Hari ini saya menyampaikan kuliah 'Akhlak Rasulullah s.a.w.'. Di antara yang saya kongsi bersama para hadirin ialah:
1- Kita perlu mempelajari bentuk rupa paras Rasulullah s.a.w. di samping kita mempelajari akhlak Baginda. Malah mempelajari akhlak dan budi pekerti Rasulullah s.a.w. sebenarnya tidak dapat dipisahkan dari mempelajari rupa paras fizikal insan agung ini. Oleh itu kita dapati para ulama hadith sepanjang zaman mengumpulkan begitu banyak hadith-hadith 'rupa paras' Nabi s.a.w.
2- Jangan kita anggap mempelajari akhlak Rasulullah s.a.w. ini ibarat mempelajari sesuatu yang mustahil untuk kita ikuti atau contohi. Sebahagian kita berkata : 'Nabi s.a.w. tak apalah, kita ni manusia biasa, kita tak boleh contohi Baginda'. Ini tanggapan yang salah dan seolah 'berputus asa' sebelum mencuba. Sedangkan Nabi s.a.w. diutuskan sebagai contoh ikutan terbaik dan Baginda mengajarkan kita pelbagai akhlak mulia untuk kita ikuti sedaya mampu. Kalau tak dapat ikut semua, jangan sesekali tinggalkan semua!
3- Bila diperhalusi, kita akan dapat melihat bahawa akhlak Nabi s.a.w. ialah akhlak yang 'terbaik, sesuai dengan keadaan dan kepelbagaian sifat manusia'. Inilah yang ingin kita ambil sebagai contoh. Nabi s.a.w. senyum dan redha pada keadaan tertentu, marah dan menegur pada keadaan yang lain. Nabi s.a.w. bertolak ansur dan bertegas mengikut kesesuaian. Baginda s.a.w. memberikan respon sesuai dengan keperluan para sahabatnya dalam keadaan yang berbeza. Inilah kepakaran Baginda s.a.w.!
4- Juga bila dilihat dengan mendalam, kita dapati bahawa Baginda begitu merendah diri dan bersikap amat sederhana sehingga disenangi oleh setiap lapisan masyarakat. Baginda boleh berjalan bersama sahabatnya, boleh menunggang unta bersama dengan mereka malah ada yang menunggang di belakang Baginda di atas unta yang sama. Baginda boleh makan semua makanan yang dimakan oleh sahabat-sahabatnya, juga Baginda berpakaian seperti mereka.
5- Marilah kita bersama mempelajari akhlak Baginda s.a.w. dengan mempelajari kehidupan Baginda dan hadith-hadith Baginda. Itulah caranya untuk kita memperbaiki kehidupan kita agar lebih 'berakhlak' dan pasti kita akan dapat melihat kesannya di depan mata kita, insya Allah!
Tuesday, November 29, 2011
Thursday, November 24, 2011
Ketika Marah, Perlu Diam Sejenak
Kita semua pasti akan melalui ketikanya di mana kemarahan kita tidak tertahan lagi. Lalu kita lepaskan kemarahan itu dengan pelbagai cara. Antara cara yang amat mudah dan amat melegakan ialah dengan lisan, iaitu mengeluarkan pelbagai kata-kata sama ada kata-kata kesat, kata perli dan biadap, atau penghinaan terhadap seseorang atau sesiapa sahaja yang menyebabkan kemarahan.
Biasa kita dengar bahawa cara inilah yang banyak mendatangkan kesan buruk - pergaduhan, persengketaan, dendam, pembunuhan, perceraian dan bermacam-macam lagi. Dan biasanya ia akan menjadikan kita 'menyesal'.
Kebiasaannya - saya dan anda - akan cepat menuturkan sesuatu yang dianggap 'melepaskan' kemarahan ketika mana kita marah.
Di sinilah letaknya salah satu daripada cara atau teknik penting untuk kita mengelakkan 'penyesalan' dan banyak perkara negatif hasil daripada tidak mengawal percakapan ketika marah.
Teknik itu ialah - ketika marah, diam sejenak. Diam sejenak bermakna kita sedang menahan marah itu pada ketika kemuncaknya. Bayangkan pada waktu itu kita tuturkan kata-kata tertentu, mungkin ia akan membawa kehancuran dalam hidup, maka kita diam sejenak untuk membiarkan suhu kemarahan itu turun perlahan-lahan.
Teknik ini bukan cadangan saya, tetapi ia ada dalam sebuah hadith - yang diriwayatkan antaranya oleh Imam Ahmad dalam 'al-Musnad' dan juga Imam al-Bukhari dalam 'al-Adab al-Mufrad' :
وإذا غضبت فاسكت
Maksudnya: Dan apabila kamu marah, maka diamlah.
Percayalah, jika anda ingin merasai kebaikan teknik ini, amalkanlah teknik 'diam sejenak' ini dan anda pasti akan merasai kelegaannya dan ia akan membawa kebaikan yang amat banyak dalam hidup anda, insya Allah!
Friday, November 18, 2011
Mendidik Anak Mencintai Nabi s.a.w. - Perlu Serius
Mendidik kecintaan terhadap Rasulullah s.a.w. dalam diri anak-anak dan cucu kita adalah satu tuntutan yang amat penting. Kita sebagai ayah, ibu atau datuk dan nenek perlu berfikir adakah kita beenar-benar serius dalam mendidik anak-anak dan cucu ke arah mengenali dan menyayangi Rasulullah s.a.w.?
Pertama, lihat dalam sukatan persekolahan anak dan cucu kita - adakah ada di dalamnya subjek atau sukatan yang menyentuh tentang Rasulullah s.a.w.? Jika ada, adakah ia banyak dan mencukupi atau hanya sekadar ada semata-mata?
Kedua, lihat pada bahan bacaan anak dan cucu kita - adakah dalam bahan bacaan itu ada maklumat tentang Nabi s.a.w. atau mereka hanya membaca bahan-bahan hiburan kosong dan kartun yang tidak ada unsur agama?
Ketiga, lihat pula pada perbualan kita dan mereka, adakah kita bercerita atau bercakap dgn mereka sesuatu yang berkaitan dengan diri Rasulullah s.a.w.? Atau kita hanya - marah, perintah, larang, bergurau, cerita yang tak berfaedah? Atau sekadar membawa mereka ke taman permainan atau pusat hiburan dan itu sahaja?
Keempat, lihat pada pendedahan mereka terhadap media dan alat teknologi masa kini - kalau televisyen, apa rancangan yang mereka lihat? Kalau internet, apa laman web yang mereka layari? Adakah kita pernah terfikir - segala yang mereka lihat itu membawa kepada cinta Nabi s.a.w. atau sekadar buang masa?
Jangan salah faham bahawa saya kononnya nak menghalang para pembaca untuk berhibur bersama anak-anak dan cucu, tetapi perlu juga difikirkan 'isi kandungan' kehidupan seharian dan hiburan itu sendiri - adakah membawa ilmu dan manfaat atau sekadar haabis begitu sahaja?
* Kalau perkara-perkara di atas tidak dipandang serius oleh ibu bapa dan datuk nenek, bagaimana kita boleh berangan-angan bahawa anak dan cucu kita akan cintai Nabi s.a.w. kalau tidak ada masa langsung untuk 'Nabi s.a.w.'?
Pertama, lihat dalam sukatan persekolahan anak dan cucu kita - adakah ada di dalamnya subjek atau sukatan yang menyentuh tentang Rasulullah s.a.w.? Jika ada, adakah ia banyak dan mencukupi atau hanya sekadar ada semata-mata?
Kedua, lihat pada bahan bacaan anak dan cucu kita - adakah dalam bahan bacaan itu ada maklumat tentang Nabi s.a.w. atau mereka hanya membaca bahan-bahan hiburan kosong dan kartun yang tidak ada unsur agama?
Ketiga, lihat pula pada perbualan kita dan mereka, adakah kita bercerita atau bercakap dgn mereka sesuatu yang berkaitan dengan diri Rasulullah s.a.w.? Atau kita hanya - marah, perintah, larang, bergurau, cerita yang tak berfaedah? Atau sekadar membawa mereka ke taman permainan atau pusat hiburan dan itu sahaja?
Keempat, lihat pada pendedahan mereka terhadap media dan alat teknologi masa kini - kalau televisyen, apa rancangan yang mereka lihat? Kalau internet, apa laman web yang mereka layari? Adakah kita pernah terfikir - segala yang mereka lihat itu membawa kepada cinta Nabi s.a.w. atau sekadar buang masa?
Jangan salah faham bahawa saya kononnya nak menghalang para pembaca untuk berhibur bersama anak-anak dan cucu, tetapi perlu juga difikirkan 'isi kandungan' kehidupan seharian dan hiburan itu sendiri - adakah membawa ilmu dan manfaat atau sekadar haabis begitu sahaja?
* Kalau perkara-perkara di atas tidak dipandang serius oleh ibu bapa dan datuk nenek, bagaimana kita boleh berangan-angan bahawa anak dan cucu kita akan cintai Nabi s.a.w. kalau tidak ada masa langsung untuk 'Nabi s.a.w.'?
Tuesday, November 15, 2011
Buku: Rasa 'Ingin Membeli' atau 'Ingin Membaca'?
Ramai di antara kita dikurniakan satu nikmat yang cukup besar iaitu : Rasa ingin membeli buku. Mengapa saya katakan ia nikmat yang cukup besar? Lihatlah kepada segolongan masyarakat yang sentiasa melintasi kedai-kedai buku atau rak-rak buku di pasaraya, tetapi tidak langsung rasa ingin singgah membeli buku-buku yang bermanfaat. Dalam masa yang sama kita dapat lihat dalam kalangan yang singgah pula berapa ramai yang membeli? Mungkin dibelinya alat tulis atau mungkin juga gula-gula dan coklat, tapi buku?
Maka di antara yang sedikit yang membeli buku dan bahan bacaan ialah diri kita. Alhamdulillah di atas rasa keinginan dan juga rasa mudah membelanjakan wang pada bahan bacaan. Ada yang begitu banyak wangnya habis dibelanjakan untuk membeli alat-alat perhiasan atau alat-alat komunikasi - yg tidak dinafikan juga penting - tetapi amat sukar untuk berbelanja membeli bahan bacaan. Kalau bertemu dengan buku yang berharga RM50 ke atas, maka terkeluarlah dari mulutnya : 'mahalnya!'.
Namun begitu satu lagi 'keinginan' atau 'rasa' yang boleh dianggap satu nikmat yang lebih besar ialah - rasa ingin membaca buku yang dibeli. Dalam kalangan yang membeli, berapa ramaikah yang sanggup membuka dan membaca helaian demi helaian hingga habis? Tidak ramai. Adakah kita ingin tergolong juga dalam golongan tersebut? Beratus-ratus ringgit kita habiskan malah juga ada yang menghabiskan ribuan ringgit membeli buku-buku tertentu, tapi malang nasib buku itu selepas dibeli, ia disimpan dan ditutup rapat tanpa dibuka. Kalau dibuka pun, hanya dibaca sekejap sahaja dan lepas itu mungkin mengantuk atau terus disimpan.
Semoga kita dikurniakan rasa 'ingin membeli' dan juga rasa 'ingin membaca' setiap buku yang telah kita beli lalu kita penuhkan rak buku atau ia berdebu dan kotor kerana tidak pernah dibuka!
nasihat untuk saya dan anda...B
Maka di antara yang sedikit yang membeli buku dan bahan bacaan ialah diri kita. Alhamdulillah di atas rasa keinginan dan juga rasa mudah membelanjakan wang pada bahan bacaan. Ada yang begitu banyak wangnya habis dibelanjakan untuk membeli alat-alat perhiasan atau alat-alat komunikasi - yg tidak dinafikan juga penting - tetapi amat sukar untuk berbelanja membeli bahan bacaan. Kalau bertemu dengan buku yang berharga RM50 ke atas, maka terkeluarlah dari mulutnya : 'mahalnya!'.
Namun begitu satu lagi 'keinginan' atau 'rasa' yang boleh dianggap satu nikmat yang lebih besar ialah - rasa ingin membaca buku yang dibeli. Dalam kalangan yang membeli, berapa ramaikah yang sanggup membuka dan membaca helaian demi helaian hingga habis? Tidak ramai. Adakah kita ingin tergolong juga dalam golongan tersebut? Beratus-ratus ringgit kita habiskan malah juga ada yang menghabiskan ribuan ringgit membeli buku-buku tertentu, tapi malang nasib buku itu selepas dibeli, ia disimpan dan ditutup rapat tanpa dibuka. Kalau dibuka pun, hanya dibaca sekejap sahaja dan lepas itu mungkin mengantuk atau terus disimpan.
Semoga kita dikurniakan rasa 'ingin membeli' dan juga rasa 'ingin membaca' setiap buku yang telah kita beli lalu kita penuhkan rak buku atau ia berdebu dan kotor kerana tidak pernah dibuka!
nasihat untuk saya dan anda...B
Wednesday, November 09, 2011
Melagukan Al-Quran - Terkenang Abu Musa al-Asy'ari r.a.
Abu Musa al-Asy'ari (nama penuhnya Abdullah Bin Qais - wafat 44H) - seorang sahabat Nabi s.a.w. yang amat dikenali. Namun begitu tahukah anda bahawa beliau merupakan salah seorang sahabat yang mempunyai kelebihan khusus dalam satu kesenian - 'melagukan bacaan Al-Quran'.
Bayangkanlah kemerduan suara dan alunan bacaannya sehingga menjadikan Rasulullah s.a.w. amat suka mendengar bacaannya. Malah Rasulullah s.a.w. pernah dalam diam mendengar dan menghayati bacaan Abu Musa al-Asy'ari tanpa pengetahuan beliau. Lalu keesokan harinya Rasulullah s.a.w. memberitahu beliau tentang perkara itu lalu Abu Musa berkata : 'kalaulah aku tahu engkau sedang mendengar wahai Rasulullah, pasti akan aku lagukan dan indahkan lagi bacaanku'.
Umar Bin al-Khattab pula ada ketikanya mengajak para sahabat lalu duduk bersamanya.Kemudian Umar menyuruh Abu Musa al-Asy'ari memperdengarkan bacaannya, maka menangislah Umar dan para sahabat kerana kemerduan suaranya.
Masruq Bin al-Ajda' (wafat 62H), salah seorang tabiin pernah berkata bahawa beliau amat berharap Abu Musa al-Asy'ari memanjangkan bacaannya ketika menjadi imam kerana kemerduan suaranya.
Marilah kita berusaha untuk melagukan bacaan Al-Quran dan mengindahkannya lagi bersesuaian dengan saranan Nabi s.a.w. agar kita melagukannya, dan bersesuaian juga dengan apa yang dilakukan oleh Abu Musa al-Asy'ari r.a.!
Bayangkanlah kemerduan suara dan alunan bacaannya sehingga menjadikan Rasulullah s.a.w. amat suka mendengar bacaannya. Malah Rasulullah s.a.w. pernah dalam diam mendengar dan menghayati bacaan Abu Musa al-Asy'ari tanpa pengetahuan beliau. Lalu keesokan harinya Rasulullah s.a.w. memberitahu beliau tentang perkara itu lalu Abu Musa berkata : 'kalaulah aku tahu engkau sedang mendengar wahai Rasulullah, pasti akan aku lagukan dan indahkan lagi bacaanku'.
Umar Bin al-Khattab pula ada ketikanya mengajak para sahabat lalu duduk bersamanya.Kemudian Umar menyuruh Abu Musa al-Asy'ari memperdengarkan bacaannya, maka menangislah Umar dan para sahabat kerana kemerduan suaranya.
Masruq Bin al-Ajda' (wafat 62H), salah seorang tabiin pernah berkata bahawa beliau amat berharap Abu Musa al-Asy'ari memanjangkan bacaannya ketika menjadi imam kerana kemerduan suaranya.
Marilah kita berusaha untuk melagukan bacaan Al-Quran dan mengindahkannya lagi bersesuaian dengan saranan Nabi s.a.w. agar kita melagukannya, dan bersesuaian juga dengan apa yang dilakukan oleh Abu Musa al-Asy'ari r.a.!
Saturday, November 05, 2011
Beberapa Soalan Kepada Peminat al-Albani
Soalan-soalan berikut adalah untuk anda (pengguna pendapat al-Albani dalam hadith) agar anda dapat menetahui sejauh mana anda telah menjadi seorang pengkaji yang tahu cara membuat kajian berbentuk perbandingan, atau anda sekadar pengikut dan pentaqlid semata-mata.
1- Ketika menggunakan pandangan al-Albani, adakah anda merujuk terus kepada buku tulisan beliau atau hanya menggunakan sumber kedua atau ketiga yang menukilkan pandangan beliau? Atau anda hanya menggunakan buku terjemahan?
2- Tahukah anda bahawa al-Albani pernah mengubah sebahagian pandangan beliau yang terdahulu dalam buku-bukunya yang terkemudian?
3- Adakah anda mampu mengenal pasti manakah buku al-Albani yang lama dan juga bukunya yang terdahulu?
4- Pernahkah anda membuat perbandingan antara kajian al-Albani dengan kajian ahli hadith moden yang lain masa kini?
5- Pernah atau tidak anda membuat juga perbandingan kajian al-Albani dengan kajian ulama hadith silam seperti Ahmad Bin Hanbal, Yahya Bin Ma'in, al-Bukhari, Abu Hatim, Abu Zur'ah dan lain-lain?
6- Atau adakah anda menyangka bahawa pandangan al-Albani adalah 'muktamad' dan tak perlu pada kajian perbandingan?
7- Ketika membaca penilaian al-Albani terhadap seseorang periwayat hadith (sama ada thiqah, dhaif, soduq dll) adakah anda merujuk semula kepada buku-buku kajian periwayat (Buku al-Jarh wa at-Ta'dil atau buku al-Rijal) untuk membuat kajian lanjut atau pengesahan?
8- Pernahkah anda membaca buku-buku yang mengkritik al-Albani? Jika ya, adakah anda berusaha mencari jawapannya dan membela al-Albani atau and mengambil sikap menolak bulat-bulat?
9- Soalan terakhir untuk kali ini : adakah anda mampu untuk membela al-Albani dengan hujah atau anda lebih suka menganggap bahawa kritikan terhadap al-Albani ialah pemmbohongan semata-mata?
Terima kasih kerana sudi membaca dan menjawab!
1- Ketika menggunakan pandangan al-Albani, adakah anda merujuk terus kepada buku tulisan beliau atau hanya menggunakan sumber kedua atau ketiga yang menukilkan pandangan beliau? Atau anda hanya menggunakan buku terjemahan?
2- Tahukah anda bahawa al-Albani pernah mengubah sebahagian pandangan beliau yang terdahulu dalam buku-bukunya yang terkemudian?
3- Adakah anda mampu mengenal pasti manakah buku al-Albani yang lama dan juga bukunya yang terdahulu?
4- Pernahkah anda membuat perbandingan antara kajian al-Albani dengan kajian ahli hadith moden yang lain masa kini?
5- Pernah atau tidak anda membuat juga perbandingan kajian al-Albani dengan kajian ulama hadith silam seperti Ahmad Bin Hanbal, Yahya Bin Ma'in, al-Bukhari, Abu Hatim, Abu Zur'ah dan lain-lain?
6- Atau adakah anda menyangka bahawa pandangan al-Albani adalah 'muktamad' dan tak perlu pada kajian perbandingan?
7- Ketika membaca penilaian al-Albani terhadap seseorang periwayat hadith (sama ada thiqah, dhaif, soduq dll) adakah anda merujuk semula kepada buku-buku kajian periwayat (Buku al-Jarh wa at-Ta'dil atau buku al-Rijal) untuk membuat kajian lanjut atau pengesahan?
8- Pernahkah anda membaca buku-buku yang mengkritik al-Albani? Jika ya, adakah anda berusaha mencari jawapannya dan membela al-Albani atau and mengambil sikap menolak bulat-bulat?
9- Soalan terakhir untuk kali ini : adakah anda mampu untuk membela al-Albani dengan hujah atau anda lebih suka menganggap bahawa kritikan terhadap al-Albani ialah pemmbohongan semata-mata?
Terima kasih kerana sudi membaca dan menjawab!
Thursday, November 03, 2011
Wacana Ilmu Hadith: 'Isu-Isu Tentang Zikir Selepas Solat'
JEMPUT HADIR:
Khamis, 3 Nov 2011 - IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
Bermula 8 malam
Wacana Ilmu Hadith - "ISU-ISU TENTANG ZIKIR SELEPAS SOLAT"
- Fokus pada isu-isu:
1- Zikir dengan suara yang kuat/nyaring
2- Zikir dengan menggunakan alat tasbih
Khamis, 3 Nov 2011 - IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
Bermula 8 malam
Wacana Ilmu Hadith - "ISU-ISU TENTANG ZIKIR SELEPAS SOLAT"
- Fokus pada isu-isu:
1- Zikir dengan suara yang kuat/nyaring
2- Zikir dengan menggunakan alat tasbih
Tuesday, November 01, 2011
Kuliah Pengajian Terkini
2 Nov (Rabu) - Sunan Ibn Majah - selepas Maghrib - Surau al-Kauthar, p18 r13, Putrajaya
3 Nov (Khamis) - 'Isu-Isu Berkaitan Zikir Selepas Solat' - 8 mlm - IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
5 Nov (Sabtu) - Sunan Abu Daud - selepas Maghrib - Masjid as-Syariff, Meru
3 Nov (Khamis) - 'Isu-Isu Berkaitan Zikir Selepas Solat' - 8 mlm - IIS, atas Saba Islamic Media, Setiawangsa
5 Nov (Sabtu) - Sunan Abu Daud - selepas Maghrib - Masjid as-Syariff, Meru