Artikel ringkas ini merupakan sambungan kepada ulasan yang telah saya mulakan di facebook berkaitan tajuk 'Penambahan lafaz 'Sayyidina' pada selawat ke atas Rasulullah s.a.w. di LUAR solat'. Ringkasnya, terdapat beberapa orang sahabat yang tegas menyatakan 'tidak boleh' dan saya pula menyatakan 'dibolehkan'. Maka saya mulakan perbincangan tentang hujah mereka yang menyatakan 'tidak boleh menambah lafaz Sayyidinia pada selawat di LUAR solat' dengan hujah pertama mereka iaitu:
'tiada hadith sahih yang menyebut lafaz 'sayyidina' dan tiada amalan dari salafussoleh'
Maka dalam tulisan ini saya ingin menyambung satu lagi hujah yang digunakan oleh sebahagian sahabat dalam mereka melarang penambahan lafaz 'sayyidina' dalam selawat sama ada di dalam solat atau di luar solat. Hujah kali ini berkisar tentang adanya hadith yang dikatakan melarang kita dari menambah 'sayyidina' atau 'sayyid' pada nama Nabi s.a.w. Adakah benar wujudnya hadith sahih sebegitu? Apakah maksud larangan di dalam hadith itu? Adakah ia bermaksud 'tidak boleh' sama sekali dalam semua keadaan dan situasi? Mari kita lihat bersama:
Pertamanya, kita sedia tahu bahawa setiap ayat Al-Quran dan hadith yang mengandungi larangan perlu difahami dengan baik. Adakah maksud larangan itu haram, atau maksudnya sekadar makruh atau kurang daripada itu iaitu 'tidak patut' iaitu dalam bab adab sahaja. Kegopohan kita mengambil larangan dengan hanya satu maksud akan menyebabkan kita keliru dengan maksud sesuatu ayat atau hadith. Itu secara teori.
Apabila kita melihat hadith yang melarang menggunakan perkataan Sayyid atau Sayyidina, kita perlu pastikan apakah hadith itu sahih. Sekiranya ia sahih, maka perlu dilihat apakah larangan yang ada dalam hadith tersebut membawa maksud haram atau apa? Itulah cara yang patut kita lakukan semampu mungkin bagi memahami. Di bawah saya menyebut dua hadith yang kerap disebut dan kita temui, satunya berkaitan dengan penambahan sayyidina di dalam solat dan satu lagi penggunaan sayyidina di depan Nabi s.a.w. sendiri. Semoga dua contoh ini cukup untuk membuatkan kita berfikir tentang persoalan gelaran Sayyidina kepada Rasulullah s.a.w.
HADITH YANG MELARANG?
1. Di antaranya ialah sebuah ungkapan yang dianggap hadith oleh sebahagian penuntut ilmu iaitu :
لا تسيدوني/ لا تسودوني في الصلاة
Maksudnya:
Jangan menjadikan aku sayyid (penghulu) dalam solat
Ungkapan di atas pada hakikatnya bukanlah hadith Nabi s.a.w. Ia telah dinilai sebagai palsu oleh ulama-ulama hadith contohnya Ali al-Qari dalam bukunya al-Masnu' dan lain-lain lagi. Saya pasti mereka yang melarang ucapan 'sayyidina' dalam solat juga tidak menggunakan hadith yang tidak sahih ini sebagai hujah.
Seperkara lagi, ungkapan di atas hanyalah berkaitan dengan ucapan Sayyidina di dalam solat.
2. Terdapat satu hadith yang sering digunakan untuk melarang lafaz Sayyidina dalam selawat ialah sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dalam alMusnad dan Abu Daud dalam asSunan melalui sahabat yang bernama Abdullah Bin asSyikhhir iaitu ketika mana Rasulullah s.a.w. dikunjungi rombongan dari Bani 'Amir mereka berkata kepada Rasulullah s.a.w. 'Engkau Sayyid (penghulu) kami' lalu Rasulullah s.a.w. berkata : 'Sayyid yang sebenar ialah Allah'.
Hadith di atas jika dikira sebagai larangan, ia tidak disepakati oleh ulama yang menghuraikan hadith tersebut. Kalau dilihat dengan teliti, kita dapati hadith ini adalah sekadar untuk mengelakkan para sahabat dari terlalu mengagungkan Baginda s.a.w. di hadapan Baginda sendiri. Ia bukanlah larangan dari mengucapkan Sayyid secara umum pada setiap keadaan.
HADITH YANG MEMBOLEHKAN?
Pada hakikatnya, kita perlu tahu bahawa terdapat hadith lain yang menyebutkan bahawa Nabi s.a.w. sendiri menyatakan dirinya sebagai 'Sayyid semua anak Adam' (Hadith riwayat Muslim). Nabi s.a.w. juga pernah menggunakan gelaran Sayyid kepada orang lain contohnya Baginda pernah menyebut bahawa cucunya alHasan Bin Ali adalah 'sayyid' (Hadith riwayat alBukhari). Begitu juga Baginda s.a.w. menyebut bahawa Sa'id Bin Abi Waqqas adalah penghulu kaumnya (Hadith riwayat alBukhari dan Muslim). Manakala di kalangan sahabat kita dapati Umar Bin alKhattab r.a. pernah menggelarkan Abu Bakr asSiddiq dan Bilal Bin Rabah dengan gelaran 'Sayyidina' (Riwayat alBukhari).
Maka untuk menyatakan bahawa ada hadith yang melarang, kita perlu fahami bersama bahawa ia tidaklah sebegitu mudah dengan hanya menyatakan 'Nabi s.a.w. melarang menggunakan sayyidina' secara total dalam semua keadaan, dalam atau luar solat. Semoga dengan huraian ringkas ini kita dapat menilai kembali kenyataan atau hukum dan penilaian yang kita lakukan supaya ia lebih tepat dan jelas.
*Tulisan akan datang akan membicarakan tentang hadith2 yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w. mengajar para sahabatnya cara berselawat dan ia tiada penambahan 'sayyidina'. Maka adakah ini menjadi bukti bahawa kita dilarang menambahkan sayyidina di dalam dan luar solat? Nantikan tulisan seterusnya dan hujah seterusnya yang akan dibincangkan.
Adlan Abd Aziz
Friday, March 30, 2012
Tuesday, March 27, 2012
Menyamakan Cara Solat Lelaki dan Wanita - Fiqh Sunnah, Salaf atau Salafi Moden?
Dari masa ke semasa masih ada dalam kalangan penuntut ilmu atau ilmuan yang membangkitkan cara solat mengikut 'salaf soleh' atau ikut 'Hadith Sahih'. Seruan yang amat baik pada luarannya tapi belum tentu jika dilihat pada isi kandungannya. Kenapa saya katakan begitu? Kerana ada di antara mereka yang melaungkan slogan tersebut tetapi bila dilihat kandungannya maka didapati ia hanya bersandarkan satu atau dua buku semata. Ada yang melaungkan demikian tapi dilihat memenangkan satu pandangan dan menolak pandangan lain yang juga ilmiah. Ada yang menggunakan slogan itu tapi dilihat begitu literal atau zahiri tanpa meraikan atau mempertimbangkan huraian yang begitu banyak dalam buku-buku ulama zaman berzaman.
Para pembaca tulisan saya pasti ada yang telah pun mengikuti perbincangan tentang 'meletakkan tangan atas dada ketika berdiri dalam solat'. Kita bincangkan secara bertulis dan kita juga bincangkan dalam wacana ilmiah berjam-jam yang dimuatkan rakaman audio dan video (tanpa diedit). Akhirnya kita buktikan bahawa 'meletakkan tangan di atas dada (sedekap) ketika berdiri dalam solat' bukan amalan salaf bahkan ia digembar-gemburkan sebagai amalan salaf. Hadith-hadithnya juga tidak sahih dan tidak ada salafusoleh yang mengamalkan demikian termasuklah selepas zaman itu khasnya dalam kalangan imam-imam mazhab. Maka kita bertanya - adakah ia amalan salaf atau amalan sebahagian salafi moden? Anda boleh jawab sendiri.
Kali ini saya ingin mengajak para pembaca yang mengikuti isu-isu berkaitan agar merenungkan satu lagi topik yang mungkin kecil atau diperkecilkan oleh sebahagian, tapi ia cukup penting sebagai satu lagi kajian kes untuk kita mengetahui - adakah ia benar-benar fiqh Sunnah, Salaf, atau hanya dibawa oleh Salafi moden?
Isunya ialah: Menyamakan cara solat antara lelaki dan wanita.
Secara ringkasnya dalam tulisan ini saya ingin menyatakan bahawa - Sebahagian pengikut Salafi Moden begitu lantang melaungkan bahawa sekiranya kita ingin mengamalkan solat mengikut Sunnah, kita perlu nyatakan bahawa cara pergerakan dalam solat keseluruhannya mestilah sama tak kira anda lelaki atau wanita. Cara berdirinya, cara rukuknya, cara sujudnya dan seluruhnya mesti sama antara lelaki dan wanita. Contohnya jika lelaki disuruh menjarakkan perut dari peha ketika sujud, maka wanita pun begitu. Jika lelaki disuruh membuka dan merenggangkan kedua tangan ketika sujud, wanita pun begitu. Maka ini mereka namakan sebagai - Fiqh Sunnah, Fiqh Salaf. Sehinggakan ada sebahagian mereka menyatakan bahawa - sesiapa yang menyatakan 'ada beza antara cara solat lelaki dan wanita', maka dia telah menyalahi Sunnah malah dikatakan berbohong atas nama Rasulullah s.a.w. dan pelbagai lagi tuduhan.
Artikel ini adalah permulaan untuk membincangkan dakwaan ini. Mohon pembaca ingat bahawa kita ingin lihat adakah benar isu ini ada dalam Fiqh Sunnah, atau Fiqh Salaf, atau Fiqh Salafi Moden?
Maka sebagai permulaan, saya ingin mengingatkan para pembaca bahawa jika kita membaca beberapa tulisan yang menghadkan fiqh solat kepada 'hadith-hadith sahih' atau fiqh 'salaf', kita akan berpuas hati bahawa pandangan di atas itu ialah SATU-SATUnya pandangan dalam agama tentang cara solat lelaki dan wanita. TETAPI jika kita melihat bagaimana fiqh solat dihuraikan oleh ulama-ulama zaman berzaman dan dalam kitab-kitab fiqh solat, maka kita akan dapati bahawa hampir kesemua atau majoriti ulama zaman berzaman menerima bahawa ADA beza antara cara solat lelaki dan wanita dalam beberapa aspek. Maka apa yang kita boleh faham di sini?
Adakah benar fiqh 'menyamakan' itu adalah benar-benar dipegang oleh SEMUA ulama fiqh dan hadith, atau ianya adalah dakwaan oleh sebahagian salafi moden yang cuba meng'sunnah'kan semua pandangannya, dan cuba meng'salafussoleh'kan semua pandangannya?
Adakah anda benar-benar pasti seruan mereka itu sama sahaja - Fiqh Sunnah = Fiqh Salafussoleh = Fiqh Salafi Moden?
Artikel ini akan bersambung insya Allah...renungkan dan buatlah pencarian dan kajian bagi yang mampu.
Adlan Abd Aziz
Para pembaca tulisan saya pasti ada yang telah pun mengikuti perbincangan tentang 'meletakkan tangan atas dada ketika berdiri dalam solat'. Kita bincangkan secara bertulis dan kita juga bincangkan dalam wacana ilmiah berjam-jam yang dimuatkan rakaman audio dan video (tanpa diedit). Akhirnya kita buktikan bahawa 'meletakkan tangan di atas dada (sedekap) ketika berdiri dalam solat' bukan amalan salaf bahkan ia digembar-gemburkan sebagai amalan salaf. Hadith-hadithnya juga tidak sahih dan tidak ada salafusoleh yang mengamalkan demikian termasuklah selepas zaman itu khasnya dalam kalangan imam-imam mazhab. Maka kita bertanya - adakah ia amalan salaf atau amalan sebahagian salafi moden? Anda boleh jawab sendiri.
Kali ini saya ingin mengajak para pembaca yang mengikuti isu-isu berkaitan agar merenungkan satu lagi topik yang mungkin kecil atau diperkecilkan oleh sebahagian, tapi ia cukup penting sebagai satu lagi kajian kes untuk kita mengetahui - adakah ia benar-benar fiqh Sunnah, Salaf, atau hanya dibawa oleh Salafi moden?
Isunya ialah: Menyamakan cara solat antara lelaki dan wanita.
Secara ringkasnya dalam tulisan ini saya ingin menyatakan bahawa - Sebahagian pengikut Salafi Moden begitu lantang melaungkan bahawa sekiranya kita ingin mengamalkan solat mengikut Sunnah, kita perlu nyatakan bahawa cara pergerakan dalam solat keseluruhannya mestilah sama tak kira anda lelaki atau wanita. Cara berdirinya, cara rukuknya, cara sujudnya dan seluruhnya mesti sama antara lelaki dan wanita. Contohnya jika lelaki disuruh menjarakkan perut dari peha ketika sujud, maka wanita pun begitu. Jika lelaki disuruh membuka dan merenggangkan kedua tangan ketika sujud, wanita pun begitu. Maka ini mereka namakan sebagai - Fiqh Sunnah, Fiqh Salaf. Sehinggakan ada sebahagian mereka menyatakan bahawa - sesiapa yang menyatakan 'ada beza antara cara solat lelaki dan wanita', maka dia telah menyalahi Sunnah malah dikatakan berbohong atas nama Rasulullah s.a.w. dan pelbagai lagi tuduhan.
Artikel ini adalah permulaan untuk membincangkan dakwaan ini. Mohon pembaca ingat bahawa kita ingin lihat adakah benar isu ini ada dalam Fiqh Sunnah, atau Fiqh Salaf, atau Fiqh Salafi Moden?
Maka sebagai permulaan, saya ingin mengingatkan para pembaca bahawa jika kita membaca beberapa tulisan yang menghadkan fiqh solat kepada 'hadith-hadith sahih' atau fiqh 'salaf', kita akan berpuas hati bahawa pandangan di atas itu ialah SATU-SATUnya pandangan dalam agama tentang cara solat lelaki dan wanita. TETAPI jika kita melihat bagaimana fiqh solat dihuraikan oleh ulama-ulama zaman berzaman dan dalam kitab-kitab fiqh solat, maka kita akan dapati bahawa hampir kesemua atau majoriti ulama zaman berzaman menerima bahawa ADA beza antara cara solat lelaki dan wanita dalam beberapa aspek. Maka apa yang kita boleh faham di sini?
Adakah benar fiqh 'menyamakan' itu adalah benar-benar dipegang oleh SEMUA ulama fiqh dan hadith, atau ianya adalah dakwaan oleh sebahagian salafi moden yang cuba meng'sunnah'kan semua pandangannya, dan cuba meng'salafussoleh'kan semua pandangannya?
Adakah anda benar-benar pasti seruan mereka itu sama sahaja - Fiqh Sunnah = Fiqh Salafussoleh = Fiqh Salafi Moden?
Artikel ini akan bersambung insya Allah...renungkan dan buatlah pencarian dan kajian bagi yang mampu.
Adlan Abd Aziz
Monday, March 19, 2012
Wacana Hadith: Alam Jin Menurut Hadith Nabawi
WACANA ILMU HADITH
"Alam Jin Menurut Hadith Nabawi : Siri ke 2"
Disampaikan oleh Ustaz Adlan Abdul Aziz
Tarikh : 5 April 2012 / 13 Jamadilawal 1433 H
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), No. 1-5-2 Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. (Atas Saba Islamic Media)
Penyertaan adalah percuma. Daftar kehadiran anda sekarang!.
Untuk keterangan lanjut : 019-7105167 : Ustaz Adlan
"Alam Jin Menurut Hadith Nabawi : Siri ke 2"
Disampaikan oleh Ustaz Adlan Abdul Aziz
Tarikh : 5 April 2012 / 13 Jamadilawal 1433 H
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), No. 1-5-2 Prima Peninsula, Jalan Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. (Atas Saba Islamic Media)
Penyertaan adalah percuma. Daftar kehadiran anda sekarang!.
Untuk keterangan lanjut : 019-7105167 : Ustaz Adlan
Wednesday, March 07, 2012
Seminar Mini: Peranan Wanita Dalam Sejarah Ilmu Hadith
Bagaimanakah wanita memainkan peranan yang besar dan penting dalam sejarah periwayatan hadith? Jom hadiri seminar mini ini.
Akan disampaikan oleh:
Ust. Adlan Bin Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Berikut adalah butiran mengenai seminar mini tersebut:
* Tarikh: 11 Mac 2012
* Hari : Ahad
* Masa: Bermula 9 pagi
* Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), Setiawangsa
Daftar PERCUMA di SINI
Akan disampaikan oleh:
Ust. Adlan Bin Abd Aziz dan Ibnu Mahdi Research Team
Berikut adalah butiran mengenai seminar mini tersebut:
* Tarikh: 11 Mac 2012
* Hari : Ahad
* Masa: Bermula 9 pagi
* Tempat : Islamic Information & Services Foundation (IIS), Setiawangsa
Daftar PERCUMA di SINI