Wednesday, February 07, 2007

PANDUAN RINGKAS SEKIRANYA ANDA TERJUMPA SEBUAH HADITH

JIKA ANDA TERJUMPA SEBUAH HADITH…

1- Pastikan siapakah yang meriwayatkan hadith itu. Cara yang paling mudah ialah bertanya kepada orang yang berilmu tentang hadith. Cara lain ialah dengan anda sendiri mencarinya dalam buku-buku hadith. Ini kerana…

2- Anda perlu mengetahui kesahihan hadith. Untuk mengetahui kesahihan hadith, kebiasaannya kita perlu mengetahui sumber asal hadith tersebut. Cara mudah untuk mengetahui kesahihan sesebuah hadith ialah dengan bertanya kepada orang yang mengetahui. Jika anda mampu, bolehlah mengkaji pendapat ulama terdahulu dan masa kini.

3- Jika hadith itu dhaif, maka ia diragui sama ada benar-benar datang dari Rasulullah SAW atau tidak. Hadith sebegini tidak boleh disebutkan sebagai ‘hadith sahih’ atau ‘sabda Rasulullah SAW’ kerana kita tidak pasti. Semua ulama hadith menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh digunakan dalam persoalan hukum dan aqidah.

4- Jika hadith itu palsu, maka ia langsung tidak boleh dikaitkan dengan diri Rasulullah SAW. Sekiranya maksudnya tidak menyalahi syariat, maka gunakanlah ia tetapi bukan sebagai hadith tetapi sebagai kata-kata hikmah.

5- Jika hadith itu sahih, maka ia bolehlah diceritakan kembali atau ditulis sebagai sebuah ‘hadith Rasulullah SAW’ atau ‘sabda Nabi’.

6- Jika hadith itu mengandungi sesuatu hukum atau saranan, maka pelajarilah maksud hadith tersebut daripada ahli ilmu agar kita tidak tersalah faham lantas tersalah pula dalam beramal.

7- Sebarkanlah hadith itu kepada orang lain agar kita tergolong dalam kalangan orang yang menyampaikan dan menyebarkan hadith Rasulullah SAW.

Selamat mencuba!

No comments: