Saturday, November 13, 2010

Siapa Anda Untuk Nasihat Saya?

Mengukur kebenaran bukan dengan menggunakan kedudukan atau pengaruh. Biasa sahaja orang yang 'nobody' itu benar dan orang yang 'somebody' itu salah. Kebenaran diukur dengan bukti...dengan hujah...kalau saya benar, saya buktikan dan kalau saya salah, buktikan saya salah...dengan penuh jujur dan berfakta. Itu sepatutnya. Tetapi...

Saya masih ingat bagaimana saya menegur atau menasihat seorang yang dilihat sebagai 'somebody' oleh penyokongnya dalam dakwah. Tetapi malangnya penasihatnya menuturkan kata keramat:

SIAPA ANDA (NOBODY) UNTUK NASIHAT DIA (SOMEBODY)?

atau dalam kata bahasa utara yang penuh dengan emosi:

HANG SAPA NAK NASIHAT ORANG?

Masa berlalu...akhirnya tiba masa 'somebody' itu pula menegur seseorang yang nyata jauh lebih berpengaruh daripada beliau. Pengikut-pengikut setia tokoh yang lebih besar itu menuturkan pelbagai reaksi...tetapi reaksi-reaksi itu boleh saya ringkaskan dengan kata penuh semangat:

HANG SAPA NAK NASIHAT ORANG YANG LAGI BESAQ DARI HANG?

SIAPA ANDA UNTUK NASIHAT SESEORANG YANG LEBIH HEBAT?

Saya amat berharap 'somebody' itu merasai apa yang pernah saya dan sahabat-sahabat (atau bekas sahabat2) beliau rasai kerana kesalahan menegur atau menasihat beliau ...semata-mata kerana kami ialah 'nobody compared to him'...

Sometimes, you keep on critizing people for their mistakes...but the fact is :

YOU ARE DOING THE SAME MISTAKES!

And that advice is for me and for you...for those who think!

1 comment:

abuMuhammad said...

alhamdulillah, nasihat yg baik.