Saturday, January 19, 2008

Panduan Ulama Terdahulu Dalam Memelihara Kesahihan Hadith #1 - Bahagian akhir

SEKIRANYA ADA, AMBILLAH TAPI SEKIRANYA TIADA...
Setelah mencari, ditaqdirkan anda bertemu dengan kenyataan bahawa hadith yang satu itu adalah sahih, maka tenangkanlah diri anda dan cubalah beramal dengan memahaminya.
Tapi sekiranya hadith itu tidak sahih, tidak diketahui oleh orang berilmu, tiada dalam mana-mana buku yang mengumpulkan hadith sahih, tidak pernah dinilai sahih oleh mana-mana ahli hadith, maka tinggalkanlah ia. Tinggalkan sahaja hadith itu.
Sekiranya hadith itu berada dalam status ’tidak ditemui’, tinggalkanlah juga ia kerana kita masih belum pasti adakah ia sahih atau tidak. Tinggalkanlah ia sekejap dalam simpanan. Ada masa, teruskan mencari. Mungkin ada yang akan menjumpainya selain anda.
Setelah anda membaca huraian saya terhadap kata-kata Yazid Ibn Abi Habib, anda boleh membuat keputusan, adakah nasihat beliau masih relevan untuk kita pada zaman ini di negara ini? Wallahu a’lam.

* (bagi saya, nasihat ini amat sesuai dipraktikkan sebagai langkah segera untuk memulihkan kepekaan masyarakat terhadap hadith-hadith Rasulullah SAW. Ini pendapat saya, anda bagaimana?)

No comments: