Saturday, March 22, 2008

SEMPENA MAULIDURRASUL, FIKIRKANLAH...



1- Sejauh mana maklumat kita tentang diri Rasulullah SAW, kehidupannya, perjuangannya, kejayaannya, kehebatannya...telah kita 'update' atau kemas kini? Adakah kita masih di tahap lama?

2- Berapa kalikah mata kita menatap nama Muhammad atau Rasulullah SAW dalam sehari atau seminggu?

3- Selain berselawat di dalam tasyahud (solat), adakah kita memperbanyakkan selawat pada tempat dan keadaan lain? Atau adakah kita berselawat sekiranya kita mendengar orang lain berselawat atau menyebut nama Baginda?

4- Adakah perasaan kita tersentuh atau memberi tindak balas ketika kita mengetahui bahawa terdapat beberapa akhbar Eropah yang menghina Rasulullah SAW?

5- Adakah kita dekat dengan hadith-hadith Rasulullah SAW? Atau adakah kita memperuntukkan masa tertentu dalam seminggu atau sebulan untuk mempelajari hadith Baginda?

6- Sejauh mana anak-anak kita atau keluarga kita yang mengenali Rasulullah SAW? Apa agaknya yang kita lakukan untuk memperkenalkan Baginda kepada mereka?

7- Akhirnya...(untuk kali ini)..adakah kita merasa terhutang budi di atas segala jasa dan pengorbanan Baginda SAW sehinggakan Islam tersebar dan kita adalah salah seorang yang menerima petunjuk?

Mari kita fikirkan...jangan terlalu asyik menyambut Maulidurrasul dengan persembahan fizikal..tapi jiwa kita tidak 'rapat' dengan Rasulullah SAW...

Peringatan utk diriku dan dirimu...

No comments: