Thursday, December 17, 2009

Buku Cadangan: Safahaat Min Sabr al-Ulama' - Syeikh Abu Ghuddah


Di antara buku yang begitu penting dalam hidup saya ialah sebuah buku hasil karya salah seorang ahli hadith terkemuka zaman ini - Syeikh Abd. Fattah Abu Ghuddah (meninggal pada 1997) betajuk:

صفحات من صبر العلماء على شدائد العلم والتحصيل


Buku ini mengumpulkan kisah-kisah para ulama dalam mengharungi kesusahan menuntut ilmu.
Tetapi ia bukan buku biasa...ia buku hasil karya Syeikh Abu Ghuddah!

Sepanjang membaca karya-karya Syeikh Abu Ghuddah sejak di universiti lagi - juga setelah seringkali mendengar daripada sahabat-sahabat yang sudah lama mengkaji buku-buku Syeikh ini, saya dapati buku-buku SYeikh ABu Ghuddah amat menarik, bagi sesiapa yang membacanya...

Namun paling menarik ialah huraiannya. Beliau akan menghuraikan apa sahaja yang dirasakan perlu. Memang seringkali 'nota kaki' dalam buku beliau amat panjang sehingga boleh diasingkan menjadi sebuah buku lain!

Beliau amat mementingkan soal bahasa dan baris serta bagaimana menyebut sesuatu perkataan dengan betul. Berlainan dengan buku-buku Arab lain yang sering mengabaikan baris, buku-buku beliau penuh dengan panduan baris terutama perkataan yang jarang ditemui atau perkataan yang telah lama digunakan dan mengelirukan.

laman web syeikh Abu Ghuddah - www.aboghodda.com


Berbalik kepada buku 'Safahat' yang ingin saya ceritakan di awal tadi...

Buku ini mengumpulkan kisah para ilmuan Islam - dalam pelbagai jenis ilmu - sejak zaman berzaman dan menumpukan kepada - kegigihan dan susah payah yang mereka harungi.

KENAPA BUKU INI PENTING?

- Kerana ia kisah para ilmuan Islam dalam sejarah kegemilangan Islam.

- Kerana merekalah yang memelihara ilmu itu untuk generasi seterusnya termasuk kita.

- Buku ini memberikan inspirasi dalam mencari ilmu dan tidak sekadar berpuas hati dengan apa yang ada.

- Buku ini merupakan lambang gabungan antara usaha dan tawakkal.

- Kisah mereka merupakan gabungan antara keimanan dan kesungguhan...bukan seperti ilmuan bukan Islam yang kurang keimanan walaupun ada usaha dan ilmu.

- Kisah-kisah ini sebenarnya jarang diketahui kerana ia 'tersembunyi' dalam buku-buku sejarah yang berjilid-jilid...akhirnya ia dikeluarkan kembali oleh ulama seperti Syeikh Abu Ghuddah.


* Buku ini sekadar pengetahuan saya ada dalam Bahasa Arab shaja. Mungkin ada sahabat-sahabat yang pernah bertemu dengan terjemahannya ke dalam Bahasa Melayu atau Inggeris. Apa yang penting...cuba dapatkannya terutama bagi yang mampu membaca dalam Bahasa Arab.

ini alamat untuk muat turun buku ini dalam bentuk pdf:

http://s203995553.onlinehome.us/waqfeya/books/02/0126.rar

insya Allah saya akan kongsikan bersama kisah-kisah ini dalam tulisan akan datang...insya Allah.

1 comment:

nasser said...

Memang menarik buku nie . Dan karangan2 dan tahkik sheikh abu ghuddah teliti . Beliau amat menitikberatkan fakta2 yang benar . Rehlah2 dan kisah2 ulamak dalam buku nie memang hebat malah ada sebahagiannya luar dari kebiasaan adat atau kita boleh katakan karamah yang berlaku .