Monday, August 04, 2008

Setelah Berduka...Nikmat Allah SWT Tiba Jua...

*Artikel ini saya ambil dari www.al-ahkam.net , ia ditulis dengan penuh rasa gembira dan syukur kerana dapat bertemu salah seorang ulama yang dikagumi...selamat membaca walaupun agak panjang sikit..

Tiada terduga walau dalam mimpi...nikmat Allah SWT yang wajib disyukuri....Bertemu Dr. Hamzah al-Malibari...

Siapa yang dapat menduga apabila tokoh yang dikaguminya melalui penulisan, tiba-tiba berada di depan mata? Tiada yang dapat menggambarkan kegembiraan apabila dapat bersua muka dengan seorang tokoh hadith masa kini yang merupakan salah seorang pengkaji hadith yang mendokong pemikiran 'manhaj al-Mutaqaddimin'.

Beliau ialah Dr. Hamzah al-Malibari, salah seorang tenaga pengajar di salah sebuah universiti di Dubai, UAE. Tanpa diduga, Dr. Hamzah telah datang ke Malaysia untuk menziarahi sanak saudaranya di Seremban, N.Sembilan. Maka salah seorang tenaga pengajar hadith terkemuka UIA, Dr. Abu al-Laith al-Khair Abadi (yang merupakan rakan Dr. Hamzah semasa di Univ. Umm al-Qura, Mekah) telah meminta beliau menyampaikan satu ceramah di UIA berkaitan - pengajaran ilmu hadith yang berkesan dan isu-isu berkaitan beberapa kelemahan dalam kajian sebahagian pengkaji hadith masa kini.

Wakil Jabatan Hadith, AAN, Mat_Lughowiyyat (Penasihat JH), alitantawi (penyelaras JH) serta al-Barlizi (panel JH) telah berkesempatan untuk menghadiri ceramah tersebut yang diadakan baru-baru ini di UIA. Alhamdulillah, ceramah itu juga telah berjaya dirakamkan melalui kamera video AAN.

Kami amat gembira bukan hanya kerana dapat bertemu dengan Dr. Hamzah, malah juga disebabkan oleh akhlak mulia Dr. Hamzah yang tidak jemu melayan soal jawab para pensyarah dan pelajar UIA yang hadir termasuk soalan daripada wakil JH AAN. Beliau juga tidak bosan melayan para hadirin sebelum dan selepas ceramah.

Beliau membentangkan satu ceramah yang padat berkaitan pengajaran ilmu hadith yang sepatutnya dilakukan pada masa kini. Beliau juga menegaskan tentang kepentingan menghormati kajian ulama terdahulu serta meletakkannya pada kedudukan yang sepatutnya. Beliau juga memberikan beberapa contoh 'kegopohan' dan 'kecelaruan' yang berlaku pada sebahagian pengkaji moden yang menyangka bahawa mereka juga boleh menyaingi kehebatan ulama hadith terdahulu. Kepetahan beliau membentangkan ceramahnya dalam Bahasa Arab amat menarik kerana Bahasa Arab bukanlah bahasa ibundanya. Insya Allah, rakaman video ceramah beliau akan diusahakan agar dapat dimuatkan dalam AAN secepat mungkin.

Biodata ringkas Dr. Hamzah al-Malibari:

Dilahirkan di Kirala, India pada tahun 1952, memperolehi pendidikan awal di India, seterusnya menyambung M.A. di Universiti al-Azhar, Mesir, menyambung Phd di Universiti Umm al-Qura, Mekah.

Bertugas di beberapa buah universiti di negara-negara Arab sehinggalah sekarang, di UAE.

Beliau menulis beberapa buah buku yang terkenal seperti:

– الحديث المعلول – قواعد وضوابط –

الموازنة بين المتقدمين والمتأخرين في تصحيح الأحاديث وتعليلها

نظرات جديدة في علوم الحديث تصحيح الحديث عند ابن الصلاح

عبقرية الإمام مسلم في ترتيب أحاديث مسنده الصحيح

كيف ندرس علم تخريج الحديث

2 comments:

hillmie said...

salam,
ada penterjemah tak ustaz?? kalau video tue disertakan terjemahan lagi baik..

alitantawi said...

insya Allah..sedang diusahakan. bagus idea tu.