RAKAMAN AUDIO:
terima kasih akhi Saiful Iskandar!
Part 1: klik di sini
Part 2: klik di sini
RAKAMAN VIDEO:
terima kasih akhi abu aqif!
klik di sini
Sunday, February 27, 2011
Wednesday, February 23, 2011
Program Ilmu - Bersedekap Di atas Dada Ketika Solat - Bukan Sunnah Salafussoleh
Siri 'Analisis Ilmiah Metodologi Hadith al-Albani'
Tajuk : Bersedekap Di atas Dada Ketika Solat - Bukan Sunnah Salafussoleh.
Oleh : Adlan Abd. Aziz (Intro dari Xifu Naser, UIAM)
Tarikh : Sabtu - 26 Februari 2011
Masa : 9 pagi
Tempat: IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa.
Semua dijemput hadir.
Tajuk : Bersedekap Di atas Dada Ketika Solat - Bukan Sunnah Salafussoleh.
Oleh : Adlan Abd. Aziz (Intro dari Xifu Naser, UIAM)
Tarikh : Sabtu - 26 Februari 2011
Masa : 9 pagi
Tempat: IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa.
Semua dijemput hadir.
Monday, February 21, 2011
Buku Sifat Solat Nabi Versi al-Albani : 100% betul?
*Tulisan ini mungkin tidak nampak relevan bagi sebahagian pembaca, namun bagi sebahagian lagi yang mengikuti perkembangan dakwah ke arah memahami sunnah, pasti ia amat relevan.
Persoalan yang jelas : Ada sebuah buku, namanya 'Sifat Solat Nabi', ditulis oleh seorang pengkaji hadith moden bernama Muhammad Nasiruddin al-Albani (meninggal pada 1999). Soalan saya: Adakah buku versi syeikh al-Albani ini benar dan tepat 100%?
Mereka yang berfikir secara rasional: 'takkanlah 100% tepat? Pasti ada kekurangan kerana syeikh al-Albani manusia yang pasti melakukan kesilapan. Lagi pun banyak lagi karya ulama lain tentang sifat solat'.
Bagi sebahagian yang berbangga menggelar diri 'salafi' atau 'geng sunnah' dan sebahagiannya: Buku ini adalah himpunan hadith-hadith sahih!'... (x menjawab persoalan secara direct)
Bagi sebahagian lagi yang juga mengatakan mereka pejuang sunnah: 'Buku ni memang tak 100% sempurna, tapi inilah buku terhebat dan terbaik..tak ada siapa boleh tandingi beliau'.
Bagi sebahagian lagi yang memang marah dengan 'salafi' dan 'geng sunnah' : Buku ni tak betul. Tak boleh baca.
Bagi yang suka cover line pulak: Buku ini memang tidak sempurna. Kita berlapang dada menerima kritikan dan kita sememangnya mengkagumi kehebatan al-Albani dan buku ini. (Tapi hakikatnya tak baca buku lain juga...lebih banyak menghias kata sahaja, sedangkan buku ini jugalah yang betul)
Ulasan saya (sekadar apa yang saya tahu):
* Saya membaca buku ini dan menghabiskan bacaannya ketika ramai geng2 yang kononnya 'salafi' dan 'geng sunnah' ni tak pernah pun khatam baca buku ini dan buku lain.
* Setelah melalui satu peringkat ilmu, saya dan sahabat-sahabat mengangkat buku ini untuk dibuat 'perbandingan', 'muqaranah'...dengan pendapat-pendapat ulama lain dan juga buku-buku lain.
* Setelah itu kita dapati para ilmuan moden termasuk yang mengambil pengkhususan hadith mula mendedahkan kesilapan yang ada dalam buku ini secara ilmiah dan berfakta. Ramai yang dah mula mengkritik secara meluas dan akhirnya buku ini menjadi bahan kajian ramai yang ingin mendalami penulisan dalam bidang hadith. Pengkaji yang ramai ini mendedahkan kesilapan-kesilapan dan kekurangan dan kelemahan susunan buku ini.
* Bukanlah 100% salah, tetapi pasti bukan 100% betul.
Tapi saya cukup hairan. Hairan dengan sikap sebahagian pihak yang melantik diri mereka mewakili 'salafi' dan 'salaf' atau 'sunnah' tanpa ada sebarang pemilihan atau lantikan...mereka masih lagi di takuk lama. Masih lagi terbelenggu dengan fahaman bahawa buku 'Sifat Solat Nabi versi al-Albani' adalah yang terbaik..terhebat...paling tepat...itulah sunnah..itulah sahaja..tiada yang lain. Masih terperangkap dan tersekat dengan fahaman lama..walaupun mereka asyik melabelkan mereka ini pro tajdid, tetapi sebenarnya mereka tak dapat lari dari pemikiran bahawa 'hanya ulama bergelar salafi yang paling faham sunnah'.
Fahaman ini amat tidak masuk akal dan begitu 'kedekut' kerana menganggap hanya segelintir yang tahu hadith - sebahagian ilmuan dan penulis yang menggelar diri mereka salafi, pro sunnah, tajdid dan sebagainya. Seolah orang lain yang bukan aliran 'salafi' tidak pandai hadith..kononnya. Seolah aliran lain yang tidak secocok dengannya tak reti baca hadith. Masalahnya geng 'salafi' ni betul ke istiqamah baca hadith dan khatam serta pelajari kitab-kitab hadith secara bersistem seperti ulama hadith zaman silam?
Sedarlah bahawa ada mereka yang dilabelkan 'bukan salafi' atau 'tiada manhaj' terkadang lebih hebat menjaga dan menyebarkan hadith berbanding yang memakai jersi 'salafi', terkadang hadith satu pun terkial-kial nak menyebutnya...hadith 40 Imam Nawawi pun tak habis baca (bukan hafal), Umdatul Ahkam pun tak pernah mimpi untuk dalami kecuali menghafal namanya sahaja. Nak talaqqi kitab-kitab ulama saudi (atau komentar ulama saudi) sahaja. Sempit sangat!
Itu bid'ah, ini bid'ah, itu tak ikut sunnah, ini tak ikut sunnah. Habis dilabelkannya. Sedangkan dirinya sendiri dengan disedari atau tidak sebenarnya bukan pejuang sunnah..tapi pejuang salafi dan pejuang dua tiga orang sahaja. Adakah di dunia ini tiada ulama sehingga tinggal dua tiga kerat sahaja?
Buatlah perbandingan...buatlah kajian...bacalah pelbagai jenis buku..bergurulah dengan bermacam aliran guru. Kemudian beradablah dengan menghormati yang benar dan menasihati jika ada kesilapan.
Saya berani menyatakan bahawa kita tidak perlukan pun buku seperti Sifat Solat Nabi versi al-Albani. Cukuplah dengan apa yang telah dikumpulkan dan dihuraikan oleh para ulama hadith. Bagi mereka yang tidak mahu membaca buku al-ALbani ini, memang anda tidak rugi apa-apa dengan syarat: anda mengkaji dan membaca buku-buku hadith dan huraian hadith serta buku fiqh zaman berzaman yg telah pun cukup menghuraikan tentang sifat solat Nabi.
Malah saya juga berani mengatakan bahawa yang paling rugi ialah mereka yang semata-mata taksub kepada buku ini dan kepada pandangan syeikh al-Albani kerana mereka biasanya akan terjebak dengan beberapa kesilapan yang telah dibuat oleh penulis buku tersebut.
Insya Allah, tidak lama lagi akan diadakan wacana ilmiah membicarakan tentang bukti berfakta dan ilmiah tentang kesilapan-kesilapan dalam buku Sifat Solat Nabi versi al-Albani. nantikan..
Persoalan yang jelas : Ada sebuah buku, namanya 'Sifat Solat Nabi', ditulis oleh seorang pengkaji hadith moden bernama Muhammad Nasiruddin al-Albani (meninggal pada 1999). Soalan saya: Adakah buku versi syeikh al-Albani ini benar dan tepat 100%?
Mereka yang berfikir secara rasional: 'takkanlah 100% tepat? Pasti ada kekurangan kerana syeikh al-Albani manusia yang pasti melakukan kesilapan. Lagi pun banyak lagi karya ulama lain tentang sifat solat'.
Bagi sebahagian yang berbangga menggelar diri 'salafi' atau 'geng sunnah' dan sebahagiannya: Buku ini adalah himpunan hadith-hadith sahih!'... (x menjawab persoalan secara direct)
Bagi sebahagian lagi yang juga mengatakan mereka pejuang sunnah: 'Buku ni memang tak 100% sempurna, tapi inilah buku terhebat dan terbaik..tak ada siapa boleh tandingi beliau'.
Bagi sebahagian lagi yang memang marah dengan 'salafi' dan 'geng sunnah' : Buku ni tak betul. Tak boleh baca.
Bagi yang suka cover line pulak: Buku ini memang tidak sempurna. Kita berlapang dada menerima kritikan dan kita sememangnya mengkagumi kehebatan al-Albani dan buku ini. (Tapi hakikatnya tak baca buku lain juga...lebih banyak menghias kata sahaja, sedangkan buku ini jugalah yang betul)
Ulasan saya (sekadar apa yang saya tahu):
* Saya membaca buku ini dan menghabiskan bacaannya ketika ramai geng2 yang kononnya 'salafi' dan 'geng sunnah' ni tak pernah pun khatam baca buku ini dan buku lain.
* Setelah melalui satu peringkat ilmu, saya dan sahabat-sahabat mengangkat buku ini untuk dibuat 'perbandingan', 'muqaranah'...dengan pendapat-pendapat ulama lain dan juga buku-buku lain.
* Setelah itu kita dapati para ilmuan moden termasuk yang mengambil pengkhususan hadith mula mendedahkan kesilapan yang ada dalam buku ini secara ilmiah dan berfakta. Ramai yang dah mula mengkritik secara meluas dan akhirnya buku ini menjadi bahan kajian ramai yang ingin mendalami penulisan dalam bidang hadith. Pengkaji yang ramai ini mendedahkan kesilapan-kesilapan dan kekurangan dan kelemahan susunan buku ini.
* Bukanlah 100% salah, tetapi pasti bukan 100% betul.
Tapi saya cukup hairan. Hairan dengan sikap sebahagian pihak yang melantik diri mereka mewakili 'salafi' dan 'salaf' atau 'sunnah' tanpa ada sebarang pemilihan atau lantikan...mereka masih lagi di takuk lama. Masih lagi terbelenggu dengan fahaman bahawa buku 'Sifat Solat Nabi versi al-Albani' adalah yang terbaik..terhebat...paling tepat...itulah sunnah..itulah sahaja..tiada yang lain. Masih terperangkap dan tersekat dengan fahaman lama..walaupun mereka asyik melabelkan mereka ini pro tajdid, tetapi sebenarnya mereka tak dapat lari dari pemikiran bahawa 'hanya ulama bergelar salafi yang paling faham sunnah'.
Fahaman ini amat tidak masuk akal dan begitu 'kedekut' kerana menganggap hanya segelintir yang tahu hadith - sebahagian ilmuan dan penulis yang menggelar diri mereka salafi, pro sunnah, tajdid dan sebagainya. Seolah orang lain yang bukan aliran 'salafi' tidak pandai hadith..kononnya. Seolah aliran lain yang tidak secocok dengannya tak reti baca hadith. Masalahnya geng 'salafi' ni betul ke istiqamah baca hadith dan khatam serta pelajari kitab-kitab hadith secara bersistem seperti ulama hadith zaman silam?
Sedarlah bahawa ada mereka yang dilabelkan 'bukan salafi' atau 'tiada manhaj' terkadang lebih hebat menjaga dan menyebarkan hadith berbanding yang memakai jersi 'salafi', terkadang hadith satu pun terkial-kial nak menyebutnya...hadith 40 Imam Nawawi pun tak habis baca (bukan hafal), Umdatul Ahkam pun tak pernah mimpi untuk dalami kecuali menghafal namanya sahaja. Nak talaqqi kitab-kitab ulama saudi (atau komentar ulama saudi) sahaja. Sempit sangat!
Itu bid'ah, ini bid'ah, itu tak ikut sunnah, ini tak ikut sunnah. Habis dilabelkannya. Sedangkan dirinya sendiri dengan disedari atau tidak sebenarnya bukan pejuang sunnah..tapi pejuang salafi dan pejuang dua tiga orang sahaja. Adakah di dunia ini tiada ulama sehingga tinggal dua tiga kerat sahaja?
Buatlah perbandingan...buatlah kajian...bacalah pelbagai jenis buku..bergurulah dengan bermacam aliran guru. Kemudian beradablah dengan menghormati yang benar dan menasihati jika ada kesilapan.
Saya berani menyatakan bahawa kita tidak perlukan pun buku seperti Sifat Solat Nabi versi al-Albani. Cukuplah dengan apa yang telah dikumpulkan dan dihuraikan oleh para ulama hadith. Bagi mereka yang tidak mahu membaca buku al-ALbani ini, memang anda tidak rugi apa-apa dengan syarat: anda mengkaji dan membaca buku-buku hadith dan huraian hadith serta buku fiqh zaman berzaman yg telah pun cukup menghuraikan tentang sifat solat Nabi.
Malah saya juga berani mengatakan bahawa yang paling rugi ialah mereka yang semata-mata taksub kepada buku ini dan kepada pandangan syeikh al-Albani kerana mereka biasanya akan terjebak dengan beberapa kesilapan yang telah dibuat oleh penulis buku tersebut.
Insya Allah, tidak lama lagi akan diadakan wacana ilmiah membicarakan tentang bukti berfakta dan ilmiah tentang kesilapan-kesilapan dalam buku Sifat Solat Nabi versi al-Albani. nantikan..
Friday, February 18, 2011
UstazRasul Dahri Respond al-ahkam.net & Ustaz Adlan
Artikel ini diambil dari al-ahkam.net
klik di sini
aL-KISAH:
Bermulanya isu ini (sila rujuk dua artikel di bawah):
[SK] Ulasan Buku Berkaitan Sifat Solat Nabi s.a.w
[SK] Ulasan Buku Berkaitan Sifat Solat Nabi s.a.w. (2)
Respon dari URD terhadap kritikan dalam artikel-artikel di atas:
Kesimpulan video di atas:
- URD kata ulama salaf tak benarkan debat.. Debat haram
- URD kata dia masih hidup kenapa tak menegurnya secara private
- URD kata dirinya buat salah sedikit saja, Bukhari LAGI BANYAK buat salah
- URD lari dari kritikan ketiga (tentang beza solat laki pempuan)
- ada dakwaan dari hadirin bahawa Ust Adlan pernah menghantar e mail kepada beliau. Sedangkan hakikatnya bukan.
HARAP PARA SAHABAT YANG MEMBACA BOLEH MEMBUAT PENILAIAN YANG ADIL SELEPAS MELIHAT KEDUA-DUA PIHAK - ARTIKEL DAN VIDEO.
JAZAKUMULLAH....
klik di sini
aL-KISAH:
Bermulanya isu ini (sila rujuk dua artikel di bawah):
[SK] Ulasan Buku Berkaitan Sifat Solat Nabi s.a.w
[SK] Ulasan Buku Berkaitan Sifat Solat Nabi s.a.w. (2)
Respon dari URD terhadap kritikan dalam artikel-artikel di atas:
Kesimpulan video di atas:
- URD kata ulama salaf tak benarkan debat.. Debat haram
- URD kata dia masih hidup kenapa tak menegurnya secara private
- URD kata dirinya buat salah sedikit saja, Bukhari LAGI BANYAK buat salah
- URD lari dari kritikan ketiga (tentang beza solat laki pempuan)
- ada dakwaan dari hadirin bahawa Ust Adlan pernah menghantar e mail kepada beliau. Sedangkan hakikatnya bukan.
HARAP PARA SAHABAT YANG MEMBACA BOLEH MEMBUAT PENILAIAN YANG ADIL SELEPAS MELIHAT KEDUA-DUA PIHAK - ARTIKEL DAN VIDEO.
JAZAKUMULLAH....
Tuesday, February 15, 2011
Al-AHKAM.NET
&
ISLAMIC INFORMATION & SERVICES FOUNDATION
&
PEMUDA IMAN
menganjurkan
MINI SEMINAR:
'Menghayati Surah Al-Kahfi'
Pertarungan Keduniaan dan Keimanan
Ahli Panel
Dr. Maszlee Malek (UIAM) Ustaz Mohd Syauqi Mohd Zahir (UIAM)
Tarikh & Masa:
Ahad, 6 March 2011, 9:30 A.M to 3:00 P.M
Tempat: IIS Hall, No 1-5-2, Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur
Program ini percuma.
Tempat adalah TERHAD!
Daftar di http://iis-ahkam-2011.eventbrite.com
Monday, February 14, 2011
Keajaiban Hafazan, antara al-Bukhari dan Tony Buzan
oleh: Adlan Abd. Aziz
Bagi sesiapa yang mempelajari ilmu dan perbincangan berkaitan hadith, pasti akan melalui satu topik yang cukup luas iaitu bagaimana ulama hadith silam begitu kreatif dan gigih memelihara setiap hadith yang ditemui. Di antara bentuk pemeliharaan ini ialah hafazan dan penggunaan memori yang amat maksimum dalam kalangan mereka. Ini mungkin sudah pun diketahui tetapi mungkin tidak diyakini oleh sebahagian pembaca secara 100% dan berfakta. Sebahagian hanya tahu mengiklankan kehebatan imam-imam hadith silam seperti al-Bukhari dan lain-lain, tetapi tidak tahu memperihalkan di manakah dan bagaimanakah 'kehebatan' itu. Sebahagian pula tidak menganggap ilmuan silam hebat, tetapi lebih mengkagumi ilmuan moden kerana adanya 'teknologi' dan pelbagai kemodenan dalam aspek pembelajaran dan pengajian.
Benarkah kehebatan dalam kemahiran penggunaan otak yang melahirkan hafazan yang mantap bergantung pada teknologi canggih, atau sebenarnya ia bergantung pada sistem itu sendiri? Adakah makanan tertentu mempengaruhi hafazan dan pemikiran? Adakah tertelan semut atau termakan kepala ikan boleh mengganggu sistem memori anda? Teruskan membaca.
Dunia hari ini juga menyaksikan pakar-pakar dalam teori penggunaan otak, pemantapan memori dan ingatan sehingga lahirlah pelbagai teknik dan sistem seperti yang kita lihat pada hari ini. Di antara tokoh masa kini yang terkenal dalam bahagian ini terutamanya dengan kaedah 'mind mapping' ialah Tony Buzan. Untuk maklumat ringkas tentang beliau di wikipedia, klik di sini
Setelah berkesempatan untuk melihat sebahagian fakta-fakta penting berkaitan penggunaan memori dan sistem hafazan para ulama hadith silam, saya juga sempat membaca karya-karya Tony Buzan dan saya akui amat kagum dan terlalu banyak input positif yang dapat saya ambil dari tulisan beliau.
Sepanjang saya meneliti beberapa tulisan Tony Buzan dan kaedah serta teori beliau, saya sering membuat perbandingan (dalam pemikiran saya) dengan apa yang saya temui hasil daripada khazanah ulama hadith silam dalam aspek yang sama iaitu bagaimana memaksimumkan penggunaan otak dan sistem hafazan yang paling berkesan.
Dalam membuat perbandingan tentang segala yang ditulis oleh Buzan dengan segala yang telah dicapai dan direkodkan berkaitan salah seorang imam hadith terkemuka iaitu - Imam al-Bukhari (wafat 256H), saya mencatatkan beberapa perkara seperti berikut:
1-Konsep asas penggunaan otak dan sistem pemantapan memori antara al-Bukhari dan Buzan sememangnya sama dan ia bertitik tolak dari kemahiran memaksimumkan kemampuan otak manusia normal.
2-Dalam erti kata lain, tidak ada keajaiban dalam kehebatan al-Bukhari. Begitu juga tidak ada keajaiban dalam kemampuan Buzan. Apa yang ada dalam keduanya (sekadar pemerhatian saya yang tidak seberapa ini) ialah - Kesungguhan, Minat, Susunan yang sistematik dan pengulangan yang bijak.
3- Bukanlah saya hendak menyamakan antara keduanya kerana sememangnya tidak layak untuk kita samakan sesiapa sahaja yang kuat hafazannya dengan Imam al-Bukhari yang bukan sahaja hebat dari segi hafazan, malah hebat dari segi akhlak dan ketaqwaan.
4- Tetapi umat Islam seharusnya menumpukan kepada sistem dan kaedah yang telah digunapakai oleh ilmuan agung kita dalam menjadi tokoh dalam sesuatu bidang ilmu seperti ilmu hadith yang sedang kita bicarakan.
5- Manusia muslim tidak seharusnya menjadi dua jenis manusia:
Pertama - mengkagumi kehebatan kaedah-kaedah dan sistem yang diperkenalkan oleh tokoh barat sehingga merasakan merekalah sumber keagungan ilmu.
Kedua - mengkagumi kehebatan tokoh Islam tetapi tidak pernah tahu apa dan bagaimanakah sistem dan kaedah yang digunakan oleh mereka.
6- Seharusnya kita cuba (sedaya upaya) untuk mencari kehebatan tokoh ilmuan Islam dan sistem serta kaedah mereka yang telah benar-benar TERBUKTI dalam sejarah kegemilangan Islam. Sekurang-kurangnya kita mendapat 2 manfaat dan faedah:
Satu - Memahami mengapa agung dan hebatnya ilmuan Islam dengan fakta dan bukti. Akhirnya kita akan menghormati mereka dan hasil kajian mereka serta tidak menolak mentah-mentah apa yang mereka kemukakan kononnya di atas dasar kajian moden. Kajian bukanlah pada moden atau lama, tapi kajian pada sistem dan cara yang terbukti berkesan.
Dua - Sentiasa mampu mengetengahkan kehebatan ilmuan Islam dan membandingkannya dengan kehebatan ilmuan bukan Islam agar dapat ditemui titik pertemuan dan perbezaan.
wallahu a;lam
Bagi sesiapa yang mempelajari ilmu dan perbincangan berkaitan hadith, pasti akan melalui satu topik yang cukup luas iaitu bagaimana ulama hadith silam begitu kreatif dan gigih memelihara setiap hadith yang ditemui. Di antara bentuk pemeliharaan ini ialah hafazan dan penggunaan memori yang amat maksimum dalam kalangan mereka. Ini mungkin sudah pun diketahui tetapi mungkin tidak diyakini oleh sebahagian pembaca secara 100% dan berfakta. Sebahagian hanya tahu mengiklankan kehebatan imam-imam hadith silam seperti al-Bukhari dan lain-lain, tetapi tidak tahu memperihalkan di manakah dan bagaimanakah 'kehebatan' itu. Sebahagian pula tidak menganggap ilmuan silam hebat, tetapi lebih mengkagumi ilmuan moden kerana adanya 'teknologi' dan pelbagai kemodenan dalam aspek pembelajaran dan pengajian.
Benarkah kehebatan dalam kemahiran penggunaan otak yang melahirkan hafazan yang mantap bergantung pada teknologi canggih, atau sebenarnya ia bergantung pada sistem itu sendiri? Adakah makanan tertentu mempengaruhi hafazan dan pemikiran? Adakah tertelan semut atau termakan kepala ikan boleh mengganggu sistem memori anda? Teruskan membaca.
Dunia hari ini juga menyaksikan pakar-pakar dalam teori penggunaan otak, pemantapan memori dan ingatan sehingga lahirlah pelbagai teknik dan sistem seperti yang kita lihat pada hari ini. Di antara tokoh masa kini yang terkenal dalam bahagian ini terutamanya dengan kaedah 'mind mapping' ialah Tony Buzan. Untuk maklumat ringkas tentang beliau di wikipedia, klik di sini
Setelah berkesempatan untuk melihat sebahagian fakta-fakta penting berkaitan penggunaan memori dan sistem hafazan para ulama hadith silam, saya juga sempat membaca karya-karya Tony Buzan dan saya akui amat kagum dan terlalu banyak input positif yang dapat saya ambil dari tulisan beliau.
Sepanjang saya meneliti beberapa tulisan Tony Buzan dan kaedah serta teori beliau, saya sering membuat perbandingan (dalam pemikiran saya) dengan apa yang saya temui hasil daripada khazanah ulama hadith silam dalam aspek yang sama iaitu bagaimana memaksimumkan penggunaan otak dan sistem hafazan yang paling berkesan.
Dalam membuat perbandingan tentang segala yang ditulis oleh Buzan dengan segala yang telah dicapai dan direkodkan berkaitan salah seorang imam hadith terkemuka iaitu - Imam al-Bukhari (wafat 256H), saya mencatatkan beberapa perkara seperti berikut:
1-Konsep asas penggunaan otak dan sistem pemantapan memori antara al-Bukhari dan Buzan sememangnya sama dan ia bertitik tolak dari kemahiran memaksimumkan kemampuan otak manusia normal.
2-Dalam erti kata lain, tidak ada keajaiban dalam kehebatan al-Bukhari. Begitu juga tidak ada keajaiban dalam kemampuan Buzan. Apa yang ada dalam keduanya (sekadar pemerhatian saya yang tidak seberapa ini) ialah - Kesungguhan, Minat, Susunan yang sistematik dan pengulangan yang bijak.
3- Bukanlah saya hendak menyamakan antara keduanya kerana sememangnya tidak layak untuk kita samakan sesiapa sahaja yang kuat hafazannya dengan Imam al-Bukhari yang bukan sahaja hebat dari segi hafazan, malah hebat dari segi akhlak dan ketaqwaan.
4- Tetapi umat Islam seharusnya menumpukan kepada sistem dan kaedah yang telah digunapakai oleh ilmuan agung kita dalam menjadi tokoh dalam sesuatu bidang ilmu seperti ilmu hadith yang sedang kita bicarakan.
5- Manusia muslim tidak seharusnya menjadi dua jenis manusia:
Pertama - mengkagumi kehebatan kaedah-kaedah dan sistem yang diperkenalkan oleh tokoh barat sehingga merasakan merekalah sumber keagungan ilmu.
Kedua - mengkagumi kehebatan tokoh Islam tetapi tidak pernah tahu apa dan bagaimanakah sistem dan kaedah yang digunakan oleh mereka.
6- Seharusnya kita cuba (sedaya upaya) untuk mencari kehebatan tokoh ilmuan Islam dan sistem serta kaedah mereka yang telah benar-benar TERBUKTI dalam sejarah kegemilangan Islam. Sekurang-kurangnya kita mendapat 2 manfaat dan faedah:
Satu - Memahami mengapa agung dan hebatnya ilmuan Islam dengan fakta dan bukti. Akhirnya kita akan menghormati mereka dan hasil kajian mereka serta tidak menolak mentah-mentah apa yang mereka kemukakan kononnya di atas dasar kajian moden. Kajian bukanlah pada moden atau lama, tapi kajian pada sistem dan cara yang terbukti berkesan.
Dua - Sentiasa mampu mengetengahkan kehebatan ilmuan Islam dan membandingkannya dengan kehebatan ilmuan bukan Islam agar dapat ditemui titik pertemuan dan perbezaan.
wallahu a;lam
Sunday, February 06, 2011
Sincere Friendship Is A Need
by: Adlan Abd. Aziz
When the prophet Muhammad p.b.u.h. migrated from Mecca to Medina along with his companions, the Muhajirin, they were greeted by his new companions in Medina, the Ansar. Not just a mere official greeting, but a sincere one. An unbelievable kind of reception and kindness.A true unbelievable friendship the world have ever seen.
Can we achieve that kind of sincerity in our friendship? Let's read the verses below together, hoping that you'll feel what i feel....
Al-Quran
Surah al-Hasyr
Verse 8 and 9
Translation : Abdullah Yusuf Ali
(And there is also a share in this booty) for the poor emigrants, who were expelled from their homes and their property, seeking Bounties from Allâh and to please Him. and helping Allâh (i.e. helping His religion) and His Messenger (Muhammad SAW). Such are indeed the truthful (to what they say). (8) And (it is also for) those who, before them, had homes (in Al-Madinah) and had adopted the Faith, love those who emigrate to them, and have no jealousy in their breasts for that which they have been given (from the booty of Banu An-Nadîr), and give them (emigrants) preference over themselves, even though they were in need of that. And whosoever is saved from his own covetousness, such are they who will be the successful
That is what we need in our life. Not a fake, hypocrite friends that only know you but hardly know your feelings, smile at you but hardly make you smile...always beg for your help, but never there when you need them the most...
Rasulullah s.a.w. - our beloved prophet Muhammad p.b.u.h - also told us about the meaning of a true friendship:
"None of you will have faith till he wishes for his (Muslim) brother what he likes for himself."
[Al-Bukhari and Muslim]
I pray that you and me will try our best to develop this true friendship in our life..and believe me...you'll be happy, insya Allah...
When the prophet Muhammad p.b.u.h. migrated from Mecca to Medina along with his companions, the Muhajirin, they were greeted by his new companions in Medina, the Ansar. Not just a mere official greeting, but a sincere one. An unbelievable kind of reception and kindness.A true unbelievable friendship the world have ever seen.
Can we achieve that kind of sincerity in our friendship? Let's read the verses below together, hoping that you'll feel what i feel....
Al-Quran
Surah al-Hasyr
Verse 8 and 9
Translation : Abdullah Yusuf Ali
(And there is also a share in this booty) for the poor emigrants, who were expelled from their homes and their property, seeking Bounties from Allâh and to please Him. and helping Allâh (i.e. helping His religion) and His Messenger (Muhammad SAW). Such are indeed the truthful (to what they say). (8) And (it is also for) those who, before them, had homes (in Al-Madinah) and had adopted the Faith, love those who emigrate to them, and have no jealousy in their breasts for that which they have been given (from the booty of Banu An-Nadîr), and give them (emigrants) preference over themselves, even though they were in need of that. And whosoever is saved from his own covetousness, such are they who will be the successful
That is what we need in our life. Not a fake, hypocrite friends that only know you but hardly know your feelings, smile at you but hardly make you smile...always beg for your help, but never there when you need them the most...
Rasulullah s.a.w. - our beloved prophet Muhammad p.b.u.h - also told us about the meaning of a true friendship:
"None of you will have faith till he wishes for his (Muslim) brother what he likes for himself."
[Al-Bukhari and Muslim]
I pray that you and me will try our best to develop this true friendship in our life..and believe me...you'll be happy, insya Allah...
Tuesday, February 01, 2011
Allah is the Opener of the way
BY - DR. SALMAN AL-OADAH - islamtoday.com
Allah says: “Say: Our Lord will gather us together, then He will lay open His judgment between us in truth; and He is the Opener of all affairs, the All-Knowing.” [Sūrah Saba`: 26]
He also says: “Our Lord! Lay open Your true judgment between us and our people; as You are the best to lay open all affairs.” [Sūrah al-A`rāf: 89]
These two verses establish that Allah is the Opener. He is the one who lays open all matters in truth and justice, and He does so in innumerable ways.
The Remover of Hardships
Allah relieves our sorrows. He shows us the way out of our difficulties and distresses. He removes our afflictions and covers us with His mercy. He opens up the gates of His bounty. This is why the Prophet (peace be upon him) taught us to say when we enter the mosque: “O Allah! Open to me the gates of Your mercy.” [Sahīh Muslim (713)]
This supplication is most appropriate for entering the mosque. It reminds us that mosques are the places where we worship the one who can show us mercy, and we are there to bow and prostrate before Him in humility.
It is Allah’s mercy that He does not prolong the times of sorrow and hardship in our lives.
Whenever the future looks bleak in the face of seemingly never-ending hardships, we should know that Allah will provide a way out for us. Relief may seem far off, but the night is at its darkest in the last hours before dawn. When we are stricken with sorrows, we must remember that Allah is “the Opener of all affairs, the All-Knowing”, and that He is “the best to lay open all affairs.” We should call out to Him by His name al-Fattāh, since a believer never despairs and never loses hope in Allah.
The Giver of Religious Knowledge
Allah opens up for His devotees the gates of knowledge and wisdom. He blesses them with insight and religious understanding. This is why we see that scholars differ in their knowledge and proficiency. The Prophet (peace be upon him) informed us that Mu`ādh b. Jabal will be brought forth on the Day of Resurrection leading the religious scholars and far ahead of them. [Musnad Ahmad (108)]
Allah opens up to us the path of knowledge. Take the Qur’an for example. Pause on each of its verses. Consider the various meanings, nuances, and aspects of rhetorical beauty each verse contains. Then turn to the books of commentary. You will find great differences between the scholars in the variety of insights they have, as well as in the meanings they are able to derive from the verses. This is Allah’s grace that He bestows on whom He pleases. Allah is the Opener of all affairs, the All-Knowing who opens up the treasures of knowledge and understanding to whom He chooses from among His devotees.
The Discloser of All Affairs in the Hereafter
Allah will judge between all of His creatures in truth on the Day of Judgment. No matter how elusive the question of justice might have been on Earth, Allah will bring it to the surface in the Hereafter. Allah will open the way for the oppressed to finally find redress from their oppressors: “Our Lord! Lay open Your true judgment between us and our people; as You are the best to lay open all affairs.” [Sūrah al-A`rāf: 89]
O Allah! Open to your creatures the ways and means to success. Relieve them their sorrows and illuminate their path. Forgive them their sins and open to them the gates of your bounty and mercy, as You are the best to lay open all affairs.
Allah says: “Say: Our Lord will gather us together, then He will lay open His judgment between us in truth; and He is the Opener of all affairs, the All-Knowing.” [Sūrah Saba`: 26]
He also says: “Our Lord! Lay open Your true judgment between us and our people; as You are the best to lay open all affairs.” [Sūrah al-A`rāf: 89]
These two verses establish that Allah is the Opener. He is the one who lays open all matters in truth and justice, and He does so in innumerable ways.
The Remover of Hardships
Allah relieves our sorrows. He shows us the way out of our difficulties and distresses. He removes our afflictions and covers us with His mercy. He opens up the gates of His bounty. This is why the Prophet (peace be upon him) taught us to say when we enter the mosque: “O Allah! Open to me the gates of Your mercy.” [Sahīh Muslim (713)]
This supplication is most appropriate for entering the mosque. It reminds us that mosques are the places where we worship the one who can show us mercy, and we are there to bow and prostrate before Him in humility.
It is Allah’s mercy that He does not prolong the times of sorrow and hardship in our lives.
Whenever the future looks bleak in the face of seemingly never-ending hardships, we should know that Allah will provide a way out for us. Relief may seem far off, but the night is at its darkest in the last hours before dawn. When we are stricken with sorrows, we must remember that Allah is “the Opener of all affairs, the All-Knowing”, and that He is “the best to lay open all affairs.” We should call out to Him by His name al-Fattāh, since a believer never despairs and never loses hope in Allah.
The Giver of Religious Knowledge
Allah opens up for His devotees the gates of knowledge and wisdom. He blesses them with insight and religious understanding. This is why we see that scholars differ in their knowledge and proficiency. The Prophet (peace be upon him) informed us that Mu`ādh b. Jabal will be brought forth on the Day of Resurrection leading the religious scholars and far ahead of them. [Musnad Ahmad (108)]
Allah opens up to us the path of knowledge. Take the Qur’an for example. Pause on each of its verses. Consider the various meanings, nuances, and aspects of rhetorical beauty each verse contains. Then turn to the books of commentary. You will find great differences between the scholars in the variety of insights they have, as well as in the meanings they are able to derive from the verses. This is Allah’s grace that He bestows on whom He pleases. Allah is the Opener of all affairs, the All-Knowing who opens up the treasures of knowledge and understanding to whom He chooses from among His devotees.
The Discloser of All Affairs in the Hereafter
Allah will judge between all of His creatures in truth on the Day of Judgment. No matter how elusive the question of justice might have been on Earth, Allah will bring it to the surface in the Hereafter. Allah will open the way for the oppressed to finally find redress from their oppressors: “Our Lord! Lay open Your true judgment between us and our people; as You are the best to lay open all affairs.” [Sūrah al-A`rāf: 89]
O Allah! Open to your creatures the ways and means to success. Relieve them their sorrows and illuminate their path. Forgive them their sins and open to them the gates of your bounty and mercy, as You are the best to lay open all affairs.
Subscribe to:
Posts (Atom)