Friday, December 21, 2007

KEPERLUAN MENGENAL SEJARAH ISLAM SEBENAR

Di antara jalan-jalan penting yang digunakan oleh musuh-musuh Islam atau pengikut-pengikut mereka secara tidak sedar ialah Sejarah Islam.

Mengubah walaupun satu fakta penting dalam perjalanan sejarah Islam akan mampu mengubah persepsi seorang muslim atau muslimah tentang pelbagai perkara.

Perbuatan salah tafsir terhadap beberapa peristiwa sejarah penting dalam Islam akan menjadikan pembacanya bersangka buruk terhadap orang-orang yang baik..dan bersangka baik kepada orang-orang yang memerangi Islam.

Menokok nambah peristiwa sejarah palsu di celah-celah peristiwa sebenar akan hanya mengelirukan pelajar-pelajar sejarah tentang Islam.

Kita perlu memastikan bahawa sejarah Islam benar-benar diperolehi daripada sumber yang diyakini. Setelah itu, kita perlu membezakan antara fakta sejarah dan juga 'tafsiran sejarah' agar ia tidak memerangkap kita dalam memberikan pendapat.

Inilah yang berlaku - sebagai contoh - pada sejarah pembukuan hadith Rasulullah SAW. Ia berlaku dalam keadaan yang tidak disedari dan amat halus. Beberapa fakta palsu sengaja dilemparkan bertujuan untuk menuduh bahawa hadith tidak terpelihara dan hadith sebenarnya adalah rekaan ulama dan bukan bersumberkan daripada Rasulullah SAW.

Saya telah bertemu dengan mereka yang menganuti fahaman ini dan mungkin anda juga pernah membaca tentang fahaman ini. Punca utama perkara ini tidak lain dan tidak bukan - kurangnya maklumat tepat tentang sejarah Islam khususnya pembukuan hadith. Akhirnya tempat yang kosong itu dipenuhkan dengan fakta-fakta palsu lagi meragukan.

Semoga kita sentiasa terdorong ke arah mendalami sejarah Islam dengan lebih berhati-hati. Sebagai bacaan cadangan untuk mendapat maklumat-maklumat asas tentang 'Sejarah Pembukuan Hadith', saya syorkan anda membaca buku-buku berikut:

1- buku Dr. Mustafa al-A'zhami tentang kajian hadith (dalam Bahasa Arab):

http://s203995553.onlinehome.us/books/13/1297.rar

2- sebuah lagi buku Dr. Mustafa al-A'zhami (dalam Bahasa Melayu) bertajuk:
Kajian Metodologi dan Penulisan Hadith - terjemahan Engku Ibrahim Engku ISmail - cetakan Dewan Bahasa dan Pustaka, 1989.

No comments: