Thursday, January 31, 2008

KESIBUKAN BUKAN PENGHALANG MENUNTUT ILMU AGAMA

Jika anda sibuk, kenapa anda masih ada masa untuk melakukan seribu satu macam perkara sampingan dalam hidup?

Jika anda sibuk, kenapa anda masih ada masa untuk bersama keluarga, keluar bersiar-siar, membeli-belah, berjumpa rakan-rakan, mempromosi jualan, menghadiri jamuan demi jamuan dan sebagainya?

Sebenarnya kita tidak sibuk. Tetapi kita kerap kali menuturkan perkataan 'sibuk' apabila kita tidak sempat melaksanakan sesuatu perkara. Maka tiada alasan lain (selalunya) yang lebih baik daripada 'sibuk'.

Ada orang pernah berkata kepada saya bahawa sejak meninggalkan bangku persekolahan, dia tidak pernah belajar agama lagi secara formal. Adakah masyarakat kita sebegini sibuk?

Kesibukan sering menjadi penghalang kepada segelintir masyarakat dari menuntut ilmu agama secara formal atau tidak formal.

Sedangkan menuntut ilmu agama adalah satu perkara yang kita boleh lakukan dengan pelbagai cara dan teknik.

Saya hanya ingin memberi satu contoh, iaitu belajar agama dari laman web Islamik. Ada laman web dalam Bahasa Melayu dan ada dalam Bahasa Inggeris. cuba peruntukkan masa yang tetap sama ada seminggu sekali, seminggu dua kali, seminggu tiga kali atau beberapa minit dalam setiap hari..untuk membuka laman web Islamik yang tertentu agar bertemu dengan perkara baru tentang agama kita. Itulah tujuan menuntut ilmu agama. Antaranya ialah mendapat perkara baru yang dahulunya kita tidak tahu.

Begitu juga dengan melayari laman web sebegini secara KONSISTEN merupakan satu cara untuk melembutkan hati dan mengubat kelemahan iman (iman bertambah dan berkurang).

Perkara yang paling penting ialah...KONSISTEN dan ISTIQAMAH.

insya Allah, anda mampu melakukanya!

No comments: