Monday, March 05, 2007

Ibn Taimiyyah - Mangsa Iri Hati Dan Hasad Dengki

Kenapa pula tiba-tiba saya memilih tajuk ini?

Sebabnya ialah...saya menerima berita daripada sahabat-sahabat bahawa ada seorang yang digelar tokoh agama...telah mengkritik Ibn Taimiyyah. Saya berlapang dada dan boleh menerima sekiranya kritikan itu ilmiah dan berpatutan. Namun saya diberitahu bahawa beliau telah melabelkan Ibn Taimiyyah sebagai 'sesat'.

Jika ini benar...(setakat ini ia diberitakan oleh orang-orang yang saya percayai kejujuran dan amanah mereka dalam menyampaikan berita)...

Jika ini benar...saya amat sedih bercampur kehairanan. Bagaimana seorang alim yang dikenali seluruh dunia Islam sejak zaman berzaman dilabelkan sebagai 'sesat'. Tidak salah kalau kita ingin mengkritik beberapa pendapat Ibn Taimiyyah atau mana-mana ulama, namun untuk menyatakan sebagai sesat..ia perlukan bukti dan fakta yang amat nyata dan ilmiah.

Sebelum bercerita lebih lanjut tentang diri Ibn Taimiyyah, saya ingin berkongsi maklumat dengan anda bahawasanya sejak Ibn Tamimiyyah hidup dan terkenal, sejak itulah timbulnya pihak-pihak yang telah menyesatkan beliau..malah mengkafirkan beliau! Sejak dahulu hingga kini ulama telah membincangkan tentang diri Ibn Taimiyyah berserta pendapat-pendapatnya. Alhamdulillah, majoriti ulama zaman berzaman telah menerima Ibn Taimiyyah dan tidak melabelkannya sebagai sesat atau kafir...kecuali...mereka yang mendapat maklumat yang salah serta mereka yang memang menjadi musuh ketat beliau - seperti Syiah dan tarekat yang sesat.

tulisan akan datang....Siapa Ibn Taimiyyah?

No comments: