tag:blogger.com,1999:blog-29384444.post814540257145330026..comments2023-10-25T15:40:59.048+08:00Comments on ALITANTAWI: Ulasan Buku Berkaitan Sifat Solat Nabi s.a.w. (2)alitantawihttp://www.blogger.com/profile/12916437216900618796noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-85985517537516533752013-07-19T00:48:23.043+08:002013-07-19T00:48:23.043+08:00terima kasih, masih dalam penyelidikan :)terima kasih, masih dalam penyelidikan :)Dzasc Skachershttps://www.blogger.com/profile/17108345756705674757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-92188259857957974302010-12-20T09:32:51.992+08:002010-12-20T09:32:51.992+08:00JKKJ syeikh fathi...ayat "berjagalah" pe...JKKJ syeikh fathi...ayat "berjagalah" perihal Syeikh Al-Albani dari Anonymous tu kurang manis la...sungguh byk manfaat yg boleh kita ambil dr Syeikh Al-Albani...SAHANhttps://www.blogger.com/profile/14384991435446300504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-14925565199605344042010-12-17T22:12:40.388+08:002010-12-17T22:12:40.388+08:00salam 'alaikum,
Jazakumullah syaikh Adlan at...salam 'alaikum, <br /><br />Jazakumullah syaikh Adlan atas istidrakat ini. <br /><br />izinkan ana menambah, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh ustaz Adlan dalam siri kedua ini bahawa Imam Ahmad tidak menyukai seseorang itu bersedekap di atas dada. <br /><br />ini sebagaimana yang dinukilkan oleh murid Imam Ahmad iaitu Imam Abu Daud dalam himpunan solan-soalan nya kepada Imam Ahmad, kata Abu Daud: <br /><br />""aku telah bertanya kepada (guruku -pent) Ahmad bin Hanbal akan hal meletakkan tangan kanan atas tangan kiri ketika solat, apa pendapat kamu padanya? jawab Ahmad: "ya (memang diletak tangan kanan atas tangan kiri -pent) samada atas pusat sikit, atau bawah pusat, ianya tidak mengapa. Dan katanya (Abu Daud): (Ahmad) tidak menyukai meletakkan kedua tangan (yakni bersedekap -pent) di atas dada" - <br /><br />[rujuk: Al-Masail Abu Daud, 31 , dinukil dari Sifat Solat Nabi susunan Syaikh Abdul Aziz Al-Tharifi, m/s 89]<br /><br />perhatikan bahawa Imam Ahmad tidak suka seseorang itu bersedekap di dada, kenapa Imam Ahmad tidak suka orang bersedekap di atas dada? adakah Imam Ahmad tidak tahu hadith sedekap ini?? Janganlah mudah menuduh para huffaz dengan tuduhan dan lekehan tak berasas sebegini<br /><br />bahkan sebenarnya, Imam Ahmad tahu hadith sedekap di dada, sebab beliau sendiri masukkan hadith sedekap di dada ini dalam kitab Musnadnya. <br /><br />Imam Ahmad memasukkan hadith sedekap di dada ini dalam Musnadnya, kata Ahmad: <br /><br />"حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ سُفْيَانَ، حَدَّثَنِي سِمَاكٌ، عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ هُلْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: " رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْصَرِفُ عَنْ يَمِينِهِ وَعَنْ يَسَارِهِ، وَرَأَيْتُهُ، قَالَ، يَضَعُ هَذِهِ عَلَى صَدْرِهِ " وَصَفَّ يَحْيَى: الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى فَوْقَ الْمِفْصَلِ "<br /><br />"telah menceritakan kami Yahya bin Said dari Sufyan telah menceritakanku Simak dari Qabisoh bin Hulb dari ayahnya katanya: aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa alihi wa sallam meletakkan ini di atas ini, di atas dadanya -dan yahya (salah seorang perawi -pent.) mencontohkan tangan kanan di atas pergelangan tangan kiri-" <br /><br />[rujuk: Musnad Ahmad, hadith no. 21967, edisi tahqiq Syu'aib Al-Aranouth,`Adil Mursyid dan rakan-rakan, cetakan Muassasah Al-Risalah, Jordan, 2001M]<br /><br />jelas bahawa Imam Ahmad sedia tahu hadith sedekap di dada ini, akan tetapi dalam amalannya beliau berfatwa bahawa beliau tidak suka seseorang itu bersedekap di dada. <br /><br />kenapa Imam Ahmad masih tidak menyukai bersedekap di dada sedangkan beliau sedia tahu hadith sedekap di dada, hal ini adalah kerana beberapa kemungkinan dan sebab: <br /><br />1- sebab dan kemungkinan pertama: <br /><br />Hadith sedekap di dada ini di ketahui oleh Imam Ahmad, tetapi Imam Ahmad mengatahui bahawa hadith ini tidak sahih bahkan tidak terpelihara. <br /><br />2- sebab dan kemungkinan kedua: <br /><br />Diketahui bahawa Imam Ahmad antara fuqaha salaf yang beramal dengan hadith dhaif dalam sesuatu bab sekiranya tiada hadith yang sahih dalam sesuatu bab itu, sekalipun hadith sedekap di dada ini dhaif disisi Imam Ahmad, tetapi kenapa beliau tetap tidak beramal dan tetap tidak menyukainya? <br /><br />ini berkemungkinan Imam Ahmad melihat amalan sedekap d dada ini tidak disukai oleh para salaf yang hidup ketika itu, atau ianya sangat ganjil dan sangat jarang dipraktikkan oleh para Salaf zamannya, dengan kata lain para salaf ketika itu majoritinya tidak bersedekap di dada dan tidak menyukainya, maka dengan sebab itu Imam Ahmad tidak menyukai amalan itu.<br /><br />wallah hu'alam<br /><br />Abu Ismaaeel Fathi<br />Iskandariah, MesirAbu Ismaaeel Fathihttps://www.blogger.com/profile/14835408696807766101noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-84240370910407093482010-12-16T20:04:24.401+08:002010-12-16T20:04:24.401+08:00Salam sahabat2 sekalian,
(1) Ust Lan didalam baha...Salam sahabat2 sekalian,<br /><br />(1) Ust Lan didalam bahagian (1)artikelnya tidak mempertikaikan hadith meletakkan tangan diatas dada. Apa yang Ust Lan cuba bawa adalah, Ustaz Rasul mendakwa hadith atas dada itu ada didalam Sahih Bukhari... itu yang silap tu... hadith itu tidak ada didalam al-Bukhari...<br /><br />Kesilapan ini diulangi lagi didalam video Ustaz RD. Cuba lihat laman al-ahkam.net pada video clipnya :-<br /><br />http://al-ahkam.net/home/index.php?option=com_content&view=article&id=6118<br /><br />(2) Ustaz RD pula menegaskan (dengan mengambil kata2 penulis asal buku Sifat Solat Nabi s.a.w.) bahawa HANYA letak tangan diatas dada sahaja amalan yang sahih!<br /><br />Didalam artikel no:2 Ust Lan menjelaskan bahawa terdapat pelbagai kedudukan tangan sewaktu para sahabat bersolat. Adakah mereka mengingkari sunnah?? Lantas Ust Lan pun menyenaraikan pandangan ulama2 Mazhab yang dikatakan terdiri dari golongan Salaf yang original....<br /><br />Sekadar pandangan orang yang Jahil...<br /><br />peminat Sufi SalafiyyahKamusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-7717533664622562032010-12-15T13:15:45.828+08:002010-12-15T13:15:45.828+08:00ya saya pun sama. dulu bila saya lihat group salaf...ya saya pun sama. dulu bila saya lihat group salafi mengajak solat nabi suka lah saya rupanya semua propaganda je hmm terima kasih ust adlhan kerana membuktikan solat sebenarnya semuanya ok nak letak kat dada ke atau perut ke bawah perut ke semuanya sahih.<br />Kepada sahabat2 berjagalah dengan sheeikh al bani banyak sangat dia membetulkan hadist bukhari sdangkan bukhari dah sahih.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-51259715717194034422010-12-15T11:41:06.585+08:002010-12-15T11:41:06.585+08:00(Anonymous said...
Ustaz Salafiyy pun berselisih, ...(Anonymous said...<br />Ustaz Salafiyy pun berselisih, kami rakyat awam ni pun dah confuse nk ikut pendapat mana)<br /><br />sahabatku Anonymous,bukan berselisih..yg buat skrg ni pun dah ok...cuma bila diTETAPkan atas dada shj yg problem tu..kalo tuan nak buat atas dada pun boleh tp jgn kata org lain yg letak selain atas dada x thabit dr Nabi SAW....yg x solat terus tu mcmana la agaknye ye??SAHANhttps://www.blogger.com/profile/14384991435446300504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29384444.post-55707989561493020452010-12-12T18:23:46.768+08:002010-12-12T18:23:46.768+08:00Ustaz Salafiyy pun berselisih, kami rakyat awam ni...Ustaz Salafiyy pun berselisih, kami rakyat awam ni pun dah confuse nk ikut pendapat manaAnonymousnoreply@blogger.com