Sunday, April 01, 2007

MENDIDIK ANAK PERLUKAN MATLAMAT

Bercakap tentang persoalan mendidik anak, setiap ibu bapa sebenarnya (sedar atau tidak) mendidik dan memberi bimbingan berdasarkan matlamat dan cita-cita mereka. Percaya atau tidak, kebanyakan ibu bapa mendidik anak-anak (atau berusaha mencari orang yang boleh mendidik) bertujuan hanyalah sekadar untuk anak itu berjaya di dunia SAHAJA.
Sedangkan sepatutnya (saya dan sesiapa sahaja yang mempunyai anak) perlu melihat lebih jauh..jauh sehingga kepada hari akhirat yang merupakan hari yang amat penting bagi setiap insan. Perlu difikirkan tentang anak ini...adakah dia akan selamat di akhirat? Adakah dia mampu menjadi ahli syurga? Bagaimanakah nasibnya bermula daripada alam kubur sehingga hari dibicarakan? Bukankah kita juga akan dihimpunkan di sana bersama semua anak kita? Apakah perasaan kita apabila diri kita terlepas daripada neraka tetapi anak kita tidak?
Maka mendidik anak perlukan matlamat...untuk anak itu berjaya di dunia dan juga di AKHIRAT. Semoga Allah memberikan kita ilmu dan kekuatan untuk mendidik anak-anak ke arah matlamat yang jelas dan terpimpin.

No comments: