Thursday, January 08, 2009

Penuntut Ilmu Agama...Tiada Noktah Baginya!


Apabila anda penuntut ilmu agama - sama ada yang bersijil atau ijazah atau tidak - anda perlu berkata pada diri sendiri:

'jangan berhenti belajar...jangan berhenti mencari...jangan berhenti membaca'

dan perlu ada dalam diri anda satu bisikan:

'makin lama aku mencari, makin banyak yang belum ku temui'

JANGAN sekali-kali bisikan itu bertukar:

'makin lama aku mencari,nampaknya...aku yang paling mengerti!!'

maka diri mula berkata:

'aku tak perlu 'banyak' belajar...aku tak perlu 'sibuk' mencari...aku akan 'kurangkan' membaca..'

'aku perlu 'banyak' mengajar, aku perlu 'sibuk' menunjuk ajar, aku perlu 'banyakkan' menulis untuk dibaca.. '

MUNGKIN penghujungnya...

'hanya aku...dan aku dan aku....aku lebih tahu....bukannya kamu!' NA'UDZUBILLAH..

MUNGKIN JUGA penghujungnya...

'aku tertipu...aku tak tahu....aku hanya penuntut ilmu!' ..ALHAMDULILLAH..

....ingatan untuk diriku dan dirimu...kita semua penuntut ilmu...

No comments: