Saturday, February 02, 2008

Kalau Tak Sempat Baca, Dengarlah Bacaan Orang Lain

Masih lagi menyentuh isu sibuk...

Kesibukan sebahagian masyarakat kadangkala menjadikan mereka tidak sempat membaca..bukannya tak sempat membaca suratkhabar atau novel malah artikel dalam laman web, tetapi tak sempat membaca AL-QURAN.

Alasan demi alasan yang diberikan mungkin benar mungkin tidak. Namun begitu, saya ingin mencadangkan kepada mereka yang sibuk itu agar janganlah tinggalkan terus hubungan anda dengan AL-QURAN.

Allah SWT telah memberitahu kita di dalam ayat-ayat awal surah al-Anfal bahawa antara sifat seorang mukmin ialah bagaimana dirinya akan memberi tindak balas apabila mendengar bacaan AL-QURAN.

Firman Allah SWT di dalam ayat no.2 surah al-Anfal yang bermaksud:

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.

Maka pastikanlah dalam kereta atau di dalam pc atau laptop, anda menyimpan cd atau mp3 bacaan ayat-ayat suci AL-QURAN agar dapat anda dengar sesekali atau beberapa kali dalam sehari. Sekadar ingin memberikan tenaga kepada iman anda.

Sekali lagi saya ingatkan, kalau tak sempat baca, dengarlah bacaan AL-QURAN dari orang lain. Sekurang-kurangnya kita tidak terlalu JAUH dari AL-QURAN.

No comments: