Monday, May 28, 2007

IBU DAN AYAH PERLU DIDIK ANAK TENTANG DOSA & PAHALA

Dosa dan Pahala...dua perkara yang jarang diperkatakan dalam masyarakat...mungkin ini sebabnya masyarakat makin tak kisah sama ada melakukan dosa atau mendapat pahala.

Dosa dan Pahala...dua topik..atau satu topik sebenarnya yang jarang diambil peduli oleh ibu bapa. Keluar dari rumah tanpa memperdulikan adakah pakaian mereka dan anak-anak mendatangkan pahala atau dosa. Mungkin ini sebabnya anak-anak sukar dikawal.

Dosa dan Pahala...terkadang diungkapkan oleh guru di sekolah. Itu pun guru agama dan sebahagian guru biasa yang merasa terpanggil untuk memberikan nasihat. Mungkin ini sebabnya para pelajar sekolah sudah berani melakukan dosa dan tidak bermotivasi untuk mencari pahala.

Dosa dan Pahala...bukan lagi matlamat utama kehidupan. Pakar motivasi (tidak semuanya) sudah menetapkan matlamat hidup bagi pelanggannya. Tapi tidak ada dalam senarai itu ..melakukan sesuatu untuk mendapat pahala..dan meninggalkan sesuatu kerana ia berdosa. Mungkin ini sebabnya masyarakat sudah tidak peduli.

Ingatlah...

Pahala adalah ganjaran daripada Allah SWT terhadap sebarang amalan kebaikan walaupun sekecil mana pun.
Dosa adalah balasan daripada Allah SWT terhadap sebarang amalan buruk dan jahat walau sekecil mana pun.

jangan semata-mata melihat amalan itu ..tetapi lihatlah kepada Pemberi dan Pembalas amalan itu. Fikirkan...adakah Allah SWT akan membalas dengan dosa atau pahala?

No comments: