Saturday, January 30, 2010

Masih Ada Yang Percaya...

Percaya apa?

Percayakan ramalan, tilikan, jangkaan masa depan, penentuan nasib baik dan buruk...sudah sekian lamanya para ahli ilmu menjelaskan dengan bukti dan kajian...tapi..Masih Ada Yang Percaya.

Puncanya? Keinginan yang teramat sangat untuk berjaya. Keinginan yang teramat sangat untuk tahu masa depan. Ada juga yang secara berseloroh berkata - syok-syok saja. Bukannya percaya pun. Tapi..Masih Ada Yang Percaya.

Kalau suka-suka, kalau syok-syok dan tak percaya, kenapa masih ada masa untuk membuat ramalan atau membaca tafsiran? Ada yang membaca muka, tapak tangan, tarikh lahir, hari lahir, nama penuh, kedudukan dalam keluarga....dari mana semuanya ini? Dari Al-Quran? Hadith Nabi SAW? Ternyata mereka yang melakukannya pun tidak berkata sebegitu. Tapi..Masih Ada Yang Percaya.

Tidakkah kita perlu kenali latar belakang orang-orang ini? Sekurang-kurangnya dari manakah dia belajar 'ilmu masa depan' sebegitu hebat? Adakah ia diajar di universiti? Kalau sekadar belajar tentang 'merancang' masa depan, kenapa pula dia boleh menjadi seorang yang 'mengetahui dengan tepat' masa depan seseorang? Tapi..Masih Ada Yang Percaya.

Orang yang percayakan ramalan sebegini (atau buat-buat percaya) kebanyakannya berpelajaran...berijazah....bijak...kelihatannya begitu moden. Tapi...ya betul...Masih Percaya...

Dan yang menyedihkan...dalam kalangan orang yang 'percaya' dan orang yang 'meramal' itu ada yang beragama Islam...


Adakah itu yang diajar kepada kita?

No comments: