Wednesday, January 06, 2010

Menulis Tentang Ilmu Agama - Hak Semua ?

Memang hak semua...tapi 'semua' itu mestilah menyedari dan menyedarkan diri agar dirinya benar-benar bersedia. Tak mungkin saya yang bukan ahli dalam bidang falsafah ingin menulis seolah saya faham dan tahu...begitulah dikiaskan dengan bidang lain.

Saya ulang lagi..memang hak semua...tapi mari kita fikirkan dulu...

adakah kita rela 100 orang menulis beratus muka surat tentang agama dengan kesalahan demi kesilapan...atau kita dapat 10 orang yang menulis beberapa helaian tetapi tepat dan bermanfaat?

Bagi mereka yang berfikiran positif (mungkin terlalu +ve), mereka mungkin akan menyokong ramainya yang menulis tentang agama...biar lagi ramai, lagi banyak, lagi bagus. Tapi adakah semestinya begitu sifirnya?

Saya memilih pendapat yang mungkin dilihat (-ve) iaitu hanya yang benar-benar bersedia menulis beberapa helaian yang berkualiti. Supaya dapat kita minimumkan kesilapan...supaya ilmu itu tinggi kedudukannya untuk kita berusaha mencapainya dengan kesungguhan.

(idea yang diolah daripada pemikiran salah seorang tokoh hadith masa kini - yang mungkin tidak popular - Dr.Ibrahim al-Laahim, buku: al-Jarh wa al-Ta'dil.

1 comment:

Amri Mat Saaid said...

Salam ustaz

Setuju sangat