Wednesday, June 09, 2010

Setiap Hari Kita Adalah Insan Baru....dengan syarat..

Dengan syarat....kita sentiasa menambahkan ilmu.

Di antara penyakit merbahaya yang melanda sebahagian kita - bahkan termasuk penulis sendiri - ialah kita berhenti menambah ilmu. Ilmu kita menjadi statik dan kita tidak ada modal kecuali apa yang telah sedia ada dalam kotak ingatan semata.

Malah penyakit ini akan merebak menuju satu tahap yang lebih kronik - kurang nafsu dalam mencari dan menambah ilmu. Apa lagi penyakit yang paling kronik melebihi penyakit kurang berminat, kurang 'passion' dalam mencari ilmu? Tolong beritahu saya.

Bukan ilmu tentang dunia sahaja. Ilmu agama bagaimana pula? Bukan ilmu tentang agama semata-mata, ilmu keduniaan apa ceritanya?

Apa pandangan anda tentang orang yang hilang nafsu pada keduanya???

Sepatutnya setiap hari kita adalah manusia baru. Manusia baru dengan ilmu baru, pengetahuan baru, pengalaman baru, semangat baru. Mungkin kita akan terbabas beberapa ketika, namun kita akan bangkit kembali mencari dan menambah sesuatu yang baru. Itulah manusia yang menikmati dan menghargai nilai kehidupan.

Jangan jadi manusia statik dan mundur. Bukan mundur dengan maksud undur. Tetapi mundur dengan maksud orang lain sudah ke depan dengan ilmu baru sedangkan kita masih tetap di situ. Kita ditinggalkan. Walaupun kita telah melangkah, namun kenapa berhenti sekarang?

Semoga menjadi renungan untuk saya sendiri....dan anda mungkin?

No comments: