Wednesday, September 24, 2008

Dari Pantai Balok....Kuantan (Kejutan Ramadhan)


Alhamdulillah...sesekali dapat mengambil angin di luar Lembah Klang bersama rakan-rakan dalam program bersama guru-guru Bahasa Arab dari pelbagai negeri.

Banyak yang diperolehi dalam program2 sebegini. Maklumat baru, kemahiran baru, bertukar pengalaman dan sebagainya.

Sesekali manusia perlu juga bertukar 'angin' untuk menimba pengalaman baru dan memperbaiki kelemahan diri. Terkadang kita dapat memperolehi pengalaman berbentuk 'emosi' dan tidak sekadar maklumat berbentuk fakta.

Contohnya seorang ustaz yang menjadi imam subuh pagi ini. Bacaannya (walaupun tidak begitu ber'lagu' atau ber'tarannum') tapi cukup menyentuh hati. Bacaann surah al-Soff dari beliau saya dapati 'berlainan' dan saya kehairanan selepas solat. saya bersyukur.

Selepas subuh saya berbincang pula dengan dua sahabat 'senior' semasa di universiti dahulu. Ternyata banyak faedah yang saya perolehi.

Sekarang kami baru selesai sesi pertama dalam program berkaitan sukatan pelajaran Bahasa Arab.

Semoga ilmu dan iman saya terus bertambah hasil bergaul dengan sahabat2 di sini.

KEJUTAN RAMADHAN!

Saya akhirnya dapat bertemu dengan seorang senior dari universiti dahulu (baru sampai pagi ni) yang merupakan seorang senior dan guru - mendidik saya mengenali 'alam' buku dan kitab, mendidik saya ketekunan seorang pengkaji dan merupakan guru dan pendorong saya dalam bidang hadith, termasuk menganugerahkan sanad (utk tabarruk)

Alhamdulillah..alhamdulillah....

No comments: