Saturday, December 15, 2012
Thursday, November 29, 2012
Friday, November 02, 2012
Thursday, October 18, 2012
Program Ilmu Hadith - Ahad, 21 Okt
PROGRAM ILMU HADITH 21/10 oleh Us. Adlan Abd Aziz adalah spt berikut:
1- Kuliah Subuh - huraian Musnad Imam Syafie
DAN
2- pukul 10 pagi - Pengajian Mustolah Hadith (Siri 1), huraian kitab 'Nuzhat an-Nazhor' karya Ibn Hajar al-Asqalani
DAN
1- Kuliah Subuh - huraian Musnad Imam Syafie
DAN
2- pukul 10 pagi - Pengajian Mustolah Hadith (Siri 1), huraian kitab 'Nuzhat an-Nazhor' karya Ibn Hajar al-Asqalani
DAN
3- pukul 11 pagi - Bacaan bersanad 'Hadith 40 Imam an-Nawawi' dan 'al-Awaail al-Sunbuliyyah'.
*Ketiga-tiga program di atas bertempat di Masjid al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras.
Jemput hadir, semuanya PERCUMA
*Ketiga-tiga program di atas bertempat di Masjid al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras.
Jemput hadir, semuanya PERCUMA
Thursday, October 11, 2012
Monday, October 01, 2012
Saturday, September 29, 2012
Monday, September 17, 2012
Wacana Hadith: Kisah Keluarga Muhaddith: Abu Hatim & Ibnu Abi Hatim
Segala pujian bagi Allah. InsyaALLAH Wacana Hadith akan diadakan seperti berikut:
Wacana ini akan membentangkan profil keluarga muhaddith yang unggul iaitu:
Abu Hatim & Ibnu Abi Hatim
Program akan dikendalikan oleh Ustaz Adlan Abd Aziz.
Tarikh: 20 September 2012 (Khamis)
Masa: 8.30 Malam
Tempat: Islamic Information & Services (IIS) Foundation, Setiawangsa, Kuala Lumpur.
Program ini adalah PERCUMA.
Wacana ini akan membentangkan profil keluarga muhaddith yang unggul iaitu:
Abu Hatim & Ibnu Abi Hatim
Program akan dikendalikan oleh Ustaz Adlan Abd Aziz.
Tarikh: 20 September 2012 (Khamis)
Masa: 8.30 Malam
Tempat: Islamic Information & Services (IIS) Foundation, Setiawangsa, Kuala Lumpur.
Program ini adalah PERCUMA.
Thursday, August 23, 2012
Program 'Sahih al-Bukhari' - 2 Sept
Program 'Bacaan, Huraian dan Pengijazahan Sanad Sahih al-Bukhari - Hadith-Hadith dari Bab Adab'
Ahad 2 Sept 2012
9 Pagi
Surau Raudhatul Firdaus, Alam Budiman, Seksyen U10, Shah Alam
Friday, June 29, 2012
PROGRAM HADITH 'MENGENALI KUTUB SITTAH'
Makluman utk peminat Ilmu Hadith:
Program Asas Hadith
'Mengenali 'al-Kutub as-Sittah' (6 Kitab utama Hadith) -biodata Imam dan susunan Kitab.
Oleh : Adlan Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Ahad,15 Julai, bermula 9 pagi.
Di Masjid Wilayah, Jalan Duta
PERCUMA, makanan disediakan. Sila sebarkan.
DAFTAR DI SINI:
Monday, May 28, 2012
Tuesday, May 15, 2012
Thursday, April 19, 2012
Antara 'Salaf" dan 'Salafi' :Bolehkah Tazkirah Sebelum Khutbah Jumaat?
Telah disebutkan sebelum ini dalam beberapa pandangan dan tulisan, bahawa mereka yang menggunakan istilah 'salafi' perlu menilai kembali apakah mereka benar mengikuti salafussoleh (generasi terawal dan terbaik), atau mereka mengikut pandangan sebahagian tokoh salafi moden tanpa disedari? Saya ingin memudahkan dengan memberikan satu nasihat dan satu contoh untuk mudah difahami:
1. Nasihat saya ialah: buatlah rujukan dan kajian agar kita benar-benar tahu adakah sesuatu pegangan itu adalah memang datangnya daripada generasi awal iaitu salafussoleh, atau ia hanyalah dikatakan 'pegangan salaf (tanpa huruf 'i')' oleh sebahagian tokoh salafi moden? Kalau tiada rujukan dan tiada kajian, itu lebih kepada mengikut tanpa bukti dan sikap itu bukanlah sikap salafi yang kita dengari disebut iaitu 'mengikut dalil menurut kefahaman salafussoleh'.
2. Contoh yang saya berikan pula (selain contoh dari fiqh amalan solat spt 'sedekap di atas dada') ialah: Larangan memberikan tazkirah sebelum khutbah Jumaat. Saya ringkaskan contoh ini seperti di bawah:
a) Terdapat sebahagian yang menggelarkan diri mereka sebagai 'salafi' atau 'pendokong Sunnah' melarang tazkirah diberikan sebelum solat Jumaat. Mereka ini menyatakan bahawa terdapat hadith sahih yang melarang ditambah pula ia tidak diamalkan oleh salafussoleh, maka ia membawa kepada bid'ah.
b) Antara Hadith yang popular digunakan ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam2 hadith seperti Ahmad, Abu Daud, atTirmidzi dan lain2 ulama iaitu hadith tentang larangan duduk dalam kumpulan2 masing2 seperti halaqah atau lingkungan pada hari Jumaat sebelum solat Jumaat.
c) Juga hujah yang digunakan lagi adalah seperti dakwaan bahawa ia mengganggu orang lain untuk solat dan berzikir sebelum khutbah.
d) Terdapat juga dakwaan bahawa ia adalah bid'ah kerana tiada bukti dari salafussoleh mengamalkannya.
Halaqah sembang kosong yang dilarang. Bukan Halaqah iilmu!Halaqah sembang kosong yang dilarang. Bukan Halaqah iilmu!e) Sedangkan....hadith yang disebut di atas tidaklah bermaksud larangan mengadakan majlis ilmu atau tazkirah. Ia lebih bersifat umum dengan mengadakan lingkungan2 yang boleh jadi membawa perbincangan isu luar dan tidak berkaitan dengan agama. Lingkungan dan kumpulan itu juga jika dibiarkan mungkin akan melekakan hingga waktu khutbah bermula. Apa pun, ulama amat berbeza pandangan 'mengapa' larangan itu dan apakah maksud sebenarnya.
f) Manakala hujah bahawa ia bid'ah dan bukan amalan salafussoleh pula amat jauh tersasar kerana terdapat bukti bahawa 'salafussoleh' sendiri bermula dari sahabat hinggalah kepada para ulama hadith terkenal, mereka sendiri melakukan halaqah2, kumpulan2 dan lingkungan2 untuk berbincang dan menuntut ilmu. Dakwaan bahawa 'tiada' amalan dari salafussoleh amat salah dan tidak tepat sama sekali.
g) Maka jika kita mengambil kira bahawa ada hadith yang seakan melarang, kemudian ada pula amalan sahabat dan para salafussoleh, adakah boleh kita 'melarang' dan 'membid'ahkan' tazkirah sebelum khutbah Jumaat? Atau paling baik kita fahami dahulu mengapa ada salafussoleh yang melakukannya? Adakah mereka meriwayatkan dan menyampaikan kepada kita sesuatu yang mereka sendiri lakukan?
h) Ini adalah salah satu contoh yang diharapkan boleh menjadikan kita berhati2 dalam menyatakan sesuatu itu sebagai 'tidak boleh', 'tidak diamalkan salaf', 'tidak sunnah', 'bid'ah' atau 'haram'. Dibimbangi kita nafikan sesuatu itu diamalkan salaf hanya kerana kita mengambil pandangan tokoh salafi moden, bukan tokoh salaf yang terdahulu!
wallahu a'lam
Adlan Abd Aziz
1. Nasihat saya ialah: buatlah rujukan dan kajian agar kita benar-benar tahu adakah sesuatu pegangan itu adalah memang datangnya daripada generasi awal iaitu salafussoleh, atau ia hanyalah dikatakan 'pegangan salaf (tanpa huruf 'i')' oleh sebahagian tokoh salafi moden? Kalau tiada rujukan dan tiada kajian, itu lebih kepada mengikut tanpa bukti dan sikap itu bukanlah sikap salafi yang kita dengari disebut iaitu 'mengikut dalil menurut kefahaman salafussoleh'.
2. Contoh yang saya berikan pula (selain contoh dari fiqh amalan solat spt 'sedekap di atas dada') ialah: Larangan memberikan tazkirah sebelum khutbah Jumaat. Saya ringkaskan contoh ini seperti di bawah:
a) Terdapat sebahagian yang menggelarkan diri mereka sebagai 'salafi' atau 'pendokong Sunnah' melarang tazkirah diberikan sebelum solat Jumaat. Mereka ini menyatakan bahawa terdapat hadith sahih yang melarang ditambah pula ia tidak diamalkan oleh salafussoleh, maka ia membawa kepada bid'ah.
b) Antara Hadith yang popular digunakan ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam2 hadith seperti Ahmad, Abu Daud, atTirmidzi dan lain2 ulama iaitu hadith tentang larangan duduk dalam kumpulan2 masing2 seperti halaqah atau lingkungan pada hari Jumaat sebelum solat Jumaat.
c) Juga hujah yang digunakan lagi adalah seperti dakwaan bahawa ia mengganggu orang lain untuk solat dan berzikir sebelum khutbah.
d) Terdapat juga dakwaan bahawa ia adalah bid'ah kerana tiada bukti dari salafussoleh mengamalkannya.
Halaqah sembang kosong yang dilarang. Bukan Halaqah iilmu!Halaqah sembang kosong yang dilarang. Bukan Halaqah iilmu!e) Sedangkan....hadith yang disebut di atas tidaklah bermaksud larangan mengadakan majlis ilmu atau tazkirah. Ia lebih bersifat umum dengan mengadakan lingkungan2 yang boleh jadi membawa perbincangan isu luar dan tidak berkaitan dengan agama. Lingkungan dan kumpulan itu juga jika dibiarkan mungkin akan melekakan hingga waktu khutbah bermula. Apa pun, ulama amat berbeza pandangan 'mengapa' larangan itu dan apakah maksud sebenarnya.
f) Manakala hujah bahawa ia bid'ah dan bukan amalan salafussoleh pula amat jauh tersasar kerana terdapat bukti bahawa 'salafussoleh' sendiri bermula dari sahabat hinggalah kepada para ulama hadith terkenal, mereka sendiri melakukan halaqah2, kumpulan2 dan lingkungan2 untuk berbincang dan menuntut ilmu. Dakwaan bahawa 'tiada' amalan dari salafussoleh amat salah dan tidak tepat sama sekali.
g) Maka jika kita mengambil kira bahawa ada hadith yang seakan melarang, kemudian ada pula amalan sahabat dan para salafussoleh, adakah boleh kita 'melarang' dan 'membid'ahkan' tazkirah sebelum khutbah Jumaat? Atau paling baik kita fahami dahulu mengapa ada salafussoleh yang melakukannya? Adakah mereka meriwayatkan dan menyampaikan kepada kita sesuatu yang mereka sendiri lakukan?
h) Ini adalah salah satu contoh yang diharapkan boleh menjadikan kita berhati2 dalam menyatakan sesuatu itu sebagai 'tidak boleh', 'tidak diamalkan salaf', 'tidak sunnah', 'bid'ah' atau 'haram'. Dibimbangi kita nafikan sesuatu itu diamalkan salaf hanya kerana kita mengambil pandangan tokoh salafi moden, bukan tokoh salaf yang terdahulu!
wallahu a'lam
Adlan Abd Aziz
Tuesday, April 17, 2012
Rakaman Audio : 'Nabi Muhammad s.a.w. ; Kisah Sebelum Kenabian'
Program ini telah diadakan pada 15 April 2012 di IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa.
Disampaikan oleh:
Ust. Muhammad Anwaruddin Abd. Wahab (Bernama)
Ust. Adlan Abd Aziz (AAN, Pemuda Iman)
Hanif Hakeem dan Najwa Hanim (Ibnu Mahdi Research Team)
Bahagian 1 : klik di sini
Bahagian 2 : klik di sini
Soal jawab dan kesimpulan : klik di sini
Terima kasih kpd IIS, Ibnu Mahdi Research Team dan semua yang hadir!
Disampaikan oleh:
Ust. Muhammad Anwaruddin Abd. Wahab (Bernama)
Ust. Adlan Abd Aziz (AAN, Pemuda Iman)
Hanif Hakeem dan Najwa Hanim (Ibnu Mahdi Research Team)
Bahagian 1 : klik di sini
Bahagian 2 : klik di sini
Soal jawab dan kesimpulan : klik di sini
Terima kasih kpd IIS, Ibnu Mahdi Research Team dan semua yang hadir!
Friday, March 30, 2012
Diskusi Penambahan 'Sayyidina' Dalam Selawat Di Luar Solat
Artikel ringkas ini merupakan sambungan kepada ulasan yang telah saya mulakan di facebook berkaitan tajuk 'Penambahan lafaz 'Sayyidina' pada selawat ke atas Rasulullah s.a.w. di LUAR solat'. Ringkasnya, terdapat beberapa orang sahabat yang tegas menyatakan 'tidak boleh' dan saya pula menyatakan 'dibolehkan'. Maka saya mulakan perbincangan tentang hujah mereka yang menyatakan 'tidak boleh menambah lafaz Sayyidinia pada selawat di LUAR solat' dengan hujah pertama mereka iaitu:
'tiada hadith sahih yang menyebut lafaz 'sayyidina' dan tiada amalan dari salafussoleh'
Maka dalam tulisan ini saya ingin menyambung satu lagi hujah yang digunakan oleh sebahagian sahabat dalam mereka melarang penambahan lafaz 'sayyidina' dalam selawat sama ada di dalam solat atau di luar solat. Hujah kali ini berkisar tentang adanya hadith yang dikatakan melarang kita dari menambah 'sayyidina' atau 'sayyid' pada nama Nabi s.a.w. Adakah benar wujudnya hadith sahih sebegitu? Apakah maksud larangan di dalam hadith itu? Adakah ia bermaksud 'tidak boleh' sama sekali dalam semua keadaan dan situasi? Mari kita lihat bersama:
Pertamanya, kita sedia tahu bahawa setiap ayat Al-Quran dan hadith yang mengandungi larangan perlu difahami dengan baik. Adakah maksud larangan itu haram, atau maksudnya sekadar makruh atau kurang daripada itu iaitu 'tidak patut' iaitu dalam bab adab sahaja. Kegopohan kita mengambil larangan dengan hanya satu maksud akan menyebabkan kita keliru dengan maksud sesuatu ayat atau hadith. Itu secara teori.
Apabila kita melihat hadith yang melarang menggunakan perkataan Sayyid atau Sayyidina, kita perlu pastikan apakah hadith itu sahih. Sekiranya ia sahih, maka perlu dilihat apakah larangan yang ada dalam hadith tersebut membawa maksud haram atau apa? Itulah cara yang patut kita lakukan semampu mungkin bagi memahami. Di bawah saya menyebut dua hadith yang kerap disebut dan kita temui, satunya berkaitan dengan penambahan sayyidina di dalam solat dan satu lagi penggunaan sayyidina di depan Nabi s.a.w. sendiri. Semoga dua contoh ini cukup untuk membuatkan kita berfikir tentang persoalan gelaran Sayyidina kepada Rasulullah s.a.w.
HADITH YANG MELARANG?
1. Di antaranya ialah sebuah ungkapan yang dianggap hadith oleh sebahagian penuntut ilmu iaitu :
لا تسيدوني/ لا تسودوني في الصلاة
Maksudnya:
Jangan menjadikan aku sayyid (penghulu) dalam solat
Ungkapan di atas pada hakikatnya bukanlah hadith Nabi s.a.w. Ia telah dinilai sebagai palsu oleh ulama-ulama hadith contohnya Ali al-Qari dalam bukunya al-Masnu' dan lain-lain lagi. Saya pasti mereka yang melarang ucapan 'sayyidina' dalam solat juga tidak menggunakan hadith yang tidak sahih ini sebagai hujah.
Seperkara lagi, ungkapan di atas hanyalah berkaitan dengan ucapan Sayyidina di dalam solat.
2. Terdapat satu hadith yang sering digunakan untuk melarang lafaz Sayyidina dalam selawat ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dalam alMusnad dan Abu Daud dalam asSunan melalui sahabat yang bernama Abdullah Bin asSyikhhir iaitu ketika mana Rasulullah s.a.w. dikunjungi rombongan dari Bani 'Amir mereka berkata kepada Rasulullah s.a.w. 'Engkau Sayyid (penghulu) kami' lalu Rasulullah s.a.w. berkata : 'Sayyid yang sebenar ialah Allah'.
Hadith di atas jika dikira sebagai larangan, ia tidak disepakati oleh ulama yang menghuraikan hadith tersebut. Kalau dilihat dengan teliti, kita dapati hadith ini adalah sekadar untuk mengelakkan para sahabat dari terlalu mengagungkan Baginda s.a.w. di hadapan Baginda sendiri. Ia bukanlah larangan dari mengucapkan Sayyid secara umum pada setiap keadaan.
HADITH YANG MEMBOLEHKAN?
Pada hakikatnya, kita perlu tahu bahawa terdapat hadith lain yang menyebutkan bahawa Nabi s.a.w. sendiri menyatakan dirinya sebagai 'Sayyid semua anak Adam' (Hadith riwayat Muslim). Nabi s.a.w. juga pernah menggunakan gelaran Sayyid kepada orang lain contohnya Baginda pernah menyebut bahawa cucunya alHasan Bin Ali adalah 'sayyid' (Hadith riwayat alBukhari). Begitu juga Baginda s.a.w. menyebut bahawa Sa'id Bin Abi Waqqas adalah penghulu kaumnya (Hadith riwayat alBukhari dan Muslim). Manakala di kalangan sahabat kita dapati Umar Bin alKhattab r.a. pernah menggelarkan Abu Bakr asSiddiq dan Bilal Bin Rabah dengan gelaran 'Sayyidina' (Riwayat alBukhari).
Maka untuk menyatakan bahawa ada hadith yang melarang, kita perlu fahami bersama bahawa ia tidaklah sebegitu mudah dengan hanya menyatakan 'Nabi s.a.w. melarang menggunakan sayyidina' secara total dalam semua keadaan, dalam atau luar solat. Semoga dengan huraian ringkas ini kita dapat menilai kembali kenyataan atau hukum dan penilaian yang kita lakukan supaya ia lebih tepat dan jelas.
*Tulisan akan datang akan membicarakan tentang hadith2 yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. mengajar para sahabatnya cara berselawat dan ia tiada penambahan 'sayyidina'. Maka adakah ini menjadi bukti bahawa kita dilarang menambahkan sayyidina di dalam dan luar solat? Nantikan tulisan seterusnya dan hujah seterusnya yang akan dibincangkan.
Adlan Abd Aziz
'tiada hadith sahih yang menyebut lafaz 'sayyidina' dan tiada amalan dari salafussoleh'
Maka dalam tulisan ini saya ingin menyambung satu lagi hujah yang digunakan oleh sebahagian sahabat dalam mereka melarang penambahan lafaz 'sayyidina' dalam selawat sama ada di dalam solat atau di luar solat. Hujah kali ini berkisar tentang adanya hadith yang dikatakan melarang kita dari menambah 'sayyidina' atau 'sayyid' pada nama Nabi s.a.w. Adakah benar wujudnya hadith sahih sebegitu? Apakah maksud larangan di dalam hadith itu? Adakah ia bermaksud 'tidak boleh' sama sekali dalam semua keadaan dan situasi? Mari kita lihat bersama:
Pertamanya, kita sedia tahu bahawa setiap ayat Al-Quran dan hadith yang mengandungi larangan perlu difahami dengan baik. Adakah maksud larangan itu haram, atau maksudnya sekadar makruh atau kurang daripada itu iaitu 'tidak patut' iaitu dalam bab adab sahaja. Kegopohan kita mengambil larangan dengan hanya satu maksud akan menyebabkan kita keliru dengan maksud sesuatu ayat atau hadith. Itu secara teori.
Apabila kita melihat hadith yang melarang menggunakan perkataan Sayyid atau Sayyidina, kita perlu pastikan apakah hadith itu sahih. Sekiranya ia sahih, maka perlu dilihat apakah larangan yang ada dalam hadith tersebut membawa maksud haram atau apa? Itulah cara yang patut kita lakukan semampu mungkin bagi memahami. Di bawah saya menyebut dua hadith yang kerap disebut dan kita temui, satunya berkaitan dengan penambahan sayyidina di dalam solat dan satu lagi penggunaan sayyidina di depan Nabi s.a.w. sendiri. Semoga dua contoh ini cukup untuk membuatkan kita berfikir tentang persoalan gelaran Sayyidina kepada Rasulullah s.a.w.
HADITH YANG MELARANG?
1. Di antaranya ialah sebuah ungkapan yang dianggap hadith oleh sebahagian penuntut ilmu iaitu :
لا تسيدوني/ لا تسودوني في الصلاة
Maksudnya:
Jangan menjadikan aku sayyid (penghulu) dalam solat
Ungkapan di atas pada hakikatnya bukanlah hadith Nabi s.a.w. Ia telah dinilai sebagai palsu oleh ulama-ulama hadith contohnya Ali al-Qari dalam bukunya al-Masnu' dan lain-lain lagi. Saya pasti mereka yang melarang ucapan 'sayyidina' dalam solat juga tidak menggunakan hadith yang tidak sahih ini sebagai hujah.
Seperkara lagi, ungkapan di atas hanyalah berkaitan dengan ucapan Sayyidina di dalam solat.
2. Terdapat satu hadith yang sering digunakan untuk melarang lafaz Sayyidina dalam selawat ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dalam alMusnad dan Abu Daud dalam asSunan melalui sahabat yang bernama Abdullah Bin asSyikhhir iaitu ketika mana Rasulullah s.a.w. dikunjungi rombongan dari Bani 'Amir mereka berkata kepada Rasulullah s.a.w. 'Engkau Sayyid (penghulu) kami' lalu Rasulullah s.a.w. berkata : 'Sayyid yang sebenar ialah Allah'.
Hadith di atas jika dikira sebagai larangan, ia tidak disepakati oleh ulama yang menghuraikan hadith tersebut. Kalau dilihat dengan teliti, kita dapati hadith ini adalah sekadar untuk mengelakkan para sahabat dari terlalu mengagungkan Baginda s.a.w. di hadapan Baginda sendiri. Ia bukanlah larangan dari mengucapkan Sayyid secara umum pada setiap keadaan.
HADITH YANG MEMBOLEHKAN?
Pada hakikatnya, kita perlu tahu bahawa terdapat hadith lain yang menyebutkan bahawa Nabi s.a.w. sendiri menyatakan dirinya sebagai 'Sayyid semua anak Adam' (Hadith riwayat Muslim). Nabi s.a.w. juga pernah menggunakan gelaran Sayyid kepada orang lain contohnya Baginda pernah menyebut bahawa cucunya alHasan Bin Ali adalah 'sayyid' (Hadith riwayat alBukhari). Begitu juga Baginda s.a.w. menyebut bahawa Sa'id Bin Abi Waqqas adalah penghulu kaumnya (Hadith riwayat alBukhari dan Muslim). Manakala di kalangan sahabat kita dapati Umar Bin alKhattab r.a. pernah menggelarkan Abu Bakr asSiddiq dan Bilal Bin Rabah dengan gelaran 'Sayyidina' (Riwayat alBukhari).
Maka untuk menyatakan bahawa ada hadith yang melarang, kita perlu fahami bersama bahawa ia tidaklah sebegitu mudah dengan hanya menyatakan 'Nabi s.a.w. melarang menggunakan sayyidina' secara total dalam semua keadaan, dalam atau luar solat. Semoga dengan huraian ringkas ini kita dapat menilai kembali kenyataan atau hukum dan penilaian yang kita lakukan supaya ia lebih tepat dan jelas.
*Tulisan akan datang akan membicarakan tentang hadith2 yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. mengajar para sahabatnya cara berselawat dan ia tiada penambahan 'sayyidina'. Maka adakah ini menjadi bukti bahawa kita dilarang menambahkan sayyidina di dalam dan luar solat? Nantikan tulisan seterusnya dan hujah seterusnya yang akan dibincangkan.
Adlan Abd Aziz
Tuesday, March 27, 2012
Menyamakan Cara Solat Lelaki dan Wanita - Fiqh Sunnah, Salaf atau Salafi Moden?
Dari masa ke semasa masih ada dalam kalangan penuntut ilmu atau ilmuan yang membangkitkan cara solat mengikut 'salaf soleh' atau ikut 'Hadith Sahih'. Seruan yang amat baik pada luarannya tapi belum tentu jika dilihat pada isi kandungannya. Kenapa saya katakan begitu? Kerana ada di antara mereka yang melaungkan slogan tersebut tetapi bila dilihat kandungannya maka didapati ia hanya bersandarkan satu atau dua buku semata. Ada yang melaungkan demikian tapi dilihat memenangkan satu pandangan dan menolak pandangan lain yang juga ilmiah. Ada yang menggunakan slogan itu tapi dilihat begitu literal atau zahiri tanpa meraikan atau mempertimbangkan huraian yang begitu banyak dalam buku-buku ulama zaman berzaman.
Para pembaca tulisan saya pasti ada yang telah pun mengikuti perbincangan tentang 'meletakkan tangan atas dada ketika berdiri dalam solat'. Kita bincangkan secara bertulis dan kita juga bincangkan dalam wacana ilmiah berjam-jam yang dimuatkan rakaman audio dan video (tanpa diedit). Akhirnya kita buktikan bahawa 'meletakkan tangan di atas dada (sedekap) ketika berdiri dalam solat' bukan amalan salaf bahkan ia digembar-gemburkan sebagai amalan salaf. Hadith-hadithnya juga tidak sahih dan tidak ada salafusoleh yang mengamalkan demikian termasuklah selepas zaman itu khasnya dalam kalangan imam-imam mazhab. Maka kita bertanya - adakah ia amalan salaf atau amalan sebahagian salafi moden? Anda boleh jawab sendiri.
Kali ini saya ingin mengajak para pembaca yang mengikuti isu-isu berkaitan agar merenungkan satu lagi topik yang mungkin kecil atau diperkecilkan oleh sebahagian, tapi ia cukup penting sebagai satu lagi kajian kes untuk kita mengetahui - adakah ia benar-benar fiqh Sunnah, Salaf, atau hanya dibawa oleh Salafi moden?
Isunya ialah: Menyamakan cara solat antara lelaki dan wanita.
Secara ringkasnya dalam tulisan ini saya ingin menyatakan bahawa - Sebahagian pengikut Salafi Moden begitu lantang melaungkan bahawa sekiranya kita ingin mengamalkan solat mengikut Sunnah, kita perlu nyatakan bahawa cara pergerakan dalam solat keseluruhannya mestilah sama tak kira anda lelaki atau wanita. Cara berdirinya, cara rukuknya, cara sujudnya dan seluruhnya mesti sama antara lelaki dan wanita. Contohnya jika lelaki disuruh menjarakkan perut dari peha ketika sujud, maka wanita pun begitu. Jika lelaki disuruh membuka dan merenggangkan kedua tangan ketika sujud, wanita pun begitu. Maka ini mereka namakan sebagai - Fiqh Sunnah, Fiqh Salaf. Sehinggakan ada sebahagian mereka menyatakan bahawa - sesiapa yang menyatakan 'ada beza antara cara solat lelaki dan wanita', maka dia telah menyalahi Sunnah malah dikatakan berbohong atas nama Rasulullah s.a.w. dan pelbagai lagi tuduhan.
Artikel ini adalah permulaan untuk membincangkan dakwaan ini. Mohon pembaca ingat bahawa kita ingin lihat adakah benar isu ini ada dalam Fiqh Sunnah, atau Fiqh Salaf, atau Fiqh Salafi Moden?
Maka sebagai permulaan, saya ingin mengingatkan para pembaca bahawa jika kita membaca beberapa tulisan yang menghadkan fiqh solat kepada 'hadith-hadith sahih' atau fiqh 'salaf', kita akan berpuas hati bahawa pandangan di atas itu ialah SATU-SATUnya pandangan dalam agama tentang cara solat lelaki dan wanita. TETAPI jika kita melihat bagaimana fiqh solat dihuraikan oleh ulama-ulama zaman berzaman dan dalam kitab-kitab fiqh solat, maka kita akan dapati bahawa hampir kesemua atau majoriti ulama zaman berzaman menerima bahawa ADA beza antara cara solat lelaki dan wanita dalam beberapa aspek. Maka apa yang kita boleh faham di sini?
Adakah benar fiqh 'menyamakan' itu adalah benar-benar dipegang oleh SEMUA ulama fiqh dan hadith, atau ianya adalah dakwaan oleh sebahagian salafi moden yang cuba meng'sunnah'kan semua pandangannya, dan cuba meng'salafussoleh'kan semua pandangannya?
Adakah anda benar-benar pasti seruan mereka itu sama sahaja - Fiqh Sunnah = Fiqh Salafussoleh = Fiqh Salafi Moden?
Artikel ini akan bersambung insya Allah...renungkan dan buatlah pencarian dan kajian bagi yang mampu.
Adlan Abd Aziz
Para pembaca tulisan saya pasti ada yang telah pun mengikuti perbincangan tentang 'meletakkan tangan atas dada ketika berdiri dalam solat'. Kita bincangkan secara bertulis dan kita juga bincangkan dalam wacana ilmiah berjam-jam yang dimuatkan rakaman audio dan video (tanpa diedit). Akhirnya kita buktikan bahawa 'meletakkan tangan di atas dada (sedekap) ketika berdiri dalam solat' bukan amalan salaf bahkan ia digembar-gemburkan sebagai amalan salaf. Hadith-hadithnya juga tidak sahih dan tidak ada salafusoleh yang mengamalkan demikian termasuklah selepas zaman itu khasnya dalam kalangan imam-imam mazhab. Maka kita bertanya - adakah ia amalan salaf atau amalan sebahagian salafi moden? Anda boleh jawab sendiri.
Kali ini saya ingin mengajak para pembaca yang mengikuti isu-isu berkaitan agar merenungkan satu lagi topik yang mungkin kecil atau diperkecilkan oleh sebahagian, tapi ia cukup penting sebagai satu lagi kajian kes untuk kita mengetahui - adakah ia benar-benar fiqh Sunnah, Salaf, atau hanya dibawa oleh Salafi moden?
Isunya ialah: Menyamakan cara solat antara lelaki dan wanita.
Secara ringkasnya dalam tulisan ini saya ingin menyatakan bahawa - Sebahagian pengikut Salafi Moden begitu lantang melaungkan bahawa sekiranya kita ingin mengamalkan solat mengikut Sunnah, kita perlu nyatakan bahawa cara pergerakan dalam solat keseluruhannya mestilah sama tak kira anda lelaki atau wanita. Cara berdirinya, cara rukuknya, cara sujudnya dan seluruhnya mesti sama antara lelaki dan wanita. Contohnya jika lelaki disuruh menjarakkan perut dari peha ketika sujud, maka wanita pun begitu. Jika lelaki disuruh membuka dan merenggangkan kedua tangan ketika sujud, wanita pun begitu. Maka ini mereka namakan sebagai - Fiqh Sunnah, Fiqh Salaf. Sehinggakan ada sebahagian mereka menyatakan bahawa - sesiapa yang menyatakan 'ada beza antara cara solat lelaki dan wanita', maka dia telah menyalahi Sunnah malah dikatakan berbohong atas nama Rasulullah s.a.w. dan pelbagai lagi tuduhan.
Artikel ini adalah permulaan untuk membincangkan dakwaan ini. Mohon pembaca ingat bahawa kita ingin lihat adakah benar isu ini ada dalam Fiqh Sunnah, atau Fiqh Salaf, atau Fiqh Salafi Moden?
Maka sebagai permulaan, saya ingin mengingatkan para pembaca bahawa jika kita membaca beberapa tulisan yang menghadkan fiqh solat kepada 'hadith-hadith sahih' atau fiqh 'salaf', kita akan berpuas hati bahawa pandangan di atas itu ialah SATU-SATUnya pandangan dalam agama tentang cara solat lelaki dan wanita. TETAPI jika kita melihat bagaimana fiqh solat dihuraikan oleh ulama-ulama zaman berzaman dan dalam kitab-kitab fiqh solat, maka kita akan dapati bahawa hampir kesemua atau majoriti ulama zaman berzaman menerima bahawa ADA beza antara cara solat lelaki dan wanita dalam beberapa aspek. Maka apa yang kita boleh faham di sini?
Adakah benar fiqh 'menyamakan' itu adalah benar-benar dipegang oleh SEMUA ulama fiqh dan hadith, atau ianya adalah dakwaan oleh sebahagian salafi moden yang cuba meng'sunnah'kan semua pandangannya, dan cuba meng'salafussoleh'kan semua pandangannya?
Adakah anda benar-benar pasti seruan mereka itu sama sahaja - Fiqh Sunnah = Fiqh Salafussoleh = Fiqh Salafi Moden?
Artikel ini akan bersambung insya Allah...renungkan dan buatlah pencarian dan kajian bagi yang mampu.
Adlan Abd Aziz
Monday, March 19, 2012
Wacana Hadith: Alam Jin Menurut Hadith Nabawi
WACANA ILMU HADITH
"Alam Jin Menurut Hadith Nabawi : Siri ke 2"
Disampaikan oleh Ustaz Adlan Abdul Aziz
Tarikh : 5 April 2012 / 13 Jamadilawal 1433 H
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), No. 1-5-2 Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. (Atas Saba Islamic Media)
Penyertaan adalah percuma. Daftar kehadiran anda sekarang!.
Untuk keterangan lanjut : 019-7105167 : Ustaz Adlan
"Alam Jin Menurut Hadith Nabawi : Siri ke 2"
Disampaikan oleh Ustaz Adlan Abdul Aziz
Tarikh : 5 April 2012 / 13 Jamadilawal 1433 H
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), No. 1-5-2 Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. (Atas Saba Islamic Media)
Penyertaan adalah percuma. Daftar kehadiran anda sekarang!.
Untuk keterangan lanjut : 019-7105167 : Ustaz Adlan
Wednesday, March 07, 2012
Seminar Mini: Peranan Wanita Dalam Sejarah Ilmu Hadith
Bagaimanakah wanita memainkan peranan yang besar dan penting dalam sejarah periwayatan hadith? Jom hadiri seminar mini ini.
Akan disampaikan oleh:
Ust. Adlan Bin Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Berikut adalah butiran mengenai seminar mini tersebut:
* Tarikh: 11 Mac 2012
* Hari : Ahad
* Masa: Bermula 9 pagi
* Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), Setiawangsa
Daftar PERCUMA di SINI
Akan disampaikan oleh:
Ust. Adlan Bin Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Berikut adalah butiran mengenai seminar mini tersebut:
* Tarikh: 11 Mac 2012
* Hari : Ahad
* Masa: Bermula 9 pagi
* Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), Setiawangsa
Daftar PERCUMA di SINI
Tuesday, February 28, 2012
Wacana Ilmu Hadith - Menjawab Ust. Fathul Bari (UFB)
Wacana Ilmu Hadith - "Benarkah Imam al-Bukhari Melarang Beramal Dgn Hadith Dhaif? - Menjawab Ust. Fathul Bari (UFB)"
oleh Adlan Abd Aziz
Khamis, 1 Mac , selepas Maghrib
di IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa
oleh Adlan Abd Aziz
Khamis, 1 Mac , selepas Maghrib
di IIS, Saba Islamic Media, Setiawangsa
Thursday, February 23, 2012
The Power Of Small & Hadith Rasulullah s.a.w.
Apabila membaca buku-buku penulis barat tentang kebahagiaan dan kejayaan hidup, saya suka membandingkan idea mereka dengan apa yang ada dalam hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Ini semua saya lakukan sekadar mampu dan berikut ialah apa yang saya perolehi apabila membaca sebuah buku yang hebat...The Power Of Small
Sekadar ingin mencadangkan sebuah buku yang amat baik untuk dibaca. Buku terbitan tahun 2011 yang dikarang oleh dua pakar dalam bidang mereka - Linda Kaplan Thaler dan Robin Koval - amat menarik apabila dibaca dengan segala cadangan dan juga contoh kes sebenar yang berlaku.
Buku ini mengingatkan kita tentang kehidupan dan nasihat Rasulullah s.a.w. seperti sebuah hadith Nabi s.a.w. yang bermaksud: 'Jangan sekali-kali memandang remeh perkara yang baik, walau sekadar engkau bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria' [Hadith Riwayat Muslim].
Setiap perkara yang baik walaupun KECIL, ia BESAR pada diri orang yang menerimanya dan menghargainya. Bahkan perkara kecil yang berterusan amat penting. Menurut buku The Power Of Small:
'Numerous studies show that all kinds of "change" programs, wether they focus on health, career, relationships, or personal growth, are most succesfull when participants focus on frequent, achievable LITTLE goals'. (m.s. 62)
Ketika menulis ini saya terfikir pula tentang perkara baik yang paling disukai oleh Rasulullah s.a.w.: 'Yang berterusan walaupun sedikit'. [Hadith Riwayat al-Bukhari].
Menurut buku ini lagi:
'An essential ingredient in making small talk is finding a way to make the other person feel special and appreciated'. (m.s.36)
Mengingatkan kita juga kepada kehebatan Rasulullah s.a.w. menghargai setiap lapisan masyarakat - dari kanak-kanak kepada orang tua, kepada keluarga dan orang asing - maka semuanya mendapat sebahagian 'kecil' penghargaan tetapi ia bermakna sepanjang hayat!
Membaca buku-buku positif seperti ini mengingatkan kita tentang kehebatan Rasulullah s.a.w. yang telah pun memberikan kita segala nasihat, panduan dan contoh praktikal bagaimana memajukan diri untuk bahagia di dunia dan di akhirat. Maka elok sangat kita membaca buku-buku seperti buku 'The Power Of Small' dan dalam masa yang sama kita membaca hadith-hadith Nabi s.a.w. dan mempelajari elemen-elemen positif (dan segala tentang Nabi s.a.w. adalah positif) agar dapat kita perbaiki kehidupan kita. Penulis buku moden dari kalangan bukan Islam mungkin hanya ingin kita bahagia di dunia, tapi gunakanlah maklumat dan info itu untuk mencari bahagia dunia dan bahagia akhirat!
Selamat membaca!
Thursday, February 16, 2012
Rakaman Audio : Majlis Bacaan Hadith 40
Berikut adalah pautan untuk rakaman Majlis Bacaan Hadith 40 yang telah selesai diadakan pada 12 Feb yang lalu. Ia merupakan anjuran bersama Pemuda Iman, AAN dan juga IMRT (Ibnu Mahdi Research Team).Semoga mendapat manfaat daripada apa yang telah disampaikan.
1. Bacaan Hadith 40 berserta huraian ringkas, klik di SINI
2. Ulasan tambahan dan soal jawab, klik di SINI
1. Bacaan Hadith 40 berserta huraian ringkas, klik di SINI
2. Ulasan tambahan dan soal jawab, klik di SINI
Tuesday, February 07, 2012
Majlis Bacaan Lengkap Hadith 40 Imam Nawawi
Pemuda Iman, al-ahkam.net, Ibnu Mahdi Research Team
menganjurkan
Majlis Bacaan Lengkap Hadith 40 Imam Nawawi
'Program ini merupakan bacaan teks buku Hadith 40 dan penyampaian sand yang bersambung hingga penulisnya iaitu Imam an-Nawawi. Ulasan ringkas dan kesimpulan dari hadith-hadith juga akan disertakan. Pengijazahan sanad juga akan diberikan kepada semua yang hadir'.
Hari: Ahad - 12 Feb 2012
Masa: Bermula 9 pagi
Tempat: IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
Utk pendaftaran, sila sms nama penuh pada 019-7105167 atau 016 2700575
Penyertaan adalah PERCUMA
menganjurkan
Majlis Bacaan Lengkap Hadith 40 Imam Nawawi
'Program ini merupakan bacaan teks buku Hadith 40 dan penyampaian sand yang bersambung hingga penulisnya iaitu Imam an-Nawawi. Ulasan ringkas dan kesimpulan dari hadith-hadith juga akan disertakan. Pengijazahan sanad juga akan diberikan kepada semua yang hadir'.
Hari: Ahad - 12 Feb 2012
Masa: Bermula 9 pagi
Tempat: IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
Utk pendaftaran, sila sms nama penuh pada 019-7105167 atau 016 2700575
Penyertaan adalah PERCUMA
Wednesday, February 01, 2012
Rakaman Video : Huraian 'Syamaail Muhammadiyyah' siri 1 dan 2
Buku yang mengumpulkan hadith2 berkaitan tubuh badan, budi pekerti dan sifat2 Rasulullah s.a.w.
Pengarangnya ialah Imam atTirmidzi yang wafat pada 279H
Berikut adalah rakaman siri 1 dan 2 (dalam beberapa siri), terima kasih kpd akhi Amri yang merakamkannya.
Siri 1 : Bahagian 1, klik di sini
Siri 2 : Bahagian 1, klik di sini
Pengarangnya ialah Imam atTirmidzi yang wafat pada 279H
Berikut adalah rakaman siri 1 dan 2 (dalam beberapa siri), terima kasih kpd akhi Amri yang merakamkannya.
Siri 1 : Bahagian 1, klik di sini
Siri 2 : Bahagian 1, klik di sini
Tuesday, January 24, 2012
Program 'Tafsir Asas' - Siri 1
Pemuda Iman bersama Ibnu Mahdi Research Team (IMRT), Al-Ahkam.net dan Surau al-Ikhwan
menganjurkan:
PROGRAM 'TAFSIR ASAS' - Siri 1 - Surah ad-Dhuha hingga Surah an-Naas
'Program yang akan membicarakan tafsir dan pengajaran yang 'ringkas dan padat' tentang 22 surah pendek dalam juzuk 30 bermula dari Surah ad-Dhuhaa.'
Penyampai:
Ust. Syed Syahridzan (TV al-Hijrah)
Ust. Mohd. Syauqi Mohd. Zahir (UIAM)
Ust. Adlan Abd Aziz (al-ahkam.net)
Tarikh : 29 Jan 2012 - Ahad
Masa : Bermula 9 pagi
Tempat : Surau al-Ikhwan, Jalan Pinggiran Putra 3/1, Desa Pinggiran Putra, 43000 Kajang, Selangor
JEMPUT HADIR, PENYERTAAN ADALAH PERCUMA!
menganjurkan:
PROGRAM 'TAFSIR ASAS' - Siri 1 - Surah ad-Dhuha hingga Surah an-Naas
'Program yang akan membicarakan tafsir dan pengajaran yang 'ringkas dan padat' tentang 22 surah pendek dalam juzuk 30 bermula dari Surah ad-Dhuhaa.'
Penyampai:
Ust. Syed Syahridzan (TV al-Hijrah)
Ust. Mohd. Syauqi Mohd. Zahir (UIAM)
Ust. Adlan Abd Aziz (al-ahkam.net)
Tarikh : 29 Jan 2012 - Ahad
Masa : Bermula 9 pagi
Tempat : Surau al-Ikhwan, Jalan Pinggiran Putra 3/1, Desa Pinggiran Putra, 43000 Kajang, Selangor
JEMPUT HADIR, PENYERTAAN ADALAH PERCUMA!
Wednesday, January 11, 2012
SIRI PEMBUKUAN HADITH NABI S.A.W. : SIRI 2
AL-AHKAM.NET
&
ISLAMIC INFORMATION & SERVICES FOUNDATION
&
IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
(Kumpulan Pengkaji Hadith dibawah Penyeliaan Ustaz Adlan Abd Aziz)
menganjurkan
SIRI Sejarah Pembukuan Hadith: Siri 2 - Zaman Tabi'in
Akan disampaikan oleh
: Ustaz Adlan Abd Aziz dan AHLI-AHLI IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
Tarikh & Masa: Ahad, 15 Januari 2012, 9:00 A.M to 1:00 P.M
Tempat: IIS Hall, No 1-5-2, Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur
Program ini PERCUMA.
Tempat adalah TERHAD!
DAFTAR DI = http://imrt-event2.eventbrite.com/
&
ISLAMIC INFORMATION & SERVICES FOUNDATION
&
IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
(Kumpulan Pengkaji Hadith dibawah Penyeliaan Ustaz Adlan Abd Aziz)
menganjurkan
SIRI Sejarah Pembukuan Hadith: Siri 2 - Zaman Tabi'in
Akan disampaikan oleh
: Ustaz Adlan Abd Aziz dan AHLI-AHLI IBNU MAHDI RESEARCH TEAM
Tarikh & Masa: Ahad, 15 Januari 2012, 9:00 A.M to 1:00 P.M
Tempat: IIS Hall, No 1-5-2, Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur
Program ini PERCUMA.
Tempat adalah TERHAD!
DAFTAR DI = http://imrt-event2.eventbrite.com/
Tuesday, January 03, 2012
'Pelik" Bukan Ukuran
Tulisan ini khusus untuk mereka yang sering mengutamakan ukuran pemikiran sendiri dalam menerima atau menolak sesuatu pandangan sama ada dalam agama atau yang berkaitan urusan keduniaan.
Antara yang saya temui sama ada penulisan atau percakapan : ada mereka yang mudah menolak sesuatu yang kita sampaikan hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'tidak pernah didengari' dan yang sewaktu dengannya.
Persoalannya:
1. Adakah kita telah cukup penuh dengan maklumat sehingga kita boleh 'detect' sesuatu itu benar atau salah hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'boleh diterima akal' atau apa sahaja ukuran pemikiran kita semata?
2. Adakah semua perkara yang kita 'terima' sebagai kebenaran tidak ada unsur 'ajaib' atau 'pelik'? Ajaib dan pelik itu perkara yang biasa wujud dalam hidup tapi ia bukan sebab utk kita menolak sesuatu fakta atau kebenaran.
Kita pernah temui sebahagian yang mempertikaikan urusan agama atau pandangan ulama, malah mempertikaikan hadith sahih, mereka mendasarkan kepada 'boleh diterima akal' sbg syarat penerimaan dan 'tidak logik' atau 'pelik' sebagai syarat penolakan. Ini bukan penilaian yang tepat pada setiap keadaan.
Mari kita insafi kembali syarat penerimaan dan penolakan maklumat dalam diri kita masing2. Adakah cukup kita menyandarkan kpd 'pelik' dan 'tak logik' utk menerima dan menolak?
Begitu banyak perkara pelik bagi sebahagian manusia tetapi tidak pula pelik bagi yang lain. Begitu banyak juga situasi yang kita temui pada awalnya pelik tapi akhirnya setelah kita fahami maka ia amat 'logik' pula. Berhati2lah dalam menerima dan menolak sesuatu, terutama apabila ia melibatkan agama dan ilmuan dalam agama. Berhati2 itulah kunci kejayaan.
Antara yang saya temui sama ada penulisan atau percakapan : ada mereka yang mudah menolak sesuatu yang kita sampaikan hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'tidak pernah didengari' dan yang sewaktu dengannya.
Persoalannya:
1. Adakah kita telah cukup penuh dengan maklumat sehingga kita boleh 'detect' sesuatu itu benar atau salah hanya dengan ukuran 'pelik' atau 'boleh diterima akal' atau apa sahaja ukuran pemikiran kita semata?
2. Adakah semua perkara yang kita 'terima' sebagai kebenaran tidak ada unsur 'ajaib' atau 'pelik'? Ajaib dan pelik itu perkara yang biasa wujud dalam hidup tapi ia bukan sebab utk kita menolak sesuatu fakta atau kebenaran.
Kita pernah temui sebahagian yang mempertikaikan urusan agama atau pandangan ulama, malah mempertikaikan hadith sahih, mereka mendasarkan kepada 'boleh diterima akal' sbg syarat penerimaan dan 'tidak logik' atau 'pelik' sebagai syarat penolakan. Ini bukan penilaian yang tepat pada setiap keadaan.
Mari kita insafi kembali syarat penerimaan dan penolakan maklumat dalam diri kita masing2. Adakah cukup kita menyandarkan kpd 'pelik' dan 'tak logik' utk menerima dan menolak?
Begitu banyak perkara pelik bagi sebahagian manusia tetapi tidak pula pelik bagi yang lain. Begitu banyak juga situasi yang kita temui pada awalnya pelik tapi akhirnya setelah kita fahami maka ia amat 'logik' pula. Berhati2lah dalam menerima dan menolak sesuatu, terutama apabila ia melibatkan agama dan ilmuan dalam agama. Berhati2 itulah kunci kejayaan.
Subscribe to:
Posts (Atom)