Sunday, January 06, 2008

PANDUAN SURAH AL-KAHFI TENTANG PEMAKANAN SIHAT

Malam tadi ana berbual panjang dengan salah seorang sahabat yang dikasihi iaitu Presiden Institut al-Qayyim. Kalau nak kenal, bolehlah buka laman web Institut al-Qayyim - http://al-qayyim.dtdns.net/v01/ , pasti anda akan dapati banyak info berguna tentang Islam.

Apa yang penting, antara topik perbualan kami ialah satu ayat daripada Surah al-Kahfi. Ashabul Kahfi adalah pemuda-pemuda yang lari menyelamatkan iman dan jiwa mereka daripada ancaman pemimpin yang kufur pada satu masa dahulu. Setelah mereka bersembunyi di dalam sebuah gua, mereka telah ditidurkan oleh Allah SWT selama beratus tahun dan akhirnya Allah SWT mentaqdirkan mereka bangun daripada tidur yang panjang. Itu adalah sinopsis kisah Ahsabul Kahfi.

Apa yang menarik disebut oleh Presiden IQ ialah: kata-kata salah seorang daripada pemuda-pemuda itu ketika bangun dari tidur. Kata-kata beliau telah direkodkan di dalam Al-Quran dalam ayat no. 19:

Maksudnya:
"Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka bertanya-tanyaan sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya: "Berapa lama kamu tidur?" (sebahagian dari) mereka menjawab: "Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari". (Sebahagian lagi dari) mereka berkata: "Tuhan kamu lebih mengetahui tentang lamanya kamu tidur; sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya; dan hendaklah ia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar); dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu".
(Terjemahan diambil daripada laman web http://www.iiu.edu.my/deed/quran/malay/)

Lihatlah di dalam ayat itu terdapat perkataan 'makanan yang lebih baik' atau yang paling baik. Bukankah di dalam ayat seringkas ini terdapat panduan terhadap pemakanan yang sihat? Subhanallah, kita sebagai umat Islam kadangkala terlepas pandang panduan yang seindah ini dalam ayat yang seringkas ini.

sama-samalah kita 'renungkan' Al-Quran dan bukan setakat 'merenung' zahirnya sahaja.

No comments: