Monday, June 15, 2009

Orang Bukan Islam Memuji Islam...

Mungkin ramai yang telah tahu...mungkin ramai yang telah membacanya. Namun saya suka untuk menukilkannya bagi berkongsi bersama yang belum tahu. Terima kasih kepada Institut Ibnu Hajar, Melaka yang sudi memberikan cenderahati kepada saya - sebuah buku karya Dr. Danial Zainal Abidin bertajuk 'Tip-Tip Cemerlang Daripada Quran'. Inilah antara nukilan yang menarik dari buku tersebut, m/surat 10-14.

1- Gottfried Wilhelm Leibniz dalam 'Theodize' (1710) memuji Nabi Muhammad SAW kerana menyebarkan agama fitrah untuk manusia sejagat.

2- Voltaire dalam 'Essai Sur Les Moeurs' berpendapat Nabi Muhammad SAW adalah seorang yang bijaksana, mempunyai visi yang jauh serta seorang panglima perang yang agung.

3- Dr. Robert Briffault dalam 'The Making Of Humanity' memuji toleransi agama [ada zaman pemerintahan Islam di Cordova, Sepanyol.

4- Karen Armstrong dalam 'MSNBC News Online' berkata: "tidak ada satu pun agama utama di dunia yang benar-benar memuliakan wanita, termasuk agama Kristian. Agama-agama ini adalah agama-agama yang didominasi oleh kaum lelaki. Sebaliknya Nabi Muhammad SAW begitu serius memberikan kebebasan kepada wanita".

5-Carleton S. (Carly) Fiorina - mantan pengerusi Hewlett-Packard Company - dalam satu ucapan di Minnesota (2001) - merumuskan bahawa tanpa tamadun Islam, barat tidak dapat mengecap era kebangkitan.

6- Lancelot Lawton dalam 'The Sphere' berkata : "saya terpaksa mengakui agama Muhammad adalah lebih sesuai di Afrika daripada agama kristian. Malah ia mungkin juga lebih sesuai bagi dunia keseluruhannya".

Saya nukilkan juga di sini kata-kata Dr.Danial selepas beliau menyebutkan maklumat-maklumat di atas ... "tidakkah ajaran yang dipuji dan dikagumi oleh pemikir-pemikir bukan Islam ini sepatutnya membanggakan kita?".

Jom kita fikirkan bersama!

4 comments:

KaYRaiL FaREasT said...

MINTA SANGAT KEIZINAN untuk ambil artikel ini ke blog ana..jemput ya.. ke http://destinasimu.blogspot.com/

alitantawi said...

orait. terima kasih.

Abdul Karim Rahman said...

Assalaam. Kita bertemu di IBH dan berbual panjang lebar setelah selesai wacana. Syukur kepada Allah yang telah mengizinkan pertemuan tersebut.

alitantawi said...

Ya tuan. Banyak idea dan suntikan smangat yang saya dpt dari pertemuan itu juga. jazakallah.