Thursday, June 17, 2010

Dua Situasi Tentang Berzikir Selepas Solat

Berzikir selepas solat adalah sunnah dan amat digalakkan. Bagi yang sibuk, mereka dianjurkan berzikir sekejap manakala bagi yang tidak, berzikirlah dengan zikir yang lebih panjang. Kesemuanya adalah digalakkan.

Tetapi...

Dua situasi dan keadaan yang saya alami membuatkan saya terfikir...adakah kita selama ini peka terhadap 'cara' kita berzikir selepas solat?

Situasi 1:

Saya bersama sahabat baik saya Cikgu Hanif (Pemuda Iman) bersama-sama pergi ke beberapa tempat untuk membeli buku, makan dan berbual. Kami singgah solat maghrib di sebuah masjid yang baru dibina di salah sebuah bandar kecil di Kedah. Apabila sampai, jemaah baru sahaja selesai solat maghrib. Lalu saya, Cikgu Hanif dan seorang lagi pemuda solat berjemaah dan saya menjadi imam. Apa yang membuatkan saya terkedu ialah betapa kuatnya dan lantangnya suara imam mengalunkan zikir selepas solat. Sehinggakan saya menghadapi kesukaran memperdengarkan bacaan untuk makmum. Selepas solat cikgu Hanif mengadu bahawa dia sendiri hampir tidak dapat mendengar saya membaca al-Fatihah dan surah-surah selepasnya.
Adakah ini caranya kita berzikir?

Situasi 2:

Saya solat di salah sebuah masjid yang berhampiran dengan rumah. Selepas solat saya tunggu untuk berzikir dan berdoa bersama imam. Apa yang membuat saya begitu hairan ialah 'kelajuan' imam membaca zikir. Terlintas di hati saya : 'Hang ni kalut nak pi mana?'. Terlalu laju, sehingga saya dapat mengenal pasti beberapa kesilapan dalam bacaannya.
Adakah ini caranya kita berzikir?

Saya bukan ingin membangkitkan adakah kita perlu berzikir...sememangnya zikir selepas solat adalah amat digalakkan..

Tetapi..saya merasakan tiba masanya kita perlu merenung kembali...bagaimanakah cara terbaik untuk kita berzikir?

letih..letih...

2 comments:

Ikmal said...

salam ustaz,

situasi yg pertama selalu sangat terjadi..bila kita jadi makmum mmg selalu kurang mendengar apa yg imam baca..macam mana nak bendung perkara macam ni?

situasi kedua biasanya masa zikir subhanallah, alhamdulillah allah akbar pasti imam tu sebut sepintas lalu..dia tak sebut dengan jelas dan tepat..

Anonymous said...

assalamualaikum.
dapat kiranya ustaz menulis hadith mengenai yang Nabi S.A.W. menegur ahli jemaah atau individu yang membaca al qur'an dengan kuat apabila ada yang mengerjakan solat sunat dan!!!!