Wednesday, May 18, 2011

Agama Bukan Milik Ulama Saudi Semata-mata

Mengapa tajuk ini? Tajuk ini berkaitan dengan sebahagian penuntut ilmu agama (bukan semua ya) yang asyik-asyik 'mengutamakan' dan 'mendahulukan' ulama dari Arab Saudi berbanding ulama lain. Ada yang bertanya: 'tak boleh ke?'. Bukan tak boleh, tapi...

Sebenarnya saya sendiri pun mengkagumi sebahagian ulama dari Arab Saudi seperti Dr.Salman al-Oadah (www.islamtoday.net) dan pengarang buku 'La Tahzan' iaitu Dr. Aidh al-Qarni serta lain-lain lagi. Tapi masalahnya ialah...

Sebahagian penuntut ilmu dan pendakwah di Malaysia ini terlalu mengagungkan para ulama dari Arab Saudi sehingga hampir semua pandangan yang terbaik mesti datang dari Saudi.

Kalau dari segi aqidah, ulama Saudilah yang paling jelas aqidahnya dan paling mantap penjelasannya. Merekalah yang boleh menentukan mana yang aqidah 'bersih' dan mana pula yang 'bercampur'. Kalau anda sebut golongan itu dan ini maka jawabnya 'mereka sesat tapi tak kafir', 'aqidah tak jelas', 'aqidah tak ikut salaf' dan sebagainya. Begitu mudah - ikut aqidah hasil penerangan ulama Saudi!

Kalau dari segi tafsir, tafsiran sanalah yang akan menang. Kalau ada perbezaan/khilaf dalam tafsir, maka tafsiran ulama Saudi jugalah yang paling 'tepat'. Kalau anda sebut ulama tafsir terkemuka lain seperti as-Sya'rawi, maka jangan terkejut kalau mereka akan semak berulang kali dengan tafsir dari Saudi - ikut tafsir ulama Saudi!

Kalau dari segi hadith, lagilah hebat. Ulama Saudi + ulama hadith salafi lainlah yang akan jadi penentu - tak payahlah susah payah nak tengok pandangan dan kajian ulama silam, cukup tengok ulama salafi moden, selesai masalah - dalam hadith, kena ambik ulama Saudi atau muhaddith salafi juga. Kalau kita sebut ulama lain, jangan kecik hati ya kalau mereka kata 'itu bukan muhaddith sebenar'.

Kalau dari segi fiqh, lagilah haru. Seolahnya ulama Saudi ni dialah penentu dan pemutus muktamad bagi semua perbezaan fiqh. Bawalah pandangan mazhab tu ke mazhab ni ke, mereka pasti akan tengok apa kata ulama Saudi lalu ..jeng jeng jeng - keluarlah pendapat yang kononnya paling 'rajih' kerana apa? - Fiqh ulama saudi yang terbaik!

Ingatlah sahabat penuntut ilmu:

1-Janganlah terpedaya dengan sangkaan kononnya ulama Saudi ni mewakili salafussoleh dan tidak ada yang lain melainkan salafussoleh.

2-Ingatlah fatwa2 mereka bukanlah mewakili aliran salafussoleh malah ada yang menyalahi fatwa salaf sendiri.

3-Memang kita hormati mereka kerana keilmuan dan kita tidak mencaci maki, tapi kita juga tidak boleh memperlekehkan dan memandang rendah ulama lain yang bukan salafi dan bukan saudi.

4-Pandangan ini akan membawa kpd - mengambil fatwa hanya dari ulama malaysia yg mengikut dan diiktiraf sebagai pembawa aliran salafi dan memandang rendah pula ulama lain yang tidak sealiran. Persoalannya ialah adakah kebenaran itu milik ulama Saudi sahaja atau ulama aliran salafi semata?

5-Bukalah mata, bukalah pandangan, bacalah buku yang banyak, belajarlah dari guru yang ramai, baru kita faham bahawa:

Agama bukan milik ulama SAUDI semata-mata!

8 comments:

Imran said...

sangat stuju..agama juga bukan milik mana2 kaum, bangsa, etc.

kalau kaum/bangsa tu tak buat macam yg Allah nak, even yg terhebat pun akan digantikan dgn yg nak perbuat dengan ikhlas sekelip mata sahaja.

~imran~
let's do goodness!

Anonymous said...

assalamualaikum. ingatkan posting tambahan mengenai cara shalat berjemaah tetapi arah arab saudi pula tajuknya?

IbrahimNuh said...

Assalaamu'alaikum warahmatullah..

Bodoh betul kamu ini.. Semua orang tahu perkara itu, kena terima pendapat orang lain.

Tujuan penulisan kamu ini tidak lain hanya membuatkan orang lain sangka buruk kepada para ulama.

Blog kamu ini boleh memecah belah umat. Maaf jika saya mengatakan kamu bodoh. Tetapi itu saja layaknya.

Adakah Imam Bukhari itu orang Arab? Saya berlepas diri dari perkataan kamu, semoga Allah membalas kamu dengan lebih baik dari apa yang kamu lakukan.

aku dr amin said...

syukran Tuan sheikh. amat menarik sekali. membuka minda ana untuk memahaminya

ManaratulHuda said...

maklumat mengenai rujukan ilmu syarie saudi semasa :
1- Tafsir: Fahd Rumi,Musaid Toyyar,Muhammad Khudhair.
2- Hadith: Abdul Karim Khudhair, Falih Sgoghir, Ibrahim al Lahim, Saad Humayyid.
3- Fiqh : Muhammad Shanqitiy, Abdul Aziz Thorifiy, ٍSoleh Luhaidan, Said al Qahtani.
4- Dakwah : Nasir al Umar, Salman al Awdah, Ali al Qarni.
5- Aqidah: Abdul Rahman Mahmud, Abdullah al Barrak, Safar al Hawali..

Hakikatnya ulama' saudi belum menjadi rujukan di Malaysia hatta kepada mereka yang mendakwa manhaj salaf. Budaya ulama' saudi pun sebenarnya tidak suka menonjol diri. Hanya semata-mata merujuk kepada beberapa website yang berpengkalan saudi terus membuat rumusan bahawa itu pendapat ulama' saudi adalah kurang tepat. Banyak website yang menjadi rujukan masyarakat saudi tidak dikenali pun di Malaysia.

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz,

Saya setuju dengan article ustaz. Cuma saya pernah mendengar satu hadith yang bermaksud lebih kurang "Ilmu yang benar tu akan dikembalikan di madinah seperti ular kembali ke sarang"...lebih kurang begitulah maksudnya..buleh ustaz jelaskan maksud hadith tersebut. Jazakallahukhair...p/s maaf ustaz tak biasa post kat blog so tak sempat nak buat ID...harap ustaz tak marah kerana tak memperkenalkan diri.

Anonymous said...

Saudara IbrahimNuh,

Perkataan yang biadap yang saudara gunakan.

Anda mungkin sedang tertidur... fenomena taksub kepada ulama saudi memang wujud.

Jangan memperbodohkan diri anda. Maaf kalu kasar skit.

Imran said...

jangan kata org bodoh..tak baik.