Saturday, September 26, 2009

NAK JADI AHLI HADITH? MULAKAN DENGAN 'HADITH 40'...


PERHATIAN UNTUK PEMINAT DAN PENUNTUT ILMU HADITH...

Jangan terlalu bercita-cita besar untuk membaca atau mempelajari buku-buku 'besar' dalam hadith seperti buku Sahih al-Bukhari (7 ribu hadith lebih) atau Sahih Muslim (7 ribu hadith lebih) atau Musnad Ahmad (hampir 30 ribu hadith)....

Tapi mulakanlah dengan buku-buku ringkas dan kecil yang menjadi langkah permulaan bagi para ulama zaman berzaman...contohnya? Buku 'Hadith 40' karya imam hadith dan fiqh terkenal iaitu Imam Yahya Bin Syaraf al-Nawawi - Imam Nawawi (wafat 676 Hijrah).

Kenapa buku kecil ini penting?

1- Ia disusun oleh seorang imam yang hebat dalam hadith (kenali siapa al-Nawawi).

2- Ia disusun khas untuk penuntut ilmu hadith (sila baca pendahuluannya).

3- Ia mengumpulkan 42 hadith (ya, bukan 40 tapi 42) hadith penting yang ringkas tapi padat maknanya.

4- Hadith-hadith itu merupakan kaedah-kaedah penting yang sentiasa diperlukan oleh para penuntut ilmu hadith kerana ia berkaitan hampir kesemua topik berkaitan aqidah, ibadah dan akhlak Islam.

5- Majoriti hadith di dalamnya adalah daripada hadith-hadith Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim.


Nasihat saya kepada peminat/penuntut ilmu hadith:

i- Cubalah untuk membaca dari awal hingga habis buku ini.

ii- Jika mampu, hafal sebahagiannya atau kesemuanya (kalau nak jadi muhaddith, takkan 42 hadith pun dianggap banyak?) belum cuba belum tahu..cubalah dulu!

iii- Jika berkesempatan dan mampu menyelidik, pelajarilah 'sanad' bagi setiap 'matan' hadith 40 ini kerana ia amat menarik dan amat berbaloi bagi menambah penguasaan terhadap ilmu hadith. Contohnya? Lihatlah buku karya Ibn Rajab al-Hanbali yang bertajuk Jami' al-'Ulum wa al-Hikam - ia merupakan buku yang menghuraikan 'sanad' dan 'matan' hadith 40 ini ditambah dengan lapan lagi hadith pilihan Ibn Rajab sendiri. bacalah buku ini dan anda akan dapati ia amat menarik!

iv- Setelah menguasai buku kecil ini, bolehlah kita berbicara tentang buku-buku hadith yang lebih besar, lebih panjang dan lebih susah untuk dipelajari.


INGAT, ILMU ADA TANGGANYA DAN TINGKATNYA...MANA MUNGKIN KITA BOLEH MELOMPAT TERUS KE ATAS TANPA MELALUI YANG DIBAWAH....

* semoga nasihat ini mendapat tempat di hati kita...

2 comments:

Syawal Ipoh said...

Salam Ustaz...

InsyaAllah nasihat ini akan dimanfaatkan...

..::بشرى::.. said...

nsihat yg baik utk org seperti sy