Monday, March 03, 2008

Berhati-hati dengan perangai SS


*Sepanjang hidup kita, kadang-kadang kita bertemu dengan orang yang berpenyakit SS = Syok Sendiri. Saya ada huraian tersendiri tentang maksud dan ciri-ciri orang SS. Mungkin berlainan dan mungkin sama dengan apa yang anda fikirkan. Sama-samalah kita renungkan SS versi saya agar kita sama-sama dapat menjauhkan diri dari perangai yang merugikan ini....teruskan membaca!

SS..Ada orang yang terkena penyakit SS = Syok Sendiri. Apa yang dia buat...semuanya betul. Apa yang orang lain buat..ada betul ada salah, malah kadang-kadang apa yang orang lain buat ada saja salahnya. Tapi dia tetap betul.

Apa yang dia buat, kalau ada orang tegur, maka orang tu yang tak faham sebenarnya. "aku tau apa aku buat"..."aku ada cara aku sendiri". Tak kisahlah orang yang menegur tu kawan ke lawan ke...muda ke tua ke...berilmu ke tak ke...dia tak peduli.

Cadangan atau buah fikiran orang lain mesti selari dengan apa yang dia fikirkan. Kalau tak selari, maka cadangan itu dianggap tak sesuai. Akhirnya, semua cadangan dan buah fikiran yang sesuai hanyalah buah fikirannya sahaja.

Perangai Syok Sendiri ni memang tak nampak pada perkataan. Tapi ia jelas kelihatan pada perangai dan perbuatan serta sikap. Kadang-kadang ada orang yang pada mudanya dia Syok Sendiri..bila dah tua dia berubah. Ada yang sebaliknya. Ada orang yang memang dari muda sampai tua. Ada pula yang bila ada jawatan tinggi, barulah penyakit ini datang.

...bersambung pada masa akan datang. Sama-samalah kita check diri kita yang sedang membaca (termasuk yang sedang menulis tulisan ni)..adakah kita ada ciri awal SS? Kalau ada...kena buat sesuatu...jangan Syok Sendiri!

No comments: