Friday, November 22, 2013
Monday, November 04, 2013
Thursday, October 17, 2013
Tuesday, July 30, 2013
PROGRAM 'KISAH NABI YUSUF A.S. & ZULAIKHA MENURUT AL-QURAN
PROGRAM 'KISAH NABI YUSUF A.S. & ZULAIKHA MENURUT AL-QURAN
Oleh: Ustaz Adlan Abd. Aziz
Tarikh: 3 Ogos 2013
Waktu: 10.00 pagi
Tempat: IIS, atas Saba Islamic Media, Jalan Setiawangsa, Kuala Lumpur
Jemput hadir
Oleh: Ustaz Adlan Abd. Aziz
Tarikh: 3 Ogos 2013
Waktu: 10.00 pagi
Tempat: IIS, atas Saba Islamic Media, Jalan Setiawangsa, Kuala Lumpur
Jemput hadir
Tuesday, July 09, 2013
Saturday, July 06, 2013
Wednesday, June 19, 2013
Thursday, June 06, 2013
Kuliah Ustaz Adlan Abd Aziz Jun 2013
Kuliah Ustaz Adlan Abd Aziz Jun 2013
7 Jun : Ceramah 'Israk dan Mikraj' (selepas Maghrib) di Surau Darul Karim, Lot 831, Jalan Masjid, Kanchong Darat, Banting.
9 Jun : 8 pagi - Huraian Sahih al-Bukhari di Surau Desa Pinggiran Putra, Kajang.
19 Jun : Kuliah Maghrib di Masjid an-Nur, USJ 4, Petaling Jaya - 'Sunan Nasaai'.
7 Jun : Ceramah 'Israk dan Mikraj' (selepas Maghrib) di Surau Darul Karim, Lot 831, Jalan Masjid, Kanchong Darat, Banting.
9 Jun : 8 pagi - Huraian Sahih al-Bukhari di Surau Desa Pinggiran Putra, Kajang.
2.30 ptg - Program 'Kenali Tradisi Ilmuan Hadith Silam' di Kolej Dar al-Hikmah, Kajang.
10 Jun : K.Maghrib di Surau al-Amin, Bandar Tun Hussein Onn, Cheras - 'Sunan Tirmidzi'.
15 Jun : K.Maghrib di Surau Raudhatul Firdaus, Alam Budiman, Shah Alam - 'Syamaail Muhammadiyyah'.
17 Jun : K.Maghrib di Surau al-Amin, Bandar Tun Hussein Onn, Cheras - 'Sunan Tirmidzi'.
10 Jun : K.Maghrib di Surau al-Amin, Bandar Tun Hussein Onn, Cheras - 'Sunan Tirmidzi'.
15 Jun : K.Maghrib di Surau Raudhatul Firdaus, Alam Budiman, Shah Alam - 'Syamaail Muhammadiyyah'.
17 Jun : K.Maghrib di Surau al-Amin, Bandar Tun Hussein Onn, Cheras - 'Sunan Tirmidzi'.
19 Jun : Kuliah Maghrib di Masjid an-Nur, USJ 4, Petaling Jaya - 'Sunan Nasaai'.
20 Jun : Kuliah Maghrib di Surau al-Ikhlas, Taman Bukit Belimbing, Balakong.
22 Jun : Kuliah Maghrib di Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang - 'Riyadhussolihin'.
24 Jun : K.Maghrib di Masjid Kg. Sg. Sekamat - 'Syamaail Muhammadiyyah' - siri 1.
29 Jun : K.Subuh di Surau al-Ikhlas, Taman Mawar, Ampang.
22 Jun : Kuliah Maghrib di Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang - 'Riyadhussolihin'.
24 Jun : K.Maghrib di Masjid Kg. Sg. Sekamat - 'Syamaail Muhammadiyyah' - siri 1.
29 Jun : K.Subuh di Surau al-Ikhlas, Taman Mawar, Ampang.
Wednesday, June 05, 2013
Program 'Tradisi Ilmu Ahli Hadith Silam'
Program: 'Kenali Tradisi Ahli Hadith Silam'
Tarikh : Ahad, 9 Jun 2013
Masa : 2.30-4.30 ptg
Tempat: Kolej Dar al-Hikmah, Kajang
Pendaftaran PERCUMA
Program ini akan membicarakan beberapa sudut berkenaan tradisi dan adab menuntut ilmu Hadith dalam kalangan Ulama Hadith silam. Pembentangan adalah seperti berikut:
1-Kegigihan Ahli Hadith silam menerusi buku 'Ar-Rihlah Fi Tolabil Hadith' karya al-Khatib al-Baghdadi oleh Ustaz Mohd. Naser Mohd. Tap, Pensyarah Kolej Dar al-Hikmah.
2-Adab mempelajari Hadith menerusi buku 'Al-Majma' al-Muassas' karya Ibnu Hajar al-Asqalani oleh Ustaz Adlan Bin Abd. Aziz, guru dan pendakwah bebas (pemudaiman.blogspot.com)
Jemput hadir dan sebarkan.
Untuk pendaftaran (Percuma) layari pautan berikut: Daftar Tradisi Ahli Hadith
Wednesday, May 22, 2013
Saturday, May 11, 2013
Ulasan Imam Abu Daud dalam kitabnya 'Sunan'
Untuk pelajar dan pengajar Ilmu Hadith, saya ingin mengajak anda untuk sama-sama merenung tentang salah sebuah rujukan utama dalam Hadith iaitu kitab 'Sunan Abu Daud'. Boleh dikatakan semua penuntut ilmu Hadith sudah tidak asing lagi dengan nama 'Sunan' karya Imam Abu Daud (Sulaiman Bin al-Asy'ath - lahir
202H dan wafat 275H). Namun boleh dikatakan ramai dalam kalangan penuntut ilmu Hadith kurang melihat kepada metodologi penulisan dan susunan kitab yang hebat ini. Akhirnya mereka tidak dapat melihat 'keunikan' dan 'kehebatan' kitab 'Sunan' malah mungkin kitab ini hanya sekadar digunakan untuk dilihat sekali-sekala ketika melakukan penulisan atau tesis kajian.
Dalam tulisan ini saya ingin menyebut satu sahaja aspek penting dalam kitab 'Sunan Abu Daud' yang amat jarang disentuh malah ramai yang tidak mengambil berat tentangnya iaitu - penilaian Imam Abu Daud tentang kesahihan dan kedhaifan Hadith yang beliau sebutkan dalam kitabnya 'Sunan'. Maka ingin saya coretkan seperti berikut:
1. Sesiapa sahaja yang membuat bacaan yang mendalam dan meluas tentang biodata Imam Abu Daud pasti akan mendapati beliau merupakan seorang pakar, imam dan diiktiraf para ulama pada zaman kegemilangan Hadith ketika beliau masih hidup. Dicadangkan agar pembaca merujuk biodata Imam Abu Daud yang panjang lebar dalam buku 'Siyar A'lam an-Nubalaa' oleh Imam adz-Dzahabi (w748H) dan buku-buku lain.
2. Buku 'Sunan' karya Imam Abu Daud merupakan karya agung yang amat dipuji oleh para ulama dan penuntut ilmu Hadith sejak ia selesai ditulis di zaman beliau. Ia telah pun menjadi bukti kehebatan beliau dalam Hadith dan dipelajari zaman berzaman.
3. Di antara cara memahami metodologi penyusunan kitab 'Sunan' ialah dengan melihat penjelasan Imam Abu Daud sendiri dalam sebuah risalah atau kitab kecil yang beliau tulis iaitu 'Risalah Abi Daud Ila Ahli Makkah'. Melalui kitab ini Imam Abu Daud menjelaskan kepentingan dan kehebatan buku 'Sunan' yang beliau susun. Risalah kecil ini boleh didapati dan ia tidak begitu tebal untuk dibaca.
4.Ramai yang tidak menyedari atau tidak tahu bahawa di dalam 'Sunan Abu Daud' tercatat begitu banyak komentar dan ulasan Imam Abu Daud tentang hadith-hadith tertentu dalam buku itu. Ada ulasan yang berkaitan periwayat-periwayat Hadith dan ada ulasan berkaitan Hadith itu sendiri.
5.Di antara ulasan dan komentar itu ialah yang berkaitan dengan kesahihan dan kedhaifan sebilangan Hadith yang beliau masukkan dalam Sunan itu sendiri. Ulasan sebegini begitu banyak dalam Sunan Abu Daud namun ia terlindung dari sebahagian besar penuntut dan pengajar Ilmu Hadith. (Contohnya: Lihat ulasan sebegini dalam Sunan Abu Daud pada Hadith no.15, 19, 132, 158, 159 dan banyak lagi).
6.Ulasan-ulasan sebegitu membuktikan bahawa Imam Abu Daud mengetahui dengan jelas manakah yang sahih dan mana yang dhaif. Ini juga jelas bagi sesiapa yang membaca 'Risalah Abi Daud Ila Ahli Makkah' yang telah saya sebutkan sebelum ini. Namun amat malang bagi sebahagian pencinta Hadith yang masih tersalah dalam menyangka bahawa Imam Abu Daud 'mencampur adukkan yang sahih dan dhaif tanpa dapat membezakannya'. Itu adalah fahaman yang terhasil dari kurang bacaan dan kurang kajian.
Saya menyeru sahabat-sahabat penuntut dan pengajar Ilmu Hadith agar kembali meneliti ulasan-ulasan penting yang Imam Abu Daud masukkan dalam kitab Sunan Abu Daud kerana ia sememangnya amat penting dan ia datang dari seorang yang hebat dan pakar seperti beliau.
Mengapa ulasan beliau jarang kita lihat digunakan oleh peminat dan pencinta Hadith? Mungkin ada 2 sebab utama sekadar pemerhatian saya yang lemah ini iaitu:
1- Meletakkan Imam Abu Daud pada kedudukan yang rendah contohnya menganggap beliau hanyalah salah seorang periwayat dan pengumpul Hadith dan bukan Imam tempat rujukan hukum. Amatlah salah fahaman yang sebegini.
2- Tidak membaca kitab Sunan Abu Daud satu persatu dan hanya merujuk buku ini ketika perlu sekadar untuk mencatatkan nombor Hadith dan menyebut 'Riwayat Abu Daud' dan itu sahaja.
Semoga kita diberikan kekuatan untuk kembali merujuk ulasan-ulasan penting Imam Abu Daud dan mungkin selepas ini akan ramai yang kembali menyebut dan menulis : 'Hadith ini disahihkan oleh Abu Daud' atau 'Hadith ini didhaifkan oleh Abu Daud' dalam keadaan yang begitu yakin dengan kehebatan Imam ini, Imam Abu Daud rh.
*Untuk makluman, kitab Sunan Abu Daud telah dicetak dengan pelbagai bentuk dan pelbagai penerbitan dalam Bahasa Arab dan ia mudah didapati. Manakala dalam terjemahan Bahasa Indonesia, terbitan cadangan ialah terjemahan yang diterbitkan oleh Syarikat Mahera dari Indonesia dan ia adalah terjemahan sanad dan matan yang lengkap, tidak seperti terjemahan yang lain yang rata-rata tidak lengkap dan tidak diterjemahkan sanadnya.
Adlan Abd. Aziz
twitter.com/AdlanAbdAziz
202H dan wafat 275H). Namun boleh dikatakan ramai dalam kalangan penuntut ilmu Hadith kurang melihat kepada metodologi penulisan dan susunan kitab yang hebat ini. Akhirnya mereka tidak dapat melihat 'keunikan' dan 'kehebatan' kitab 'Sunan' malah mungkin kitab ini hanya sekadar digunakan untuk dilihat sekali-sekala ketika melakukan penulisan atau tesis kajian.
Dalam tulisan ini saya ingin menyebut satu sahaja aspek penting dalam kitab 'Sunan Abu Daud' yang amat jarang disentuh malah ramai yang tidak mengambil berat tentangnya iaitu - penilaian Imam Abu Daud tentang kesahihan dan kedhaifan Hadith yang beliau sebutkan dalam kitabnya 'Sunan'. Maka ingin saya coretkan seperti berikut:
1. Sesiapa sahaja yang membuat bacaan yang mendalam dan meluas tentang biodata Imam Abu Daud pasti akan mendapati beliau merupakan seorang pakar, imam dan diiktiraf para ulama pada zaman kegemilangan Hadith ketika beliau masih hidup. Dicadangkan agar pembaca merujuk biodata Imam Abu Daud yang panjang lebar dalam buku 'Siyar A'lam an-Nubalaa' oleh Imam adz-Dzahabi (w748H) dan buku-buku lain.
2. Buku 'Sunan' karya Imam Abu Daud merupakan karya agung yang amat dipuji oleh para ulama dan penuntut ilmu Hadith sejak ia selesai ditulis di zaman beliau. Ia telah pun menjadi bukti kehebatan beliau dalam Hadith dan dipelajari zaman berzaman.
3. Di antara cara memahami metodologi penyusunan kitab 'Sunan' ialah dengan melihat penjelasan Imam Abu Daud sendiri dalam sebuah risalah atau kitab kecil yang beliau tulis iaitu 'Risalah Abi Daud Ila Ahli Makkah'. Melalui kitab ini Imam Abu Daud menjelaskan kepentingan dan kehebatan buku 'Sunan' yang beliau susun. Risalah kecil ini boleh didapati dan ia tidak begitu tebal untuk dibaca.
4.Ramai yang tidak menyedari atau tidak tahu bahawa di dalam 'Sunan Abu Daud' tercatat begitu banyak komentar dan ulasan Imam Abu Daud tentang hadith-hadith tertentu dalam buku itu. Ada ulasan yang berkaitan periwayat-periwayat Hadith dan ada ulasan berkaitan Hadith itu sendiri.
5.Di antara ulasan dan komentar itu ialah yang berkaitan dengan kesahihan dan kedhaifan sebilangan Hadith yang beliau masukkan dalam Sunan itu sendiri. Ulasan sebegini begitu banyak dalam Sunan Abu Daud namun ia terlindung dari sebahagian besar penuntut dan pengajar Ilmu Hadith. (Contohnya: Lihat ulasan sebegini dalam Sunan Abu Daud pada Hadith no.15, 19, 132, 158, 159 dan banyak lagi).
6.Ulasan-ulasan sebegitu membuktikan bahawa Imam Abu Daud mengetahui dengan jelas manakah yang sahih dan mana yang dhaif. Ini juga jelas bagi sesiapa yang membaca 'Risalah Abi Daud Ila Ahli Makkah' yang telah saya sebutkan sebelum ini. Namun amat malang bagi sebahagian pencinta Hadith yang masih tersalah dalam menyangka bahawa Imam Abu Daud 'mencampur adukkan yang sahih dan dhaif tanpa dapat membezakannya'. Itu adalah fahaman yang terhasil dari kurang bacaan dan kurang kajian.
Saya menyeru sahabat-sahabat penuntut dan pengajar Ilmu Hadith agar kembali meneliti ulasan-ulasan penting yang Imam Abu Daud masukkan dalam kitab Sunan Abu Daud kerana ia sememangnya amat penting dan ia datang dari seorang yang hebat dan pakar seperti beliau.
Mengapa ulasan beliau jarang kita lihat digunakan oleh peminat dan pencinta Hadith? Mungkin ada 2 sebab utama sekadar pemerhatian saya yang lemah ini iaitu:
1- Meletakkan Imam Abu Daud pada kedudukan yang rendah contohnya menganggap beliau hanyalah salah seorang periwayat dan pengumpul Hadith dan bukan Imam tempat rujukan hukum. Amatlah salah fahaman yang sebegini.
2- Tidak membaca kitab Sunan Abu Daud satu persatu dan hanya merujuk buku ini ketika perlu sekadar untuk mencatatkan nombor Hadith dan menyebut 'Riwayat Abu Daud' dan itu sahaja.
Semoga kita diberikan kekuatan untuk kembali merujuk ulasan-ulasan penting Imam Abu Daud dan mungkin selepas ini akan ramai yang kembali menyebut dan menulis : 'Hadith ini disahihkan oleh Abu Daud' atau 'Hadith ini didhaifkan oleh Abu Daud' dalam keadaan yang begitu yakin dengan kehebatan Imam ini, Imam Abu Daud rh.
*Untuk makluman, kitab Sunan Abu Daud telah dicetak dengan pelbagai bentuk dan pelbagai penerbitan dalam Bahasa Arab dan ia mudah didapati. Manakala dalam terjemahan Bahasa Indonesia, terbitan cadangan ialah terjemahan yang diterbitkan oleh Syarikat Mahera dari Indonesia dan ia adalah terjemahan sanad dan matan yang lengkap, tidak seperti terjemahan yang lain yang rata-rata tidak lengkap dan tidak diterjemahkan sanadnya.
Adlan Abd. Aziz
twitter.com/AdlanAbdAziz
Wednesday, May 08, 2013
Kuliah Adlan Bin Abd. Aziz - Bulan Mei 2013
Kuliah Adlan Bin Abd. Aziz - Mei 2013
10 - Kuliah Maghrib - Masjid al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras - Huraian Musnad as-Syafie
12 dan 26 - Jam 7.30 pagi - Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang - Program Khatam Sahih Bukhari
13 dan 20 - Kuliah Maghrib - Surau al-Amin, BTHO, Cheras - huraian Sunan Tirmidzi
14 - Kuliah Maghrib - Surau an-Naim, Seksyen 5, Wangsa Maju - huraian ringkasan Sahih Bukhari
15 - Kuliah Maghrib - Masjid an-Nur, USJ 4, Subang Jaya - huraian Sunan Nasaai
16 - Kuliah Maghrib - Surau al-Ikhlas, Taman Bt. Belimbing, Balakong - huraian Hadith 40
18 - Kuliah Maghrib - Surau Raudhatul Firdaus, Alam Budiman, Shah Alam - huraian Syamaail Muhammadiyyah
25 - Kuliah Maghrib - Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang - huraian Riyadhussolihin
27 - Kuliah Maghrib - Masjid Kg. Sg. Sekamat, Kajang - Majlis Khatam Hadith 40
10 - Kuliah Maghrib - Masjid al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras - Huraian Musnad as-Syafie
12 dan 26 - Jam 7.30 pagi - Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang - Program Khatam Sahih Bukhari
13 dan 20 - Kuliah Maghrib - Surau al-Amin, BTHO, Cheras - huraian Sunan Tirmidzi
14 - Kuliah Maghrib - Surau an-Naim, Seksyen 5, Wangsa Maju - huraian ringkasan Sahih Bukhari
15 - Kuliah Maghrib - Masjid an-Nur, USJ 4, Subang Jaya - huraian Sunan Nasaai
16 - Kuliah Maghrib - Surau al-Ikhlas, Taman Bt. Belimbing, Balakong - huraian Hadith 40
18 - Kuliah Maghrib - Surau Raudhatul Firdaus, Alam Budiman, Shah Alam - huraian Syamaail Muhammadiyyah
25 - Kuliah Maghrib - Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang - huraian Riyadhussolihin
27 - Kuliah Maghrib - Masjid Kg. Sg. Sekamat, Kajang - Majlis Khatam Hadith 40
Sunday, March 17, 2013
Isyarat dengan Ibu Jari atau Jari Telunjuk?
Secara ringkas, ada sebahagian pihak yang membangkitkan isu ini iaitu
'tidak boleh' mengisyaratkan sesuatu atau seseorang dengan menggunakan
ibu jari sebagaimana sebahagian masyarakat kita lakukan. Isyarat
tersebut dianggap sebagai ajaran Yahudi. Lalu isyarat yang sedemikian
mesti digantikan dengan isyarat menggunakan jari telunjuk kerana itu
adalah Sunnah Rasulullah s.a.w.
Mungkin penjelasan berikut dari saya yang serba kekurangan ini mampu membuat kita semua berfikir sebelum menerima dakwaan sebegini atau dakwaan lain yang mengaitkan sesuatu perbuatan dengan hukum atau dengan agama.
1- Menyatakan isyarat dengan ibu jari sebagai amalan Yahudi perlukan bukti. Bukanlah dengan mudah kita labelkan sesuatu itu diamalkan oleh segolongan atau sesuatu agama.
2- Kalau dilihat dalam Al-Quran dan Hadith-Hadith yang sahih dan masyhur, belum ditemui (sekadar pencarian yang mampu) wujudnya kenyataan yang menisbahkan cara begitu (isyarat dengan ibu jari) adalah perbuatan Yahudi.
3- Sekadar pencarian juga, pihak yang mendakwa cara begitu adalah cara Yahudi juga tidak membawa mana-mana Hadith untuk dibincangkan tetapi sekadar secara umum dan juga membawa fatwa seorang ahli ilmu yang tidak diketahui siapa namanya dan bilakah 'fatwa' itu dikeluarkan. Semuanya dalam keadaan 'tidak dikenali' dan 'tidak diketahui'.
4- Apabila melihat pula isyarat dengan jari telunjuk, memang ia wujud dalam Hadith secara umum seperti ketika tasyahud/tahiyat [Sahih Muslim], ketika Rasulullah s.a.w. memberitahu dekatnya hari kiamat (dijarakkan antara jari telunjuk dan jari tengah) [Sahih Bukhari], ketika Rasulullah s.a.w. mengisyaratkan waktu fajar sadiq (dengan dua jari telunjuk dipanjangkan) [Sahih Bukhari] dan sebagainya. Namun secara khusus untuk mengisyaratkan kepada seseorang atau sesuatu, juga tiada ditemui secara khusus (sekadar pencarian yang mampu), wAllahu a'lam.
5- Bagaimanapun terdapat satu Hadith dalam Kitab 'asy-Syamaail al-Muhammadiyyah' [no.225, bab Bagaimana Percakapan Rasulullah s.a.w.] yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. apabila mengisyaratkan sesuatu atau seseorang, Nabi s.a.w. menggunakan seluruh tapak tangannya iaitu semua jari-jarinya. Namun begitu tiada ulama (sekadar ditemui) yang menyatakan 'wajib' mengisyaratkan dengan semua tapak tangan atau semua jari. Ia lebih kepada keterbukaan untuk melakukannya atau tidak.
6- Maka jika kedudukan isyarat dengan ibu jari masih tidak dapat dipastikan 'haram' atau benarkah ia 'amalan Yahudi'. Begitu juga jika kedudukan mengisyaratkan dengan jari telunjuk kepada sesuatu atau seseorang juga tidak ditemui dengan jelas dan terang dalam Hadith Sahih, maka tidak patut untuk kita mengharamkan salah satunya atau mewajibkan salah satu dari keduanya. Keduanya boleh digunakan, wAllahu a'lam.
7- Nasihat untuk diri saya dan pembaca - untuk menyatakan sesuatu itu 'haram', 'bid'ah', 'amalan Yahudi' dan sebagainya perlukan kepada bukti/dalil dan juga huraian dan fatwa ulama yang masyhur dan terkenal sepanjang zaman. Begitu juga untuk menyatakan sesuatu perbuatan sebagai 'sunnah' atau 'wajib dibuat' juga perlukan bukti dan huraian ulama. Berhati-hati adalah yang terbaik dan jangan gopoh membuat kesimpulan.
Semoga penerangan ini membantu kajian kita seterusnya. Mohon dipanjangkan kepada penulis sekiranya ada kesalahan atau info baru. Insya Allah akan diubah apa yang salah dan dibetulkan. Jazakumullah.
Adlan Bin Abd Aziz
facebook.com/adlanabdaziz
twitter.com/AdlanAbdAziz
Mungkin penjelasan berikut dari saya yang serba kekurangan ini mampu membuat kita semua berfikir sebelum menerima dakwaan sebegini atau dakwaan lain yang mengaitkan sesuatu perbuatan dengan hukum atau dengan agama.
1- Menyatakan isyarat dengan ibu jari sebagai amalan Yahudi perlukan bukti. Bukanlah dengan mudah kita labelkan sesuatu itu diamalkan oleh segolongan atau sesuatu agama.
2- Kalau dilihat dalam Al-Quran dan Hadith-Hadith yang sahih dan masyhur, belum ditemui (sekadar pencarian yang mampu) wujudnya kenyataan yang menisbahkan cara begitu (isyarat dengan ibu jari) adalah perbuatan Yahudi.
3- Sekadar pencarian juga, pihak yang mendakwa cara begitu adalah cara Yahudi juga tidak membawa mana-mana Hadith untuk dibincangkan tetapi sekadar secara umum dan juga membawa fatwa seorang ahli ilmu yang tidak diketahui siapa namanya dan bilakah 'fatwa' itu dikeluarkan. Semuanya dalam keadaan 'tidak dikenali' dan 'tidak diketahui'.
4- Apabila melihat pula isyarat dengan jari telunjuk, memang ia wujud dalam Hadith secara umum seperti ketika tasyahud/tahiyat [Sahih Muslim], ketika Rasulullah s.a.w. memberitahu dekatnya hari kiamat (dijarakkan antara jari telunjuk dan jari tengah) [Sahih Bukhari], ketika Rasulullah s.a.w. mengisyaratkan waktu fajar sadiq (dengan dua jari telunjuk dipanjangkan) [Sahih Bukhari] dan sebagainya. Namun secara khusus untuk mengisyaratkan kepada seseorang atau sesuatu, juga tiada ditemui secara khusus (sekadar pencarian yang mampu), wAllahu a'lam.
5- Bagaimanapun terdapat satu Hadith dalam Kitab 'asy-Syamaail al-Muhammadiyyah' [no.225, bab Bagaimana Percakapan Rasulullah s.a.w.] yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. apabila mengisyaratkan sesuatu atau seseorang, Nabi s.a.w. menggunakan seluruh tapak tangannya iaitu semua jari-jarinya. Namun begitu tiada ulama (sekadar ditemui) yang menyatakan 'wajib' mengisyaratkan dengan semua tapak tangan atau semua jari. Ia lebih kepada keterbukaan untuk melakukannya atau tidak.
6- Maka jika kedudukan isyarat dengan ibu jari masih tidak dapat dipastikan 'haram' atau benarkah ia 'amalan Yahudi'. Begitu juga jika kedudukan mengisyaratkan dengan jari telunjuk kepada sesuatu atau seseorang juga tidak ditemui dengan jelas dan terang dalam Hadith Sahih, maka tidak patut untuk kita mengharamkan salah satunya atau mewajibkan salah satu dari keduanya. Keduanya boleh digunakan, wAllahu a'lam.
7- Nasihat untuk diri saya dan pembaca - untuk menyatakan sesuatu itu 'haram', 'bid'ah', 'amalan Yahudi' dan sebagainya perlukan kepada bukti/dalil dan juga huraian dan fatwa ulama yang masyhur dan terkenal sepanjang zaman. Begitu juga untuk menyatakan sesuatu perbuatan sebagai 'sunnah' atau 'wajib dibuat' juga perlukan bukti dan huraian ulama. Berhati-hati adalah yang terbaik dan jangan gopoh membuat kesimpulan.
Semoga penerangan ini membantu kajian kita seterusnya. Mohon dipanjangkan kepada penulis sekiranya ada kesalahan atau info baru. Insya Allah akan diubah apa yang salah dan dibetulkan. Jazakumullah.
Adlan Bin Abd Aziz
facebook.com/adlanabdaziz
twitter.com/AdlanAbdAziz
Wednesday, March 06, 2013
Siri #1 Program Khatam Sahih Bukhari
Siri #1 Program Khatam Sahih Bukhari
Tarikh: 10 Mac 2013
Masa: 7.00 pagi hingga 8.30 pagi
Tempat: Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang
Program 'Khatam Sahih Bukhari' ialah beberapa siri (Kesemuanya 10-12 siri insya Allah) bacaan pantas buku Hadith terkenal iaitu Sahih al-Bukhari yang mengandungi sekitar 7500 Hadith. Saya (Adlan Abd.Aziz) dan Ibnu Mahdi Research Team telah sepakat untuk mengadakan siri bacaan ini bertujuan untuk membaca kesemua Hadith dan juga info ilmiah lain di dalam Sahih al-Bukhari.
Bacaan dalam program ini adalah pantas dan tanpa sebarang ulasan, bertujuan untuk menjadikan peserta yang mengikutinya 'khatam' dan melalui semua helaian kitab ini sebagai pengalaman dan permulaan. Langkah seterusnya ialah mempelajari kitab ini dengan huraian lanjut dalam program dan kuliah-kuliah lain. Maka program ini diibaratkan sebagai 'pengenalan' dan 'muqaddimah' yang amat baik untuk mengetahui dan menemui segala maklumat yang direkodkan oleh Imam al-Bukhari.
Bacaan pantas sebegini adalah salah satu cara mempelajari Hadith yang telah dilakukan turun temurun sepanjang zaman oleh para ulama Hadith. Antara tujuan bacaan pantas ialah untuk mengenali setiap maklumat sebagai langkah awal, menguatkan hafazan, membiasakan diri dengan teknik bacaan pantas dan sebagainya. Ia adalah 'salah satu' bentuk pengajian Hadith dan ada banyak lagi bentuk pengajian dan kajian Hadith termasuk yang biasa kita temui di negara kita iaitu huraian Hadith satu persatu dan sedikit demi sedikit.
Insya Allah dengan program sebegini, penuntut ilmu dapat mengetahui isi kandungan Sahih al-Bukhari dalam masa yang singkat dan seterusnya meneruskan pengajian dan pembelajaran isi kandungannya dalam program dan kuliah lain.
*Peserta yang ingin mengikutinya dinasihatkan membawa sendiri buku Sahih Bukhari sama ada dalam Bahasa Arab atau terjemahan bagi yang tidak menguasai Bahasa Arab. Terjemahan yang dicadangkan ialah terjemahan lengkap cetakan syarikat Mahera.
insya Allah, jumpa pada siri #1 pada 10 Mac 2013.
Tarikh: 10 Mac 2013
Masa: 7.00 pagi hingga 8.30 pagi
Tempat: Surau al-Ikhwan, Desa Pinggiran Putra, Kajang
Program 'Khatam Sahih Bukhari' ialah beberapa siri (Kesemuanya 10-12 siri insya Allah) bacaan pantas buku Hadith terkenal iaitu Sahih al-Bukhari yang mengandungi sekitar 7500 Hadith. Saya (Adlan Abd.Aziz) dan Ibnu Mahdi Research Team telah sepakat untuk mengadakan siri bacaan ini bertujuan untuk membaca kesemua Hadith dan juga info ilmiah lain di dalam Sahih al-Bukhari.
Bacaan dalam program ini adalah pantas dan tanpa sebarang ulasan, bertujuan untuk menjadikan peserta yang mengikutinya 'khatam' dan melalui semua helaian kitab ini sebagai pengalaman dan permulaan. Langkah seterusnya ialah mempelajari kitab ini dengan huraian lanjut dalam program dan kuliah-kuliah lain. Maka program ini diibaratkan sebagai 'pengenalan' dan 'muqaddimah' yang amat baik untuk mengetahui dan menemui segala maklumat yang direkodkan oleh Imam al-Bukhari.
Bacaan pantas sebegini adalah salah satu cara mempelajari Hadith yang telah dilakukan turun temurun sepanjang zaman oleh para ulama Hadith. Antara tujuan bacaan pantas ialah untuk mengenali setiap maklumat sebagai langkah awal, menguatkan hafazan, membiasakan diri dengan teknik bacaan pantas dan sebagainya. Ia adalah 'salah satu' bentuk pengajian Hadith dan ada banyak lagi bentuk pengajian dan kajian Hadith termasuk yang biasa kita temui di negara kita iaitu huraian Hadith satu persatu dan sedikit demi sedikit.
Insya Allah dengan program sebegini, penuntut ilmu dapat mengetahui isi kandungan Sahih al-Bukhari dalam masa yang singkat dan seterusnya meneruskan pengajian dan pembelajaran isi kandungannya dalam program dan kuliah lain.
*Peserta yang ingin mengikutinya dinasihatkan membawa sendiri buku Sahih Bukhari sama ada dalam Bahasa Arab atau terjemahan bagi yang tidak menguasai Bahasa Arab. Terjemahan yang dicadangkan ialah terjemahan lengkap cetakan syarikat Mahera.
insya Allah, jumpa pada siri #1 pada 10 Mac 2013.
Tuesday, February 19, 2013
Hadith Dhaif dalam Kitab Imam Hadith?
oleh Adlan Bin Abd. Aziz -
facebook.com/adlanabdaziz
twitter.com/AdlanAbdAziz
Bismillah...
Pagi...19 Feb 2013
Sudah lama tidak menulis artikel dalam blog atau laman web. Insya Allah artikel-artikel ringkas akan saya coretkan dari masa ke semasa. Doakan istiqamah!
Tajuk hampir seperti di atas pernah saya tulis satu ketika dulu dan ini adalah sambungan. Bukanlah benar-benar sambungan tetapi lontaran idea dan perkongsian yang berkaitan tajuk. Ia mungkin juga pengulangan dalam bentuk yang berbeza. Semoga menjadi ilmu untuk semua yang membaca.
Ringkas cerita - sebahagian penuntut ilmu Hadith ketika mempelajari topik 'hadith dhaif' atau 'metodologi kitab Hadith' sering bertemu dengan fakta bahawa dalam beberapa kitab Hadith (terkenal atau kurang terkenal) wujud dan ada hadith-hadith dhaif. Sebahagian mereka berfikir lebih lanjut dan menyelidik lalu ditemui bahawa kitab-kitab itu adalah hasil karya ulama besar dan imam-imam terkemuka dalam Hadith. Maka kehairananlah mereka (termasuk saya juga satu masa dulu).
Beri sahaja kitab selain Sahih Bukhari dan Sahih Muslim. Pasti kita akan temui info yang mengatakan kitab-kitab itu ada hadith dhaif. Sunan Abu Daud, Sunan/Jami' Tirmidzi, Sunan Nasaai, Sunan Ibn Majah, Musnad Ahmad, Mu'jam (3 Mu'jam) Tabarani (bukan Tabrani), Musnad dan Sunan Imam Syafie, Sunan Daraqutni (bukan Daruqutni tapi Daraqutni), Mustadrak al-Hakim, Sunan al-Baihaqi dan namakan lagi kitab-kitab lain - semuanya mengandungi hadith-hadith dhaif cuma berbeza antara banyak atau sikit sahaja.
Sedangkan nama penulis dan penyusun di atas adalah nama-nama besar dalam ilmu Hadith. Pasti tertanya dalam minda orang yang berfikir, kenapa jadi sebegitu? Ada beberapa jawapan yang pernah saya baca dan dengar:
1- Ulama-ulama Hadith itu tak tahu dan tak sedar ia dhaif. Mereka juga manusia biasa yang tersalah dan tersilap.
2- Mereka benar-benar menyangka ia sahih menurut kajian mereka. Rupanya kajian orang lain selepas mereka termasuk di zaman moden ini membuktikan sebaliknya. (macam hampir sama dengan di atas tapi berbeza pada saya)
3- Mereka tahu ia dhaif tapi mereka lupa untuk memberitahu.
4- Mereka tahu ia dhaif tapi mereka tetap kumpulkan atas sebab tertentu.
5- Mereka tahu ia dhaif dan mereka beritahu tapi dengan pelbagai cara yang tersirat dan tersurat.
Saya sebagai salah seorang pelajar dalam ilmu yang luas ini merasakan bahawa adalah tidak patut kita terus meluru kepada sebab pertama dan kedua (atau ia boleh dijadikan satu sebab). Ini kerana saya amati biodata dan keilmuan ulama-ulama di atas dan setiap seorang dari mereka ialah pakar dan alim dalam ilmu ini. Adakah dengan sewenangnya tanpa kajian menyeluruh kita boleh mengatakan mereka 'tidak tahu'? Sedangkan kedhaifan hadith-hadith itu dapat dikenalpasti oleh penuntut ilmu di zaman moden? Adakah dengan mudahnya saya dapat menerima Imam seperti Abu Daud tidak tahu kedhaifan hadith-hadith dalam bukunya 'Sunan' tapi penuntut ilmu zaman ini yang baru bertatih dalam ilmu Hadith pula dapat tahu? Sukar untuk saya menerima malah saya katakan tak akan saya terima pada saat ini.
Kesimpulan ke 3 pun sukar saya terima tapi ia masih lagi mengandungi sangkaan baik kepada keilmuan mereka, sekurang-kurangnya.
Kesimpulan ke 4 dan ke 5 adalah yang lebih layak bagi mereka melihatkan keilmuan dan ketokohan, juga melihat kepada bukti-bukti yang dibawa oleh pengkaji Hadith sepanjang zaman terutama ulama selepas zaman mereka.
Persoalan saya sekarang - mengapa sukar bersangka baik terhadap mereka? Mengapa mudah terima kenyataan yang menampakkan ulama-ulama terkenal itu searas dengan penuntut tahun satu atau semester satu pengajian Islam? Cuba selidik dan cuba ikuti huraian ulama selepas mereka. Penuh dengan pujian dan sangka baik!
Lihat sahaja pujian ulama Hadith selepas zaman mereka terhadap mereka. Lihat pujian Imam Ibnu as-Solah dalam al-Muqaddimah (Ma'rifat Anwa' Ilm al-Hadith), Imam Zahabi dalam kitabnya al-Muqizoh, Imam Ibn Hajar al-Asqalani dalam Nuzhat an-Nazhor dan Nukat, Imam Ibn Kathir dalam Ikhtisor Ulumil Hadith, Imam as-Sakhawi dalam Fathul Mugith
dan lain-lain lagi sekadar menamakan contoh.
Mungkin ada lagi jawapan lain, mungkin ada lagi pandangan lain. Namun berhati-hatilah apabila ingin menyatakan 'Imam-imam Hadith terkenal seperti mereka 'tidak tahu' kedhaifan hadith'. Ia sama ada kenyataan yang besar, dibuat oleh orang yang mengkaji dan mengenali mereka, atau kenyataan yang salah, dibuat oleh orang yang jauh dari kajian dan tidak kenal ulama Hadith.
wallahu a'lam
facebook.com/adlanabdaziz
twitter.com/AdlanAbdAziz
Bismillah...
Pagi...19 Feb 2013
Sudah lama tidak menulis artikel dalam blog atau laman web. Insya Allah artikel-artikel ringkas akan saya coretkan dari masa ke semasa. Doakan istiqamah!
Tajuk hampir seperti di atas pernah saya tulis satu ketika dulu dan ini adalah sambungan. Bukanlah benar-benar sambungan tetapi lontaran idea dan perkongsian yang berkaitan tajuk. Ia mungkin juga pengulangan dalam bentuk yang berbeza. Semoga menjadi ilmu untuk semua yang membaca.
Ringkas cerita - sebahagian penuntut ilmu Hadith ketika mempelajari topik 'hadith dhaif' atau 'metodologi kitab Hadith' sering bertemu dengan fakta bahawa dalam beberapa kitab Hadith (terkenal atau kurang terkenal) wujud dan ada hadith-hadith dhaif. Sebahagian mereka berfikir lebih lanjut dan menyelidik lalu ditemui bahawa kitab-kitab itu adalah hasil karya ulama besar dan imam-imam terkemuka dalam Hadith. Maka kehairananlah mereka (termasuk saya juga satu masa dulu).
Beri sahaja kitab selain Sahih Bukhari dan Sahih Muslim. Pasti kita akan temui info yang mengatakan kitab-kitab itu ada hadith dhaif. Sunan Abu Daud, Sunan/Jami' Tirmidzi, Sunan Nasaai, Sunan Ibn Majah, Musnad Ahmad, Mu'jam (3 Mu'jam) Tabarani (bukan Tabrani), Musnad dan Sunan Imam Syafie, Sunan Daraqutni (bukan Daruqutni tapi Daraqutni), Mustadrak al-Hakim, Sunan al-Baihaqi dan namakan lagi kitab-kitab lain - semuanya mengandungi hadith-hadith dhaif cuma berbeza antara banyak atau sikit sahaja.
Sedangkan nama penulis dan penyusun di atas adalah nama-nama besar dalam ilmu Hadith. Pasti tertanya dalam minda orang yang berfikir, kenapa jadi sebegitu? Ada beberapa jawapan yang pernah saya baca dan dengar:
1- Ulama-ulama Hadith itu tak tahu dan tak sedar ia dhaif. Mereka juga manusia biasa yang tersalah dan tersilap.
2- Mereka benar-benar menyangka ia sahih menurut kajian mereka. Rupanya kajian orang lain selepas mereka termasuk di zaman moden ini membuktikan sebaliknya. (macam hampir sama dengan di atas tapi berbeza pada saya)
3- Mereka tahu ia dhaif tapi mereka lupa untuk memberitahu.
4- Mereka tahu ia dhaif tapi mereka tetap kumpulkan atas sebab tertentu.
5- Mereka tahu ia dhaif dan mereka beritahu tapi dengan pelbagai cara yang tersirat dan tersurat.
Saya sebagai salah seorang pelajar dalam ilmu yang luas ini merasakan bahawa adalah tidak patut kita terus meluru kepada sebab pertama dan kedua (atau ia boleh dijadikan satu sebab). Ini kerana saya amati biodata dan keilmuan ulama-ulama di atas dan setiap seorang dari mereka ialah pakar dan alim dalam ilmu ini. Adakah dengan sewenangnya tanpa kajian menyeluruh kita boleh mengatakan mereka 'tidak tahu'? Sedangkan kedhaifan hadith-hadith itu dapat dikenalpasti oleh penuntut ilmu di zaman moden? Adakah dengan mudahnya saya dapat menerima Imam seperti Abu Daud tidak tahu kedhaifan hadith-hadith dalam bukunya 'Sunan' tapi penuntut ilmu zaman ini yang baru bertatih dalam ilmu Hadith pula dapat tahu? Sukar untuk saya menerima malah saya katakan tak akan saya terima pada saat ini.
Kesimpulan ke 3 pun sukar saya terima tapi ia masih lagi mengandungi sangkaan baik kepada keilmuan mereka, sekurang-kurangnya.
Kesimpulan ke 4 dan ke 5 adalah yang lebih layak bagi mereka melihatkan keilmuan dan ketokohan, juga melihat kepada bukti-bukti yang dibawa oleh pengkaji Hadith sepanjang zaman terutama ulama selepas zaman mereka.
Persoalan saya sekarang - mengapa sukar bersangka baik terhadap mereka? Mengapa mudah terima kenyataan yang menampakkan ulama-ulama terkenal itu searas dengan penuntut tahun satu atau semester satu pengajian Islam? Cuba selidik dan cuba ikuti huraian ulama selepas mereka. Penuh dengan pujian dan sangka baik!
Lihat sahaja pujian ulama Hadith selepas zaman mereka terhadap mereka. Lihat pujian Imam Ibnu as-Solah dalam al-Muqaddimah (Ma'rifat Anwa' Ilm al-Hadith), Imam Zahabi dalam kitabnya al-Muqizoh, Imam Ibn Hajar al-Asqalani dalam Nuzhat an-Nazhor dan Nukat, Imam Ibn Kathir dalam Ikhtisor Ulumil Hadith, Imam as-Sakhawi dalam Fathul Mugith
dan lain-lain lagi sekadar menamakan contoh.
Mungkin ada lagi jawapan lain, mungkin ada lagi pandangan lain. Namun berhati-hatilah apabila ingin menyatakan 'Imam-imam Hadith terkenal seperti mereka 'tidak tahu' kedhaifan hadith'. Ia sama ada kenyataan yang besar, dibuat oleh orang yang mengkaji dan mengenali mereka, atau kenyataan yang salah, dibuat oleh orang yang jauh dari kajian dan tidak kenal ulama Hadith.
wallahu a'lam
Wednesday, February 13, 2013
Program Hadith 16 dan 17 Feb. Jemput Hadir
Program Terdekat Adlan Abd. Aziz:
1-Sabtu, 16 Feb, 9 pagi - Mengenali 'Musnad' dan 'Sunan' karya Imam as-Syafie - Masjid Wilayah, Jalan Duta.
2-Ahad, 17 Feb, 9 pagi - Bacaan bersanad lengkap 'Sunan Imam as-Syafie' di Masjid Kolej Islam Malaya, Jalan Universiti 46350 Petaling Jaya.
Jemput hadir.
1-Sabtu, 16 Feb, 9 pagi - Mengenali 'Musnad' dan 'Sunan' karya Imam as-Syafie - Masjid Wilayah, Jalan Duta.
2-Ahad, 17 Feb, 9 pagi - Bacaan bersanad lengkap 'Sunan Imam as-Syafie' di Masjid Kolej Islam Malaya, Jalan Universiti 46350 Petaling Jaya.
Jemput hadir.