Monday, September 25, 2006

SELAMAT DATANG RAMADHAN

Ramadhan Penghapus Dosa
Ramadhan penghapus dosa….inilah yang perlu disedari oleh kita. Rasulullah SAW telah menyatakan bahawa setiap Ramadhan itu merupakan penghapus dosa. Baginda juga menyatakan bahawa sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka Allah SWT akan mengampunkan dosanya yang telah dilakukan. Inilah peluang yang perlu kita gunakan.
Dosa yang banyak akan membebankan kita setelah kita melangkah ke alam akhirat. Orang berdosa tidak akan dapat memasuki syurga melainkan setelah disiksa terlebih dahulu di dalam neraka. Tidak berbaloi sekiranya kita bahagia di dunia dengan wang ringgit, pangkat dan keluarga tetapi di akhirat kita disiksa dengan pelbagai siksaan hanya kerana dosa kita yang banyak.
Marilah kita sama-sama berpuasa dengan mengharapkan pengampunan dari Allah SWT. Tanpa pengampunanNya, kita akan terus dibelenggu dosa yang bakal menyusahkan kita di akhirat sana.

Ramadhan Mendidik Jiwa

1- Mendidik jiwa agar mempunyai kekuatan menahan nafsu. Ini bakal menyediakan diri kita supaya semasa dan selepas Ramadhan kita akan lebih mampu bertahan dengan ajakan nafsu yang menyeru ke arah maksiat.

2- Mendidik jiwa agar merasai sedikit kesusahan dan keperitan kerana lapar dan dahaga. Di seluruh dunia, ada sahaja umat Islam yang kelaparan dan hidup dalam serba tidak mencukupi. Kalau kita hanya berlapar pada siang hari, bayangkan betapa susahnya orang lain yang terpaksa berlapar pada siang dan malam?

No comments: