feel special and appreciated'. (m.s.36)
Mengingatkan kita juga kepada kehebatan Rasulullah s.a.w. menghargai setiap lapisan masyarakat - dari kanak-kanak kepada orang tua, kepada keluarga dan orang asing - maka semuanya mendapat sebahagian 'kecil' penghargaan tetapi ia bermakna sepanjang hayat!
Membaca buku-buku positif seperti ini mengingatkan kita tentang kehebatan Rasulullah s.a.w. yang telah pun memberikan kita segala nasihat, panduan dan contoh praktikal bagaimana memajukan diri untuk bahagia di dunia dan di akhirat. Maka elok sangat kita membaca buku-buku seperti buku 'The Power Of Small' dan dalam masa yang sama kita membaca hadith-hadith Nabi s.a.w. dan mempelajari elemen-elemen positif (dan segala tentang Nabi s.a.w. adalah positif) agar dapat kita perbaiki kehidupan kita. Penulis buku moden dari kalangan bukan Islam mungkin hanya ingin kita bahagia di dunia, tapi gunakanlah maklumat dan info itu untuk mencari bahagia dunia dan bahagia akhirat!
Selamat membaca!
Thursday, February 16, 2012
Rakaman Audio : Majlis Bacaan Hadith 40
Berikut adalah pautan untuk rakaman Majlis Bacaan Hadith 40 yang telah selesai diadakan pada 12 Feb yang lalu. Ia merupakan anjuran bersama Pemuda Iman, AAN dan juga IMRT (Ibnu Mahdi Research Team).Semoga mendapat manfaat daripada apa yang telah disampaikan.
1. Bacaan Hadith 40 berserta huraian ringkas, klik di SINI
2. Ulasan tambahan dan soal jawab, klik di SINI
1. Bacaan Hadith 40 berserta huraian ringkas, klik di SINI
2. Ulasan tambahan dan soal jawab, klik di SINI
Tuesday, February 07, 2012
Majlis Bacaan Lengkap Hadith 40 Imam Nawawi
Pemuda Iman, al-ahkam.net, Ibnu Mahdi Research Team
menganjurkan
Majlis Bacaan Lengkap Hadith 40 Imam Nawawi
'Program ini merupakan bacaan teks buku Hadith 40 dan penyampaian sand yang bersambung hingga penulisnya iaitu Imam an-Nawawi. Ulasan ringkas dan kesimpulan dari hadith-hadith juga akan disertakan. Pengijazahan sanad juga akan diberikan kepada semua yang hadir'.
Hari: Ahad - 12 Feb 2012
Masa: Bermula 9 pagi
Tempat: IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
Utk pendaftaran, sila sms nama penuh pada 019-7105167 atau 016 2700575
Penyertaan adalah PERCUMA
menganjurkan
Majlis Bacaan Lengkap Hadith 40 Imam Nawawi
'Program ini merupakan bacaan teks buku Hadith 40 dan penyampaian sand yang bersambung hingga penulisnya iaitu Imam an-Nawawi. Ulasan ringkas dan kesimpulan dari hadith-hadith juga akan disertakan. Pengijazahan sanad juga akan diberikan kepada semua yang hadir'.
Hari: Ahad - 12 Feb 2012
Masa: Bermula 9 pagi
Tempat: IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
Utk pendaftaran, sila sms nama penuh pada 019-7105167 atau 016 2700575
Penyertaan adalah PERCUMA
Wednesday, February 01, 2012
Rakaman Video : Huraian 'Syamaail Muhammadiyyah' siri 1 dan 2
Buku yang mengumpulkan hadith2 berkaitan tubuh badan, budi pekerti dan sifat2 Rasulullah s.a.w.
Pengarangnya ialah Imam atTirmidzi yang wafat pada 279H
Berikut adalah rakaman siri 1 dan 2 (dalam beberapa siri), terima kasih kpd akhi Amri yang merakamkannya.
Siri 1 : Bahagian 1, klik di sini
Siri 2 : Bahagian 1, klik di sini
Pengarangnya ialah Imam atTirmidzi yang wafat pada 279H
Berikut adalah rakaman siri 1 dan 2 (dalam beberapa siri), terima kasih kpd akhi Amri yang merakamkannya.
Siri 1 : Bahagian 1, klik di sini
Siri 2 : Bahagian 1, klik di sini
Tuesday, January 24, 2012
Program 'Tafsir Asas' - Siri 1
Pemuda Iman bersama Ibnu Mahdi Research Team (IMRT), Al-Ahkam.net dan Surau al-Ikhwan
menganjurkan:
PROGRAM 'TAFSIR ASAS' - Siri 1 - Surah ad-Dhuha hingga Surah an-Naas
'Program yang akan membicarakan tafsir dan pengajaran yang 'ringkas dan padat' tentang 22 surah pendek dalam juzuk 30 bermula dari Surah ad-Dhuhaa.'
Penyampai:
Ust. Syed Syahridzan (TV al-Hijrah)
Ust. Mohd. Syauqi Mohd. Zahir (UIAM)
Ust. Adlan Abd Aziz (al-ahkam.net)
Tarikh : 29 Jan 2012 - Ahad
Masa : Bermula 9 pagi
Tempat : Surau al-Ikhwan, Jalan Pinggiran Putra 3/1, Desa Pinggiran Putra, 43000 Kajang, Selangor
JEMPUT HADIR, PENYERTAAN ADALAH PERCUMA!
menganjurkan:
PROGRAM 'TAFSIR ASAS' - Siri 1 - Surah ad-Dhuha hingga Surah an-Naas
'Program yang akan membicarakan tafsir dan pengajaran yang 'ringkas dan padat' tentang 22 surah pendek dalam juzuk 30 bermula dari Surah ad-Dhuhaa.'
Penyampai:
Ust. Syed Syahridzan (TV al-Hijrah)
Ust. Mohd. Syauqi Mohd. Zahir (UIAM)
Ust. Adlan Abd Aziz (al-ahkam.net)
Tarikh : 29 Jan 2012 - Ahad
Masa : Bermula 9 pagi
Tempat : Surau al-Ikhwan, Jalan Pinggiran Putra 3/1, Desa Pinggiran Putra, 43000 Kajang, Selangor
JEMPUT HADIR, PENYERTAAN ADALAH PERCUMA!
Wednesday, January 11, 2012
SIRI PEMBUKUAN HADITH NABI S.A.W. : SIRI 2
AL-AHKAM.NET
&
ISLAMIC INFORMATION & SERVICES FOUNDATION
&
IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
(Kumpulan Pengkaji Hadith dibawah Penyeliaan Ustaz Adlan Abd Aziz)
menganjurkan
SIRI Sejarah Pembukuan Hadith: Siri 2 - Zaman Tabi'in
Akan disampaikan oleh
: Ustaz Adlan Abd Aziz dan AHLI-AHLI IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
Tarikh & Masa: Ahad, 15 Januari 2012, 9:00 A.M to 1:00 P.M
Tempat: IIS Hall, No 1-5-2, Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur
Program ini PERCUMA.
Tempat adalah TERHAD!
DAFTAR DI = http://imrt-event2.eventbrite.com/
&
ISLAMIC INFORMATION & SERVICES FOUNDATION
&
IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
(Kumpulan Pengkaji Hadith dibawah Penyeliaan Ustaz Adlan Abd Aziz)
menganjurkan
SIRI Sejarah Pembukuan Hadith: Siri 2 - Zaman Tabi'in
Akan disampaikan oleh
: Ustaz Adlan Abd Aziz dan AHLI-AHLI IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
Tarikh & Masa: Ahad, 15 Januari 2012, 9:00 A.M to 1:00 P.M
Tempat: IIS Hall, No 1-5-2, Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur
Program ini PERCUMA.
Tempat adalah TERHAD!
DAFTAR DI = http://imrt-event2.eventbrite.com/
Tuesday, January 03, 2012
'Pelik" Bukan Ukuran
Tulisan ini khusus untuk mereka yang sering mengutamakan ukuran pemikiran sendiri dalam menerima atau menolak sesuatu pandangan sama ada dalam agama atau yang berkaitan urusan keduniaan.
Antara yang saya temui sama ada penulisan atau percakapan : ada mereka yang mudah menolak sesuatu yang kita sampaikan hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'tidak pernah didengari' dan yang sewaktu dengannya.
Persoalannya:
1. Adakah kita telah cukup penuh dengan maklumat sehingga kita boleh 'detect' sesuatu itu benar atau salah hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'boleh diterima akal' atau apa sahaja ukuran pemikiran kita semata?
2. Adakah semua perkara yang kita 'terima' sebagai kebenaran tidak ada unsur 'ajaib' atau 'pelik'? Ajaib dan pelik itu perkara yang biasa wujud dalam hidup tapi ia bukan sebab utk kita menolak sesuatu fakta atau kebenaran.
Kita pernah temui sebahagian yang mempertikaikan urusan agama atau pandangan ulama, malah mempertikaikan hadith sahih, mereka mendasarkan kepada 'boleh diterima akal' sbg syarat penerimaan dan 'tidak logik' atau 'pelik' sebagai syarat penolakan. Ini bukan penilaian yang tepat pada setiap keadaan.
Mari kita insafi kembali syarat penerimaan dan penolakan maklumat dalam diri kita masing2. Adakah cukup kita menyandarkan kpd 'pelik' dan 'tak logik' utk menerima dan menolak?
Begitu banyak perkara pelik bagi sebahagian manusia tetapi tidak pula pelik bagi yang lain. Begitu banyak juga situasi yang kita temui pada awalnya pelik tapi akhirnya setelah kita fahami maka ia amat 'logik' pula. Berhati2lah dalam menerima dan menolak sesuatu, terutama apabila ia melibatkan agama dan ilmuan dalam agama. Berhati2 itulah kunci kejayaan.
Antara yang saya temui sama ada penulisan atau percakapan : ada mereka yang mudah menolak sesuatu yang kita sampaikan hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'tidak pernah didengari' dan yang sewaktu dengannya.
Persoalannya:
1. Adakah kita telah cukup penuh dengan maklumat sehingga kita boleh 'detect' sesuatu itu benar atau salah hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'boleh diterima akal' atau apa sahaja ukuran pemikiran kita semata?
2. Adakah semua perkara yang kita 'terima' sebagai kebenaran tidak ada unsur 'ajaib' atau 'pelik'? Ajaib dan pelik itu perkara yang biasa wujud dalam hidup tapi ia bukan sebab utk kita menolak sesuatu fakta atau kebenaran.
Kita pernah temui sebahagian yang mempertikaikan urusan agama atau pandangan ulama, malah mempertikaikan hadith sahih, mereka mendasarkan kepada 'boleh diterima akal' sbg syarat penerimaan dan 'tidak logik' atau 'pelik' sebagai syarat penolakan. Ini bukan penilaian yang tepat pada setiap keadaan.
Mari kita insafi kembali syarat penerimaan dan penolakan maklumat dalam diri kita masing2. Adakah cukup kita menyandarkan kpd 'pelik' dan 'tak logik' utk menerima dan menolak?
Begitu banyak perkara pelik bagi sebahagian manusia tetapi tidak pula pelik bagi yang lain. Begitu banyak juga situasi yang kita temui pada awalnya pelik tapi akhirnya setelah kita fahami maka ia amat 'logik' pula. Berhati2lah dalam menerima dan menolak sesuatu, terutama apabila ia melibatkan agama dan ilmuan dalam agama. Berhati2 itulah kunci kejayaan.
Saturday, December 10, 2011
Rahmati Kami Berdua Sahaja!
Seorang sahabat Nabi s.a.w. pernah berdoa di dalam solatnya 'ya Allah, rahmatilah aku dan Muhammad, dan janganlah Engkau rahmati orang lain bersama kami'. Begitu sekali kasihnya pada Rasulullah s.a.w. Tetapi doa ini didengari oleh Rasulullah s.a.w. dan Baginda nampaknya tidak begitu bersetuju.
Ketika Rasulullah s.a.w. bertemu dengan lelaki ini, Baginda ingin membuat teguran berkaitan doa tadi. Namun begitu yang mengkagumkan saya ialah Rasulullah s.a.w. memulakan dengan senyuman. Nabi senyum lalu berkata : 'mengapa engkau sempitkan sesuatu yang luas?'. Maksudnya 'mengapa disempitkan rahmat Allah SWT hanya pada kita berdua? Bukankah rahmat Allah itu luas meliputi semua makhluk?'.
Hadith ini memberi banyak pengajaran, antaranya ialah cara Rasulullah s.a.w. bercakap dan menasihati sahabat Baginda. Begitu juga pengajaran yg penting ialah - rahmat Allah itu luas, maka janganlah disempitkan. Janganlah kita ingin menyempitkan rahmat Allah hanya pada orang-orang yang mentaati Allah, kerana mungkin sahaja orang yang melakukan maksiat itu akan bertaubat dan mereka juga akan masuk dalam rahmat Allah. Jangan pula kita menyempitkan rahmat Allah hanya pada kita dan orang yang 'sealiran' dengan kita, lalu dinafikan pula rahmat Allah dari mereka yang tidak sama 'aliran' dengan kita. Kita semuanya makhluk Allah dan kita semua berada dalam rahmat Allah swt.
Berdoalah agar rahmat Allah itu menemani kita hingga kita bertemu di syurga, insya Allah!
Ketika Rasulullah s.a.w. bertemu dengan lelaki ini, Baginda ingin membuat teguran berkaitan doa tadi. Namun begitu yang mengkagumkan saya ialah Rasulullah s.a.w. memulakan dengan senyuman. Nabi senyum lalu berkata : 'mengapa engkau sempitkan sesuatu yang luas?'. Maksudnya 'mengapa disempitkan rahmat Allah SWT hanya pada kita berdua? Bukankah rahmat Allah itu luas meliputi semua makhluk?'.
Hadith ini memberi banyak pengajaran, antaranya ialah cara Rasulullah s.a.w. bercakap dan menasihati sahabat Baginda. Begitu juga pengajaran yg penting ialah - rahmat Allah itu luas, maka janganlah disempitkan. Janganlah kita ingin menyempitkan rahmat Allah hanya pada orang-orang yang mentaati Allah, kerana mungkin sahaja orang yang melakukan maksiat itu akan bertaubat dan mereka juga akan masuk dalam rahmat Allah. Jangan pula kita menyempitkan rahmat Allah hanya pada kita dan orang yang 'sealiran' dengan kita, lalu dinafikan pula rahmat Allah dari mereka yang tidak sama 'aliran' dengan kita. Kita semuanya makhluk Allah dan kita semua berada dalam rahmat Allah swt.
Berdoalah agar rahmat Allah itu menemani kita hingga kita bertemu di syurga, insya Allah!
Tuesday, December 06, 2011
Respon Tentang Isu 'Kritikan Terhadap al-Albani'
Dipendekkan cerita :
Apabila saya dan beberapa org sahabat (terutama al-ahkam.net, Pemuda Iman & Xifu Naser) menganjurkan beberapa program ilmiah membincangkan dan mengkritik pandangan Syeikh al-Albani dalam kajian hadith (sejak 2007 lagi), maka terdapat salah faham, buruk sangka dan juga tuduhan tidak berasas dilemparkan kpd kami.Berikut adalah jawapan ringkas saya dan juga jemputan untuk program ilmiah akan datang.
*Terima kasih kepada akhi 'hanif1165' kerana rakaman, jazakumullahu khairan!
KLIK DI SINI
Apabila saya dan beberapa org sahabat (terutama al-ahkam.net, Pemuda Iman & Xifu Naser) menganjurkan beberapa program ilmiah membincangkan dan mengkritik pandangan Syeikh al-Albani dalam kajian hadith (sejak 2007 lagi), maka terdapat salah faham, buruk sangka dan juga tuduhan tidak berasas dilemparkan kpd kami.Berikut adalah jawapan ringkas saya dan juga jemputan untuk program ilmiah akan datang.
*Terima kasih kepada akhi 'hanif1165' kerana rakaman, jazakumullahu khairan!
KLIK DI SINI
Sunday, December 04, 2011
Dengan Ilmu, Tiada Istilah 'Buang Masa'

"Jangan tolak ilmu dan perbincangan ilmiah dengan pelbagai alasan"
Sedar atau tidak, kita pernah terpengaruh dengan pandangan sebahagian (dengan niat yg pelbagai) yang nampaknya macam betul, tapi bila difikirkan, ia tidaklah benar 100%. Ini biasa kerana kita manusia yang lemah. Tapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk terus terpengaruh, bukan?
Antara pandangan yang mempengaruhi kita ialah - kita tidak boleh berlebihan dalam berbicara tentang ilmu atau ilmuan, tentang kajian dan intelektual, tentang maklumat, fakta dan pro atau kontra sesuatu idea. Ini katanya 'membuang masa'. Tapi adakah benar kita membuang masa, atau sebenarnya kita 'mengisi masa' dengan perkara yang positif?
ADAKAH MASA KITA CUKUP UNTUK ILMU ATAU?
Saya pernah bergurau dengan seorang sahabat : 'tak apa kalau tak datang kuliah saya pun, tapi dengan syarat pergilah program ilmu yg lain, jangan pula tak datang kuliah (saya atau sesiapa) tapi tidur di rumah'. (mungkin beliau pun sedang membaca tulisan ini).
Dan saya pernah juga menulis di FB bahawa kalau kita - sebagai muslim masa kini yang mempunyai banyak cara dan teknik menuntut ilmu - tidak dapat menghadiri atau mengikuti perkembangan ilmu atas dasar 'sibuk' tidak mengapa. Tapi agak pelik kalau kita boleh berjam-jam bersukan, membeli-belah, tidur, makan, melepak di kedai makan tanpa makan, main game dan segala hobi lain, tapi kita sibuk dan tak sempat untuk menghadiri atau mengikuti program ilmu...hmm?
MAJLIS ILMU - BUANG MASA?
Bahkan ada sesetengah pihak yang lebih 'canggih' dan 'maju' ketika mana cuba menghalang orang lain berdiskusi ilmiah, atau mengikuti perbincangan berfakta, atau sekurang-kurangnya mengisi masa dengan berbicara tentang ilmu dan pengetahuan dengan alasan - membuang masa. Membuang masa? Apakah kita sebenarnya faham maksud 'membuang masa'?
Ia lebih luas dan besar jangkauannya dari yang kita sangka. Di mana-mana tempat sama ada dalam atau luar negara, kita dapati ramai ilmuan dalam pelbagai bidang menghabiskan masa bertahun malah puluhan tahun mengkaji sesuatu yang kita sendiri tidak faham! Adakah sanggup kita berkata kepada mereka 'anda semua membuang masa sahaja' hanya kerana kita tidak faham matlamat mereka? Sudah pasti tindakan kita adalah lambang kita sebenarnya tidak pandai menghargai ilmu dan hasil ilmu orang lain!
DENGAN ILMU, MASA DIKORBANKAN TAPI IA TIDAK TERBUANG!
Saya pernah menonton di kaca tv bagaimana seorang pemegang 'phd' dalam bidang kajian fosil dinosaur (pengkhususan t-rex!) yang telah beruban rambutnya, kusut masai pula kerana berada di tapak kajian mencari bukti fosil untuk kajian, adakah saya akan mentertawakannya dengan berkata 'buang masa'?
Saya juga bertemu secara berhadapan dengan pengkaji-pengkaji hadith yang bekerja tanpa populariti di sebuah pangsapuri, ada yang muda, ada yang tua dan terketar tangannya mencatat dengan 'pensel', kemudian menunggu giliran untuk dicetak kajian mereka yang mana telah bertahun dimulakan tapi belum dihabiskan. Adakah tergamak saya mengatakan kepadanya 'mengapa buang masa'?
Juga saya pernah duduk bersebelahan seorang pendakwah yang begitu sederhana, tapi telah menghabiskan masa hidupnya sebelum dan selepas pencen untuk pergi berdakwah mengislamkan sebahagian masyarakat di pedalaman. Adakah itu 'buang masa'?
Anda sendiri pernah melihat orang lain melakukan sesuatu untuk ilmu dan kajian, adakah anda akan menyatakan 'mengapa buang masa'?
Kalau kita semak kembali apakah aktiviti kita seharian atau bulanan, berapa peratuskah masa yang benar-benar diisi? Kalau ia diisi dengan sesuatu, adakah ia aktiviti paling menguntungkan bagi kita? Ya, kita perlu bahagikan masa untuk semua keperluan hidup, tapi apakah ilmu bukan keperluan?
Bagi para ilmuan yang cintakan ilmu, masa dirasakan 'tidak cukup' untuk menghilangkan dahaga ilmu. Setiap ilmu diraikan, setiap ilmuan dihormati dan dinasihati, setiap majlis ilmu dipromosikan dan cuba diikuti dan paling penting:
'ilmu mendidik kita untuk menyedari bahawa kita kurang berilmu dan perlu ditambah'
Bagi saya dan saya yakin bagi anda juga - ilmu dan perbincangan ilmiah adalah di antara keperluan harian yang penting (kalaupun tidak paling penting) yang perlu ada dalam hidup dan yakinlah jika anda berada dalam program ilmu (bukan hanya ilmu khusus agama, tapi ilmu apa sahaja yang positif) anda sebenarnya ....
TIDAK MEMBUANG MASA, MALAH MENGISI MASA DENGAN BIJAK, LEBIH BIJAK DARI YANG MENUDUH ANDA MEMBUANG MASA!
Tuesday, November 29, 2011
Akhlak Rasulullah s.a.w. - Renungan Untuk Semua
Hari ini saya menyampaikan kuliah 'Akhlak Rasulullah s.a.w.'. Di antara yang saya kongsi bersama para hadirin ialah:
1- Kita perlu mempelajari bentuk rupa paras Rasulullah s.a.w. di samping kita mempelajari akhlak Baginda. Malah mempelajari akhlak dan budi pekerti Rasulullah s.a.w. sebenarnya tidak dapat dipisahkan dari mempelajari rupa paras fizikal insan agung ini. Oleh itu kita dapati para ulama hadith sepanjang zaman mengumpulkan begitu banyak hadith-hadith 'rupa paras' Nabi s.a.w.
2- Jangan kita anggap mempelajari akhlak Rasulullah s.a.w. ini ibarat mempelajari sesuatu yang mustahil untuk kita ikuti atau contohi. Sebahagian kita berkata : 'Nabi s.a.w. tak apalah, kita ni manusia biasa, kita tak boleh contohi Baginda'. Ini tanggapan yang salah dan seolah 'berputus asa' sebelum mencuba. Sedangkan Nabi s.a.w. diutuskan sebagai contoh ikutan terbaik dan Baginda mengajarkan kita pelbagai akhlak mulia untuk kita ikuti sedaya mampu. Kalau tak dapat ikut semua, jangan sesekali tinggalkan semua!
3- Bila diperhalusi, kita akan dapat melihat bahawa akhlak Nabi s.a.w. ialah akhlak yang 'terbaik, sesuai dengan keadaan dan kepelbagaian sifat manusia'. Inilah yang ingin kita ambil sebagai contoh. Nabi s.a.w. senyum dan redha pada keadaan tertentu, marah dan menegur pada keadaan yang lain. Nabi s.a.w. bertolak ansur dan bertegas mengikut kesesuaian. Baginda s.a.w. memberikan respon sesuai dengan keperluan para sahabatnya dalam keadaan yang berbeza. Inilah kepakaran Baginda s.a.w.!
4- Juga bila dilihat dengan mendalam, kita dapati bahawa Baginda begitu merendah diri dan bersikap amat sederhana sehingga disenangi oleh setiap lapisan masyarakat. Baginda boleh berjalan bersama sahabatnya, boleh menunggang unta bersama dengan mereka malah ada yang menunggang di belakang Baginda di atas unta yang sama. Baginda boleh makan semua makanan yang dimakan oleh sahabat-sahabatnya, juga Baginda berpakaian seperti mereka.
5- Marilah kita bersama mempelajari akhlak Baginda s.a.w. dengan mempelajari kehidupan Baginda dan hadith-hadith Baginda. Itulah caranya untuk kita memperbaiki kehidupan kita agar lebih 'berakhlak' dan pasti kita akan dapat melihat kesannya di depan mata kita, insya Allah!
1- Kita perlu mempelajari bentuk rupa paras Rasulullah s.a.w. di samping kita mempelajari akhlak Baginda. Malah mempelajari akhlak dan budi pekerti Rasulullah s.a.w. sebenarnya tidak dapat dipisahkan dari mempelajari rupa paras fizikal insan agung ini. Oleh itu kita dapati para ulama hadith sepanjang zaman mengumpulkan begitu banyak hadith-hadith 'rupa paras' Nabi s.a.w.
2- Jangan kita anggap mempelajari akhlak Rasulullah s.a.w. ini ibarat mempelajari sesuatu yang mustahil untuk kita ikuti atau contohi. Sebahagian kita berkata : 'Nabi s.a.w. tak apalah, kita ni manusia biasa, kita tak boleh contohi Baginda'. Ini tanggapan yang salah dan seolah 'berputus asa' sebelum mencuba. Sedangkan Nabi s.a.w. diutuskan sebagai contoh ikutan terbaik dan Baginda mengajarkan kita pelbagai akhlak mulia untuk kita ikuti sedaya mampu. Kalau tak dapat ikut semua, jangan sesekali tinggalkan semua!
3- Bila diperhalusi, kita akan dapat melihat bahawa akhlak Nabi s.a.w. ialah akhlak yang 'terbaik, sesuai dengan keadaan dan kepelbagaian sifat manusia'. Inilah yang ingin kita ambil sebagai contoh. Nabi s.a.w. senyum dan redha pada keadaan tertentu, marah dan menegur pada keadaan yang lain. Nabi s.a.w. bertolak ansur dan bertegas mengikut kesesuaian. Baginda s.a.w. memberikan respon sesuai dengan keperluan para sahabatnya dalam keadaan yang berbeza. Inilah kepakaran Baginda s.a.w.!
4- Juga bila dilihat dengan mendalam, kita dapati bahawa Baginda begitu merendah diri dan bersikap amat sederhana sehingga disenangi oleh setiap lapisan masyarakat. Baginda boleh berjalan bersama sahabatnya, boleh menunggang unta bersama dengan mereka malah ada yang menunggang di belakang Baginda di atas unta yang sama. Baginda boleh makan semua makanan yang dimakan oleh sahabat-sahabatnya, juga Baginda berpakaian seperti mereka.
5- Marilah kita bersama mempelajari akhlak Baginda s.a.w. dengan mempelajari kehidupan Baginda dan hadith-hadith Baginda. Itulah caranya untuk kita memperbaiki kehidupan kita agar lebih 'berakhlak' dan pasti kita akan dapat melihat kesannya di depan mata kita, insya Allah!
Thursday, November 24, 2011
Ketika Marah, Perlu Diam Sejenak

Kita semua pasti akan melalui ketikanya di mana kemarahan kita tidak tertahan lagi. Lalu kita lepaskan kemarahan itu dengan pelbagai cara. Antara cara yang amat mudah dan amat melegakan ialah dengan lisan, iaitu mengeluarkan pelbagai kata-kata sama ada kata-kata kesat, kata perli dan biadap, atau penghinaan terhadap seseorang atau sesiapa sahaja yang menyebabkan kemarahan.
Biasa kita dengar bahawa cara inilah yang banyak mendatangkan kesan buruk - pergaduhan, persengketaan, dendam, pembunuhan, perceraian dan bermacam-macam lagi. Dan biasanya ia akan menjadikan kita 'menyesal'.
Kebiasaannya - saya dan anda - akan cepat menuturkan sesuatu yang dianggap 'melepaskan' kemarahan ketika mana kita marah.
Di sinilah letaknya salah satu daripada cara atau teknik penting untuk kita mengelakkan 'penyesalan' dan banyak perkara negatif hasil daripada tidak mengawal percakapan ketika marah.
Teknik itu ialah - ketika marah, diam sejenak. Diam sejenak bermakna kita sedang menahan marah itu pada ketika kemuncaknya. Bayangkan pada waktu itu kita tuturkan kata-kata tertentu, mungkin ia akan membawa kehancuran dalam hidup, maka kita diam sejenak untuk membiarkan suhu kemarahan itu turun perlahan-lahan.
Teknik ini bukan cadangan saya, tetapi ia ada dalam sebuah hadith - yang diriwayatkan antaranya oleh Imam Ahmad dalam 'al-Musnad' dan juga Imam al-Bukhari dalam 'al-Adab al-Mufrad' :
وإذا غضبت فاسكت
Maksudnya: Dan apabila kamu marah, maka diamlah.
Percayalah, jika anda ingin merasai kebaikan teknik ini, amalkanlah teknik 'diam sejenak' ini dan anda pasti akan merasai kelegaannya dan ia akan membawa kebaikan yang amat banyak dalam hidup anda, insya Allah!
Friday, November 18, 2011
Mendidik Anak Mencintai Nabi s.a.w. - Perlu Serius
Mendidik kecintaan terhadap Rasulullah s.a.w. dalam diri anak-anak dan cucu kita adalah satu tuntutan yang amat penting. Kita sebagai ayah, ibu atau datuk dan nenek perlu berfikir adakah kita beenar-benar serius dalam mendidik anak-anak dan cucu ke arah mengenali dan menyayangi Rasulullah s.a.w.?
Pertama, lihat dalam sukatan persekolahan anak dan cucu kita - adakah ada di dalamnya subjek atau sukatan yang menyentuh tentang Rasulullah s.a.w.? Jika ada, adakah ia banyak dan mencukupi atau hanya sekadar ada semata-mata?
Kedua, lihat pada bahan bacaan anak dan cucu kita - adakah dalam bahan bacaan itu ada maklumat tentang Nabi s.a.w. atau mereka hanya membaca bahan-bahan hiburan kosong dan kartun yang tidak ada unsur agama?
Ketiga, lihat pula pada perbualan kita dan mereka, adakah kita bercerita atau bercakap dgn mereka sesuatu yang berkaitan dengan diri Rasulullah s.a.w.? Atau kita hanya - marah, perintah, larang, bergurau, cerita yang tak berfaedah? Atau sekadar membawa mereka ke taman permainan atau pusat hiburan dan itu sahaja?
Keempat, lihat pada pendedahan mereka terhadap media dan alat teknologi masa kini - kalau televisyen, apa rancangan yang mereka lihat? Kalau internet, apa laman web yang mereka layari? Adakah kita pernah terfikir - segala yang mereka lihat itu membawa kepada cinta Nabi s.a.w. atau sekadar buang masa?
Jangan salah faham bahawa saya kononnya nak menghalang para pembaca untuk berhibur bersama anak-anak dan cucu, tetapi perlu juga difikirkan 'isi kandungan' kehidupan seharian dan hiburan itu sendiri - adakah membawa ilmu dan manfaat atau sekadar haabis begitu sahaja?
* Kalau perkara-perkara di atas tidak dipandang serius oleh ibu bapa dan datuk nenek, bagaimana kita boleh berangan-angan bahawa anak dan cucu kita akan cintai Nabi s.a.w. kalau tidak ada masa langsung untuk 'Nabi s.a.w.'?
Pertama, lihat dalam sukatan persekolahan anak dan cucu kita - adakah ada di dalamnya subjek atau sukatan yang menyentuh tentang Rasulullah s.a.w.? Jika ada, adakah ia banyak dan mencukupi atau hanya sekadar ada semata-mata?
Kedua, lihat pada bahan bacaan anak dan cucu kita - adakah dalam bahan bacaan itu ada maklumat tentang Nabi s.a.w. atau mereka hanya membaca bahan-bahan hiburan kosong dan kartun yang tidak ada unsur agama?
Ketiga, lihat pula pada perbualan kita dan mereka, adakah kita bercerita atau bercakap dgn mereka sesuatu yang berkaitan dengan diri Rasulullah s.a.w.? Atau kita hanya - marah, perintah, larang, bergurau, cerita yang tak berfaedah? Atau sekadar membawa mereka ke taman permainan atau pusat hiburan dan itu sahaja?
Keempat, lihat pada pendedahan mereka terhadap media dan alat teknologi masa kini - kalau televisyen, apa rancangan yang mereka lihat? Kalau internet, apa laman web yang mereka layari? Adakah kita pernah terfikir - segala yang mereka lihat itu membawa kepada cinta Nabi s.a.w. atau sekadar buang masa?
Jangan salah faham bahawa saya kononnya nak menghalang para pembaca untuk berhibur bersama anak-anak dan cucu, tetapi perlu juga difikirkan 'isi kandungan' kehidupan seharian dan hiburan itu sendiri - adakah membawa ilmu dan manfaat atau sekadar haabis begitu sahaja?
* Kalau perkara-perkara di atas tidak dipandang serius oleh ibu bapa dan datuk nenek, bagaimana kita boleh berangan-angan bahawa anak dan cucu kita akan cintai Nabi s.a.w. kalau tidak ada masa langsung untuk 'Nabi s.a.w.'?
Tuesday, November 15, 2011
Buku: Rasa 'Ingin Membeli' atau 'Ingin Membaca'?
Ramai di antara kita dikurniakan satu nikmat yang cukup besar iaitu : Rasa ingin membeli buku. Mengapa saya katakan ia nikmat yang cukup besar? Lihatlah kepada segolongan masyarakat yang sentiasa melintasi kedai-kedai buku atau rak-rak buku di pasaraya, tetapi tidak langsung rasa ingin singgah membeli buku-buku yang bermanfaat. Dalam masa yang sama kita dapat lihat dalam kalangan yang singgah pula berapa ramai yang membeli? Mungkin dibelinya alat tulis atau mungkin juga gula-gula dan coklat, tapi buku?
Maka di antara yang sedikit yang membeli buku dan bahan bacaan ialah diri kita. Alhamdulillah di atas rasa keinginan dan juga rasa mudah membelanjakan wang pada bahan bacaan. Ada yang begitu banyak wangnya habis dibelanjakan untuk membeli alat-alat perhiasan atau alat-alat komunikasi - yg tidak dinafikan juga penting - tetapi amat sukar untuk berbelanja membeli bahan bacaan. Kalau bertemu dengan buku yang berharga RM50 ke atas, maka terkeluarlah dari mulutnya : 'mahalnya!'.
Namun begitu satu lagi 'keinginan' atau 'rasa' yang boleh dianggap satu nikmat yang lebih besar ialah - rasa ingin membaca buku yang dibeli. Dalam kalangan yang membeli, berapa ramaikah yang sanggup membuka dan membaca helaian demi helaian hingga habis? Tidak ramai. Adakah kita ingin tergolong juga dalam golongan tersebut? Beratus-ratus ringgit kita habiskan malah juga ada yang menghabiskan ribuan ringgit membeli buku-buku tertentu, tapi malang nasib buku itu selepas dibeli, ia disimpan dan ditutup rapat tanpa dibuka. Kalau dibuka pun, hanya dibaca sekejap sahaja dan lepas itu mungkin mengantuk atau terus disimpan.
Semoga kita dikurniakan rasa 'ingin membeli' dan juga rasa 'ingin membaca' setiap buku yang telah kita beli lalu kita penuhkan rak buku atau ia berdebu dan kotor kerana tidak pernah dibuka!
nasihat untuk saya dan anda...B
Maka di antara yang sedikit yang membeli buku dan bahan bacaan ialah diri kita. Alhamdulillah di atas rasa keinginan dan juga rasa mudah membelanjakan wang pada bahan bacaan. Ada yang begitu banyak wangnya habis dibelanjakan untuk membeli alat-alat perhiasan atau alat-alat komunikasi - yg tidak dinafikan juga penting - tetapi amat sukar untuk berbelanja membeli bahan bacaan. Kalau bertemu dengan buku yang berharga RM50 ke atas, maka terkeluarlah dari mulutnya : 'mahalnya!'.
Namun begitu satu lagi 'keinginan' atau 'rasa' yang boleh dianggap satu nikmat yang lebih besar ialah - rasa ingin membaca buku yang dibeli. Dalam kalangan yang membeli, berapa ramaikah yang sanggup membuka dan membaca helaian demi helaian hingga habis? Tidak ramai. Adakah kita ingin tergolong juga dalam golongan tersebut? Beratus-ratus ringgit kita habiskan malah juga ada yang menghabiskan ribuan ringgit membeli buku-buku tertentu, tapi malang nasib buku itu selepas dibeli, ia disimpan dan ditutup rapat tanpa dibuka. Kalau dibuka pun, hanya dibaca sekejap sahaja dan lepas itu mungkin mengantuk atau terus disimpan.
Semoga kita dikurniakan rasa 'ingin membeli' dan juga rasa 'ingin membaca' setiap buku yang telah kita beli lalu kita penuhkan rak buku atau ia berdebu dan kotor kerana tidak pernah dibuka!
nasihat untuk saya dan anda...B
Wednesday, November 09, 2011
Melagukan Al-Quran - Terkenang Abu Musa al-Asy'ari r.a.
Abu Musa al-Asy'ari (nama penuhnya Abdullah Bin Qais - wafat 44H) - seorang sahabat Nabi s.a.w. yang amat dikenali. Namun begitu tahukah anda bahawa beliau merupakan salah seorang sahabat yang mempunyai kelebihan khusus dalam satu kesenian - 'melagukan bacaan Al-Quran'.
Bayangkanlah kemerduan suara dan alunan bacaannya sehingga menjadikan Rasulullah s.a.w. amat suka mendengar bacaannya. Malah Rasulullah s.a.w. pernah dalam diam mendengar dan menghayati bacaan Abu Musa al-Asy'ari tanpa pengetahuan beliau. Lalu keesokan harinya Rasulullah s.a.w. memberitahu beliau tentang perkara itu lalu Abu Musa berkata : 'kalaulah aku tahu engkau sedang mendengar wahai Rasulullah, pasti akan aku lagukan dan indahkan lagi bacaanku'.
Umar Bin al-Khattab pula ada ketikanya mengajak para sahabat lalu duduk bersamanya.Kemudian Umar menyuruh Abu Musa al-Asy'ari memperdengarkan bacaannya, maka menangislah Umar dan para sahabat kerana kemerduan suaranya.
Masruq Bin al-Ajda' (wafat 62H), salah seorang tabiin pernah berkata bahawa beliau amat berharap Abu Musa al-Asy'ari memanjangkan bacaannya ketika menjadi imam kerana kemerduan suaranya.
Marilah kita berusaha untuk melagukan bacaan Al-Quran dan mengindahkannya lagi bersesuaian dengan saranan Nabi s.a.w. agar kita melagukannya, dan bersesuaian juga dengan apa yang dilakukan oleh Abu Musa al-Asy'ari r.a.!
Bayangkanlah kemerduan suara dan alunan bacaannya sehingga menjadikan Rasulullah s.a.w. amat suka mendengar bacaannya. Malah Rasulullah s.a.w. pernah dalam diam mendengar dan menghayati bacaan Abu Musa al-Asy'ari tanpa pengetahuan beliau. Lalu keesokan harinya Rasulullah s.a.w. memberitahu beliau tentang perkara itu lalu Abu Musa berkata : 'kalaulah aku tahu engkau sedang mendengar wahai Rasulullah, pasti akan aku lagukan dan indahkan lagi bacaanku'.
Umar Bin al-Khattab pula ada ketikanya mengajak para sahabat lalu duduk bersamanya.Kemudian Umar menyuruh Abu Musa al-Asy'ari memperdengarkan bacaannya, maka menangislah Umar dan para sahabat kerana kemerduan suaranya.
Masruq Bin al-Ajda' (wafat 62H), salah seorang tabiin pernah berkata bahawa beliau amat berharap Abu Musa al-Asy'ari memanjangkan bacaannya ketika menjadi imam kerana kemerduan suaranya.
Marilah kita berusaha untuk melagukan bacaan Al-Quran dan mengindahkannya lagi bersesuaian dengan saranan Nabi s.a.w. agar kita melagukannya, dan bersesuaian juga dengan apa yang dilakukan oleh Abu Musa al-Asy'ari r.a.!
Subscribe to:
Posts (Atom)