Sunday, October 12, 2008

Al-Quran Bercerita Tentang Manusia - 2


MANUSIA ANTARA 'NIKMAT' DAN 'MUSIBAT'

Alhamdulillah, bertemu sekali lagi dalam siri kedua 'Al-Quran Bercerita Tentang Manusia' di bawah tajuk 'Manusia Antara Nikmat Dan Musibat'.

Kehidupan ini adakalanya cerah dan adakalanya mendung. Ada ketikanya kita merasakan bahawa kitalah manusia yang paling beruntung di dunia ini, namun ada masanya dunia kita gelap seolah kitalah manusia terakhir yang hidup di dunia ini. Kita selalu mendengar ungkapan manusia bahawa hidup ini ibarat roda, terkadang kita di atas dan terkadang kita di bawah. Begitulah kehidupan di dunia ini yang tidak kekal, tiada nikmat yang kekal dan tiada pula azab yang kekal.

Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.
(Surah al-Anbiya' - ayat 35)

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Surah al-Baqarah - ayat 155)

Sabda Rasulullah SAW:

Alangkah hebatnya kehidupan seorang mukmin. Seluruh hidupnya adalah ganjaran kebaikan. Sekiranya dirinya memperolehi nikmat, dia bersyukur lalu ia menjadi kebaikan untuk dirinya. Sekiranya dirinya ditimpa musibah, dia bersabar lalu ia menjadi kebaikan untuknya.
(Hadith riwayat Muslim - no.7692)

AL-QURAN BERCERITA TENTANG SIKAP MANUSIA MENGHADAPI NIKMAT DAN MUSIBAH

Saya masih ingat pesanan berharga salah seorang pensyarah di universiti dahulu (Dr. Bahjat) ketika saya dan rakan-rakan menziarahi beliau selepas menjalani satu pembedahan. Ketika mana kami bertanyakan tentang keadaan kesihatannya, beliau menjawab...'Beginilah dunia. Hanya satu tempat di mana tiadanya kesusahan atau kesakitan...SYURGA'. Terdiam sejenak kami merenung kata-kata itu!

Lihatlah ayat-ayat berikut yang merupakan antara ayat Al-Quran yang menceritakan sikap dan tindak balas sebahagian manusia ketika berdepan dengan nikmat kesenangan dan musibah kesusahan.

1- Surah Yunus - ayat 12:

Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia kepada Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon agar dihapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya.Demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.

2- Surah Yunus - ayat 21:

Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat sesudah mereka ditimpa sesuatu kesusahan, mereka dengan serta-merta melakukan rancangan mereka menentang ayat-ayat keterangan Kami dengan mendustakannya dan mengingkarinya. Katakanlah (wahai Muhammad): "Allah lebih cepat melakukan rancangan menentangnya!" Sesungguhnya malaikat-malaikat utusan Kami sentiasa menulis akan rancangan tipu daya yang kamu jalankan itu.

3- Surah al-Isra' - ayat 67:

Dan apabila kamu terkena bahaya di laut, (pada saat itu) hilang lenyaplah (dari ingatan kamu) makhluk-makhluk yang kamu seru selain dari Allah; maka apabila Allah selamatkan kamu ke darat, kamu berpaling tadah (tidak mengingatiNya); dan memanglah manusia itu sentiasa kufur (akan nikmat-nikmat Allah).

4- Surah al-Isra' - ayat 83:

Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah ia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia merasai kesusahan, jadilah ia berputus asa.

5- Surah Fussilat - ayat 49 hingga 51:

Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan. Dan kalau ia ditimpa kesusahan maka menjadilah ia seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah).

Dan demi sesungguhnya! Jika Kami beri dia merasai sesuatu rahmat dari Kami sesudah ia ditimpa sesuatu kesusahan, berkatalah ia (dengan sikap tidak bersyukur): "Ini ialah hakku (hasil usahaku semata-mata), dan aku tidak fikir bahawa hari kiamat akan berlaku; dan kalaulah aku dikembalikan kepada Tuhanku (sekalipun), sudah tentu aku aKan beroleh kebaikan di sisiNya (seperti kesenanganku sekarang ini)!" Maka demi sesungguhnya! Kami akan memberi tahu kepada orang-orang yang kufur ingkar itu akan keburukan apa yang mereka telah kerjakan, dan Kami akan beri mereka merasai azab seksa yang seberat-beratnya.

Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar.


6- Surah al-Ma'arij - ayat 19 hingga 22:

Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); -

Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah;

Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut;

Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang.



Ini hanyalah sebahagian daripada ayat-ayat yang berkaitan sikap sebahagian manusia ketika ditimpa kesusahan atau menerima nikmat kesenangan.

Sikap yang sepatutnya bagi seorang mukmin ketika mendapat kesenangan dan nikmat ialah - bersyukur dan menambahkan lagi ketaatan. Manakala sikap yang seharusnya pada diri seorang muslim ketika ditimpa kesusahan ialah - bersabar dan tidak berubah dari mentaati Allah SWT.

Alangkah mudahnya apabila dituturkan...namun amat payah untuk kita amalkan. Semoga Allah SWT membantu kita.

Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.

(Surah al-Baqarah - ayat 155 hingga 157)

Bersyukurlah...

Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.
(Surah al-Baqarah - ayat 172)

dan bersabarlah...

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).
(Surah Aali Imran - ayat 200)

Marilah kita sama-sama hayati doa Nabi Sulaiman alaihissalaam - Satu contoh ikutan bagi orang-orang yang dilimpahi nikmat kesenangan dunia- :

" Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku - dengan limpah rahmatMu - dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh"
(Surah al-Naml - ayat 19)

Begitu juga kita amati kata-kata Nabi Yaakub alaihissalaam ketika menanggung kehilangan anaknya Nabi Yusuf alaihissalam - Satu contoh ikutan bagi manusia yang ditimpa kesusahan- :

Mereka berkata: "Demi Allah, ayah tak habis-habis ingat kepada Yusuf, sehingga ayah menjadi sakit merana, atau menjadi dari orang-orang yang binasa".

(Nabi Yaakub) menjawab: "Sesungguhnya aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu) dari Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya.

Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya ,dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir".

(Surah Yusuf - ayat 85 hingga 87)

Insya Allah, bersambung lagi dalam siri seterusnya.

No comments: